Gå til innhold

JSF ble valgt som de nye kampflyene. Hva mener dere om dette?

Ranger emnet

_Evje_

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Militære fly og militær flyhistorie har alltid interessert meg stort, og jeg synes valget av nytt fly har vært meget spennende!

Jeg mener det ikke er stor tvil om at JSF er det beste flyet, men jeg stiller meg meget tvilende til at det blir så billig som våre politikere hevder.

Når vi skal kjøpe et fly som ikke er kommet lenger i utviklingen, må vi regne med å måtte betale vår del av kaka når det gjelder utvikling. Et kampfly er aldri helt "ferdig" når det først settes i produksjon. Det må stadig oppgraderes, og jeg er spent på hvor mye slikt noe vil koste oss!

SAAB JAS Gripen er et meget godt fly, det er lite, trenger relativt korte rullebaner, og har stor manøvreringsevne. Og det har vært mer eller mindre ferdig utviklet i flere år nå. Men jeg er likevel skeptisk, fordi de hadde store problemer med datahjernene i flere år, noe som blant annet førte til et spektakulært kræsj med en av de første prototypene. En annen ulempe, er at svenskene aldri har hatt et moderne kampfly i kamp!

Eurofighter Typhoon var lenge ganske spennende. Det fløy første gang i 1994 (tror jeg), og er derfor også ganske "gammelt" allerede. Ikke noe galt med det, det er et godt fly, men det er vel kanskje ikke godt nok egnet for å være i tjeneste i over 30 år, slik som det norske jagerflyet blir.

JSF skal bli et solid, "lettskrudd" og pålitelig fly. Det skal bli lett å oppgradere, det har lang rekkevidde, og mye av elektronikken og våpnene vil være kompatible med det som ellers finnes i NATO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvifor har aldri russland sine fly vårten diskutert? har meir tru på russland sine fly i forhold til usa sine...

Fordi det er umulig å gjøre handelsavtaler med Russland som gjelder militærteknologi.

Russerne har mange gode fly, men de nyeste ideene deres er ikke særlig gjennomførbare. Russerne hadde noen av de absolutt beste kampflyene mellom 1970 og 1995, men de har ikke vært med på utviklingen de senere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er umulig å gjøre handelsavtaler med Russland som gjelder militærteknologi.

Russerne har mange gode fly, men de nyeste ideene deres er ikke særlig gjennomførbare. Russerne hadde noen av de absolutt beste kampflyene mellom 1970 og 1995, men de har ikke vært med på utviklingen de senere år.

Det er pga krise i landet, men det har snudd og de er på vei tilbake ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefskommentarer fra militærpolitiske analytikere i svensk presse i dag!

Flere støttet det norske valget ut i fra at SAAB/Gripen medfører usikkerhet med tanke på videreutvikling og vedlikehold på lengre sikt. Dessuten mente de det ikke har hjulpet saken at den svenske forvarsministeren anses som en mann med våpenvegring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga krise i landet, men det har snudd og de er på vei tilbake ;)

Har det snudd seg? Nei, der er jeg veldig uenig. Den negative utviklingen har blitt bremset, men det har ikke snudd seg! Problemet med Russland, er at selv om de har greid å få til bærekraftig produksjon av f.eks olje og gass, og har store aktører (oligarkene)som har blitt steinrike på det, smitter det lite over på staten! Russland har for dårlig styring, og de mer eller mindre kriminelle har mye kontroll med det som skjer mot grensene av landet.

Forsvaret i Russland er en vits. Det vil ta mange år før de har greid å bygge seg opp slik at økonomien blir stabil nok. De aller beste kampflyene fra Russland er fremdeles Mig 29 og Sukhoi Su 27, og de er gamle nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad for valget jeg og! men blir det ikke utviklet radarer som finner flyene uansett da? utviklingen innen teknologi skjer raskt.

Radarteknologien blir stadig forbedret, men ikke mye. Mange hevder at radaren i seg selv er nesten ferdigutviklet. For å oppdage stealth-fly, må man ha dyr teknolgi i tillegg til radar, som kan oppdgage f. eks varmesignatur og ultrafiolett stråling. Dette er grisedyrt, og vil uansett ikke være effektivt fra bakken. Og slik verdenssituasjonen er nå, er det ikke sannsynlig at vi kommer til å bruke kampflyene mot noen som har slik tilgjengelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefskommentarer fra militærpolitiske analytikere i svensk presse i dag!

Flere støttet det norske valget ut i fra at SAAB/Gripen medfører usikkerhet med tanke på videreutvikling og vedlikehold på lengre sikt. Dessuten mente de det ikke har hjulpet saken at den svenske forvarsministeren anses som en mann med våpenvegring.

Akkurat! Just my point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider