Gå til innhold

Hva er lov?

Ranger emnet

3D!

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg og bli litt lei av alle de forskjellige svarene på hva som er lov og ikke lov angående Streemer og parklys.

Jeg har hørt att så lenge streemeren ikke er helt farga(altså umulig å se igjennom) så er den lovlig. Stemmer dette?

Jeg har også hørt att det kunn er blå og røde parklys som er ulovlig. Stemmer dette?

Og er det noen som kan vise til hvor d står att streemer og farga parklys er ulovlig?

Og vist det er ulovlig og ha streemer hvorfor har ufattelig mange politibiler det da?

Er det flere som har irritert seg grønn over dette?

Mvh: 3D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjøretøyforskriftene står det at ALT av påklistrede ting på sideruter foran og frontrute er FORBUDT - ingen diskusjon. Herunder går både streamer, solfilm og klistremerker. Det eneste som er tillatt er farge som ligger i glasset, som f.eks. den grå/blå stripen øverst i frontruta på mange biler.

For 10000. gang - de som mener noe annet tar feil! Les kjøretøyforskriftene og bli klok. Forresten er det ikke politiet som har ansvaret for dette, de kan ikke uttale seg om hva som er lov og ikke, det er Biltilsynet, eller Statens Vegvesen Trafikkstasjon, som det heter som har dette.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 3D!

Og vist det er ulovlig og ha streemer hvorfor har ufattelig mange politibiler det da?

Pga. de "nyere" V70'ene kommer med svart stripe fra fabrikk.. dette er da godkjent hos biltilsynet.

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 3D!

Da har vi fått svar på det med streemer men hva med parklys?

" Egentlig kan man si det så enkelt: Hvitt lys er forover, unntatt ryggelys som skal kobles på reversen, og rødt lys er bakover. Blått lys er forbeholdt utrykningskjøretøyer, og feil bruk gir bot. Synlige juletrær, neonlys og andre lyskilder er forbudt, avslutter Roy Tveitan. " fra Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Børnerud'n

da e lov med streamer på en del biler, disse har merke i på venstre side i frontruta på kor langt ned den kan gå..

Så de har merka sånn at rånerene kan sette på merker da?

:rolleyes:

Toning av ruta er noe helt annet.

Rykk tilbake til start og les en gang til. ;)

Les godt igjennom det med kjøretøyforskriftene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 3D!

Lengre enn 20 cm lang?Den har i sofall ikke jeg hørt noe om før.Har hørt rykter om att streemeren ikke kan dekke mere enn 10% av frontruta.Men aner ikke hva som stemmer?!

ikke vet jeg.. tenker på høyde da. snuten her sier affall det.. mulig det ikke stemmer.. dem bruker å ta folk for alt mulig hvis de har lite å gjøre.. :rolleyes:

- 1989 Scania P113 8x4

- 1988 Volvo 740GLT 16valve

x 1992 Opel Corsa 1,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider