Gå til innhold

Ripe i bremseskive

Ranger emnet

saftus

Anbefalte innlegg

Hei!

Her om dagen, når det var ca. 15 minus, var jeg ute å kjørte. Plutselig begynte bremselyset å blinke. Jeg har vært en del plaga med bremseanlegget før, men har fått gjort en del med det i sommer. Skifta noen pakninger, skifta bremseklosser foran, etc.

Så ser jeg på den ene bremseskiva fremme at det er ei ripe ca midt på den, som om det var noe som stakk ut fra bremseklossen. Bremseklossene er relativt ny, og bremseskivene er også i god stand.

Jeg bare lurte på hva noe slikt kan være? Og om det er "farlig"? Og om det kan være grunnen til at bremselampa begynte å blinke?

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe det som er grunnen til at lampa blinket. Hvor dyp er den ripa? Om den ikke er alvorlig dyp, er det ingen fare.. Litt riper kommer det til å bli uansett, pga støv å dritt..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripa er ikke spesielt dyp, så da velger jeg å ikke tenke noe mer på det. Kansje sjekke den en gang i blandt.

Angående blinkinga, har jeg sjekka om det var samme feil som har vært før, og det var det!

Den varsel-ledninga som går fra selve bremseklossen, hadde blitt kutta. Når denne er kutta, vil varselampa begynne å blinke. Denne feilen har jeg hatt på begge sider før, samt at min onkel, som har en tilsvarende bil, også har hatt dette problemet.

Løsninga er å skøte ledningene igjen.

Men takk for svar likevell. Saken er løst.

(Kjører forøvrig en Audi 100, 91, C4).

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når bremseklosser begynner å bli utslitt kan det begynne å komme ujavne riper i skivene... og med tanke på at varsel lampa for bremsene lyser så kan det være noe på gang

Bremseklossene var nye på sensommeren, og bilen har ikke kjørt så forferdelig langt, og heller ikke så hardt. Klossene burde vel holde lengre enn 3-4 mnd med moderat kjøring?

Jeg har forøvrig funnet grunnen til at varsellampen har begynt å blinke. Les lengre opp.

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider