Gå til innhold

Bilbygging - modifisering, lover og regler.

Ranger emnet

jan_81

Anbefalte innlegg

Jeg bor i utlandet, så jeg har ikke så god kjennskap til hvordan det fungerer i gamlelandet, så jeg tenkte jeg skulle spørre her før jeg går til verks...

Jeg har en Volvo Amazon som jeg har begynt å restaurere, etterhvert har jeg lyst å gjøre noe med motoren, kanskje til og med bytte den ut med noe helt annet og mer moderne.

Mine spørsmål er; hvilke lover og regler gjelder, er det "fritt fram" så lenge det blir godkjent av biltilsynet? Jeg vet at i Sverige er det maks (ca) 150 hester man kan ha i en amazon uten å måtte registrere den som "specialbygge", finnes det samme regel i norge?

Jeg har lyst til å hive i en Alfa V6 med nærmere 200hk, hvordan bør jeg gå frem?

På forhånd takk,

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I norge er det også 150hk som gjelder.

Foraksellast er også med å bestemmer.

Skivebremser foran er et krav.

Det har ikke vært vanskelig å få godkjent en annen motor, så lenge den ikke overstiger hk, Nm og foraksellast.

En kompis har satt inn Volvo 850 motor på 140hk og fikk den godkjent uten problemer.

Han hadde en dialog med biltilsynet hele veien, fra start til slutt.

En V6 på 200hk blir nok værre.

I sverige er det som du skriver, mulig å reg. den om til ombygd fordon. Denne regelen finnes ikke i norge.

Det jeg har hørt er at om en ombygd bil er godkjent i sverige, så skal den være godkjent i norge også.

EU-regler tror jeg det er?? IKKE sikker på dette, men har hørt det.

Dette kan nok sjekkes ved å ta en tlf til et eller annet biltilsyn.

Az121...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :thumb

Det var jo synd men ikke overraskende at vi var mer firkanta her i steinrøysa. Jeg ville i tilfelle tatt med komplett forstilling og bakaksel fra alfa'n, dvs skiver rundt om etc. Men det lar seg da ikke gjøre... :(

Hvis det stemmer at en bil godkjent i Sverige automatisk blir godkjent i Norge er det mulig jeg går den veien der, siden jeg bor ett steinkast fra grensen. Det blir jo en ekstra kostnad men det er det verdt for å få italiensk grom-lyd i amazonen! :partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider