Gå til innhold

Bytte foringer bak

Ranger emnet

kimbeer

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen på EU sist uke og fikk da beskjed om at jeg må bytte foringer bak. Er keen på å ta jobben selv for å spare penger/lære og tenkte jeg skulle spør om ett par tips før jeg begynner.

Hvordan er letteste måten og få ut foringene?

Hjelper det å bruke varme noen plass for å løsne?

Hvor lang tid tar det ca første gang?

Generelle tips når det kommer til skifte av foringer?

Og sånn av nysjerrighet, hvor mye koster det ca på verksted? =P

Mvh K

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ordentlig drittjobb hvis man ikke har rette utstyret. Jeg brukte en gassbrenner for å brenne ut gummien fra de gamle foringene. Metallhylsene rundt foringen skjærte jeg ut med en baronettsag. Kan også bruke en baufil. For å få inn de nye brukte jeg en gjengestav (størelse 10mm tror jeg) og et avdragingsverktøy fra biltema. smurte den nye foringen godt og varmet opp hullet på akslingen. å var det bare å skru som fan for å få foringen inn. Brukte kopper for å bygge opp mellom akslingen og avdragerredskapet. Jeg brukte en del kvelder på dette prosjektet da jeg måtte ut å handle verktøy etter hvert som jeg drev på. Dårlig planlegging....

Her er en bedre fremgangsmåte med bilder:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3242686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja får prøve neste gang selv :P Hehe med mangel på tid så ble det sånn at jeg fant det like greit å ta den med til verksted.

Hjulstillingskontroll hos bror, Bytte av foringer bak, Bytte av bremsesylindere bak begge sider og bremseslanger bak. Alt sammen på 2 dager også ere visning av senk og etterkontroll på freddan :D Gleder meg til å få bilen eu-godkjent igjen <3

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider