Gå til innhold

Sette vinterdekk riktig vei (retning på piggene)

Ranger emnet


evero

Anbefalte innlegg

Litt banalt spørsmål her, men jeg er litt usikker på om piggdekkene mine har vært brukt riktig vei før (i forhold til pila på dekkene). Har forstått det slik at dersom jeg bruker dekkene feil i forhold til retningen piggene er "slitt", vil de kunne slites/falle av fortere.

 

Så spørsmålet blir, skal dekkene settes på slik at piggene er "slitt" i retningen som vist under, eller skal det være motsatt vei?

 

bil-dekkskift-pigger-retning.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder vel vannet motsatt av der du vil, gir dekket større motstand. Livsfarlig ved vannplaning, dvs vannplaning oppstår mye lettere.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt banalt spørsmål her, men jeg er litt usikker på om piggdekkene mine har vært brukt riktig vei før (i forhold til pila på dekkene). Har forstått det slik at dersom jeg bruker dekkene feil i forhold til retningen piggene er "slitt", vil de kunne slites/falle av fortere.

 

Så spørsmålet blir, skal dekkene settes på slik at piggene er "slitt" i retningen som vist under, eller skal det være motsatt vei?

[/img]

 

Du setter dekket slik som Rotation merket viser, ikke noe annet. piggene vil slites slik "de skal" etter du har kjørt noen mil.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...slik at når du bremser, vil de slitte bakhjula miste grepet først, og du får sleng på bilen...:blah:

 

Eller sett de beste dekkene bak. Så når du bremser i svingen, vil de slitte forhjula miste grepet først, og du understyrer slik at overhodet ikke har kontroll i det hele tatt...

 

Dette har blitt diskutert opp og ned ca 1000 ganger. Det var vell NAF i samarbeid med bladet Motor som konkluderte med at man har desidert best kontroll når man overstyrer kontra understyrer. Konklusjonen var klar, de beste dekkene skal på forhjula, og de mest slitte på bakhjula.

 

Håper jeg ikke kastet bensin på bålet nå ;)

» [ ] Audi A6 2.6 V6, 1995

» [x] VW Golf 3, 1994 (Prosjekt) SOLGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...slik at når du bremser, vil de slitte bakhjula miste grepet først, og du får sleng på bilen...:blah:

 

Men du bremser mest på forhjulene uansett så..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter dekket slik som Rotation merket viser, ikke noe annet. piggene vil slites slik "de skal" etter du har kjørt noen mil.

 

Men så har man "Outside og Inside" dekk. (Hvordan dekket skal "stå" avgjørest når mekanikern legger om dekket på felgen).

 

Da kan man man veksle imellom høyre og venstre side på bilen med dekkene! ;) (Eks, Conti dekkene).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår