Gå til innhold

Mistet lappen i 100 sonen

Ranger emnet

Wilskow

Anbefalte innlegg

Hei, jeg mistet lappen for drøyt 2mnd siden! Hastigheten jeg ble målt i var 151,18 km/t med en sort audi a4 i baken.. Har vært i avhør og venter på rettsak, men jeg var jo selvfølgelig så dum og kjørte uten lappen og ble stoppet på nytt. Så nå skjønner jeg virkelig alvoret i det.

Men hva tror dere straffen vil bli? Og hvordan er det da når jeg kan ta lappen igjen, har på sykkel og bil, må jeg da ta teori og oppkjøring på begge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9. Fartsgrense 100 km/t motorvei kl. A:

Fart: Tap av førerett:

151 - 155 8 - 9 md.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#2-2

Er en enkelt kjøring uten førerett foretatt i en kort tapsperiode, bør det i samme dom eller forelegg fastsettes en tilleggsperiode av inntil samme lengde som den opprinnelige.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#map007

Fastsettes tap av førerett for lengre tid enn 6 måneder for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det kreves ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av føreretten.

Ovenstående gjelder også dersom person med førerett får fastsatt et forlenget tap av føreretten. I disse tilfelle skal den totale tapsperiode være grunnlag for vedtaket om ny førerprøve.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#2-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hundre prosent sikker på hva som ligger i "kort tapsperiode". Hvis du trykker på linken står det i lovteksten at tilleggsperioden er normert til seks måneder eller mer, dersom den opprinnelige tapsperioden var fastsatt til ett år eller mer.

Siden grensa for krav om ny oppkjøring går ved seks måneders inndragning er det grunn til å tro at myndighetene anser dette som et skjæringspunkt mellom kort og lang inndragningstid. Uten at jeg tør la meg sitere på det. Man må nok sjekke ut lovforarbeidene eller eventuell rettspraksis for å bli klokere på hva som ligger i uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på det:

"§ 8-4. Førerett på prøve

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1."

Vil det si at såkalt 3-ukers beslag, eller et beslag som skjer på mistanke og som blir henlagt etter en uke (hvis det går?), også regnes innenfor dette?

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider