Gå til innhold

Prøveskilt på uregistrert bil

Ranger emnet

k9v

Anbefalte innlegg

Finnes det noen lover og regler på hvor mange ganger man kan kjøpe prøveskilt? Skiltene skal brukes på importert bil som ikke har vært registrert i Norge tidligere. Kan man feks. kjøpe skilter hver dag, eller for en lengre sammenhengende periode (feks. en helg/uke)?

Vennligst ikke svar hvis du ikke vet 100% sikkert eller hvis du tror "en kompis hadde det" osv., da det hjelper svært lite...

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste måten å (ifølge boka!) få skilter på er om bilen skal brukes i forbindelse med transport fra parkering til parkering eller til å prøvekjøre i forbindelse med salg...litt dumt å kjøre rundt på karljohan kl 02 på en søndag morgen...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Finnes det noen lover og regler på hvor mange ganger man kan kjøpe prøveskilt? Skiltene skal brukes på importert bil som ikke har vært registrert i Norge tidligere. Kan man feks. kjøpe skilter hver dag, eller for en lengre sammenhengende periode (feks. en helg/uke)?

Vennligst ikke svar hvis du ikke vet 100% sikkert eller hvis du tror "en kompis hadde det" osv., da det hjelper svært lite...

Jeg svarer på det jeg vet sikkert da ;)

Før kunne du bare registrere deg som bil- eller bruktbilhandler så kunne du få årsprøvekjennemerke. (phu.. langt ord;)) Politiet så fort at flere utnyttet dette til bruk av "helgebiler" og strammet inn. Nå er det mye vanskeligere å få til noe sånt..

Politiet vil prøve å hindre folk i å kjøpe prøveskilt til "helgebiler" i tiden fremover. Prøveskiltene skal kun benyttes til nødvendig frakt av bil, eller evt. prøving av bil.

Ta en prat med Hao. Han burde vel vite dette her etterhvert? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en del delte meninger her...

Hao vet nok litt om dette ja :)

Han hadde visst fått skilter til Rudskogen (3-4 dager) uten problem... Bare si du skal på treff å stille ut bilen ;)

Men, hva om politiet stopper deg i kontroll om du er ute å kjører klokka 2 søndags morgen? :D

Finnes det noen lover som gjør at de kan ta deg på noe? I teorien så kan man jo bare si at man skulle flytte bilen..?

Og en ting til, MÅ du ha prøveskiltene klistret på bilen, eller kan du bare ha dem i hanskerommet?

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problem med å få prøveskilter for noen dager. Vet det står at det bare skal brukes til transport,visining og sånn, men så lenge du holder deg innenfor omerådet det er leid for er det jo ikke noe problem..

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Tror det er ganske oppskrytt at det er vanskelig å få prøveskilter. år skulle meg og noen kamerater på roskilde, og hadde i den anledning kjøpt en Adria campingvogn fra 1974. omregistreringsavgifta var visst på ganske mange penger, mye mer enn noen var interessert i å betale. Vi troppa opp på biltilsynet og fikk prøveskilter for de dagene det var aktuelt å kjøre og det var ikkeno problem. Sa tilogmed at vi skulle til roskilde:) eneste som var litt kjipt var at vi ikke hadde skilter for hele perioden, kun dagen vi skulle kjøre opp og ned. Kjipt hvis vi hadde fått motorstopp ellerno sånt:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg vel sånn at prøveskilt skal brukes for å transportere bilen fra A til B, som skal spesifiseres på en kjøreseddel.

Men med hensyn til treff og sånn, fikk jeg forståelsen av at det f.eks blir en form for utstilling for mulig salg, dvs godkjent for å kjøre fra A til B.

Jeg var på Peugeot-treff med min dagen etter at jeg hadde importert den, da fikk jeg kjøreseddel som var gyldig i 2 dager, helt uten problemer. Ble godkjent fordi jeg skulle stille ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Jeg visste at denne tråden ville dukke opp, - så jeg var nede hos biltilsynet og fikk reglene. Men nå sitter jeg til ballene i papir, så jeg finner dem ikke.

Jeg skal poste reglene er så snart jeg finner dem. Det er en del mer enn det som står på baksiden av prøveskiltene.

Knut.

Er papirbunken din blitt mindre eller? :)

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG SITERER:

Informasjon til våre kunder som låner dagsprøvekjennemerker:

Vedirektoratet har fastsatt retningslinjer for bruk av dagsprøvekjennemerker. Disse kjennemerkene er ment for å løse midlertidige behov som oppstår på avregistrerte kjøretøy. Det er prøvekjøring, flytting, demonstrasjon og kjøring til registrering.

Ved utlån må kjøretøyet kunne identifiseres, enten med kjennetegn eller fullt understellsnummer (17 tegn).

Feil eller mye bruk av prøvekjennemerker vil medføre sperre for fremtidige utlån. Bruken vil bli kontrollert både på utlåner og på hvert enkelt kjøretøy. Grensen vil være på 10 - ti - utlån i løpet av 3 måneder. I praksis betyr dette at dersom en låner har mer enn 10 utlån vil det sperres for ytterligere utlån. Samme gjelder når et kjøretøy har mer en 10 utlån, selv om låner er forskjellig i hvert enkelt tilfelle.

Et behov for utlån utover dette må dokumenteres ovenfor stasjonen/vegdirektoratet.

Det vil bli lagt inn sperre for fremtidige utlån dersom det ved kontroll på vegen brytes mot ett av de nedennevnte punkter:

- Bruk av prøvekjennemerke utenfor angitt gyldighetstid.

- Bruk av pk utenfor oppgitt kjørestrekning - område

- Bruk av pk til annet formål enn oppgitt

- Manglende kjøreseddel

- Bruk av pk på annet kjøretøy enn oppgitt (dvs feil reg eller ch. nummer)

- Bruk av pk til ordinær transport av personer og gods

- Bruk av pk på kjøretøy som ikke er i forsvarlig stand / godkjent stand.

- Bruk av pk uten å feste det foreskrevne antall pk på kjøretøyet.

Sitat slutt.

pk = prøvekjennemerke (jeg forkortet det).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider