Gå til innhold

Vil installere amperemeter og voltmeter i bilen

Ranger emnet


Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lyst å installere et amperemeter og voltmeter i bilen, men jeg trenger litt hjelp. Har jeg fortstått det rett så hadde en shunt-løsning vært mest praktisk. Denne shunten fungerer da slik at jeg kobler slik at pluss-kabelen går igjennoms shunten hvor da to små kabler går videre igjennom amperemeteret. Ampereteret måler spenningen som shunten gir hvor da spenningen vil øke nå strømmengden gjennom shunten øker, er jeg på rett spor? Hvis jeg er det så må vel shunt og amperemeter høre sammen slik at amperemeter og shunt samarbeider så ampermeteret forstår forholdet mellom spenning og ampere?

 

Jeg trenger også forslag til hvilket amperemeter jeg skal kjøpe. Jeg vil ha en litt fancy en, gjerne med en form for mulighet til å måle Ah og gjerne digitalt også slik at jeg ikke lurer på hvorvidt bilen bruker litt strøm eller ikke strøm (ved evt. problemer med at noe stjeler strøm). Et voltmeter i samme duppeditten hadde også vært supert. Hvis jeg nå setter prikken over i-en og spør etter et ampermeter/voltmeter som går i 1-din åpningen under cd-spilleren så hadde jula kommet tidlig i år :D Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amperemeter med shunt hadde vært kjekt å ha. Men har enda ikke sett det til bruk i bil. Derfor blir det ofte mye kabellegging for å få det til. En variant som ihvertfall sparer deg for en kabel, er å bruke jordinga istedet for plussen. Da kjører du hovedjordinga inn i kupeen, og kobler en grov kabel fra instrumentet til gods i bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir en del kabeltrekking for å se om noe trekker strøm fra batteriet... bedre om du bruker amperemeteret til å måle noe som en liten forsterker til småe høyttalere eller strømtrekket på spilleren din.. er mye tap i amperemeteret da det er syyltynne kabler/kobliunger inni amperemeteret.. kan brukes til å måle ampere på startmotor eller lignende.... ang montering av målere i 1DIN hull under spiller så finnes dette å få kjøpt. husker ikke hvor men hvet at det finnes. der har du plass til 3 stk målere.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shunter får du hos Elfa.

 

Dette er egentlig veldig enkelt. Du trenger to stk voltmetre.

 

Det ene voltmeteret måler spenning over batteriet. Det andre måler spenningen over shunten. Alle shunter har en forholdsverdi. F.eks 100mV = 20A

 

Måler du da 200mV over shunten så tilsvarer det 20A. Selv lager jeg mine egne skalaer som jeg limer fast i analoge voltmetre. Elfa selger også ferdige saker.

 

Du må tilpasse shunten max strømtrekk, dvs startøyeblikket.. kan måles med tangamperemeter for DC.

 

Tilpasse til DIN? Såklart går det, men du må nok mekke litt. Er også en lass med digitale varianter.

 

Skal du ha Ah måler? Det er rimelig upraktisk til bruk i bil. Du vet aldri hvor mye Ah du har igjen på batteriet med mindre du har seriøse utladetester, du er særs interessert i batteriteknikk og vil gå til seriøst til verks. Du havner nok opp med en tallverdi som ikke gir deg noe praktisk verdi.

 

Hvis du kun lader batteriet via generatoren i bilen blir batteriet aldri over 80% oppladet. Det er fordi ladespenningen er 2.4*6 volt, noe som er boostspenning ved 20 grader cel. Ved lading av et blysyrebatteri ved bostspenning, er gassingen fra platene så stor at man aldri får inn den siste rest av kapasitet i batteriet. Men det er en annen historie.

 

(har hovedoppgave i batteriteknikk)

 

:-)

 

 

Hei. Jeg har lyst å installere et amperemeter og voltmeter i bilen, men jeg trenger litt hjelp. Har jeg fortstått det rett så hadde en shunt-løsning vært mest praktisk. Denne shunten fungerer da slik at jeg kobler slik at pluss-kabelen går igjennoms shunten hvor da to små kabler går videre igjennom amperemeteret. Ampereteret måler spenningen som shunten gir hvor da spenningen vil øke nå strømmengden gjennom shunten øker, er jeg på rett spor? Hvis jeg er det så må vel shunt og amperemeter høre sammen slik at amperemeter og shunt samarbeider så ampermeteret forstår forholdet mellom spenning og ampere?

 

Jeg trenger også forslag til hvilket amperemeter jeg skal kjøpe. Jeg vil ha en litt fancy en, gjerne med en form for mulighet til å måle Ah og gjerne digitalt også slik at jeg ikke lurer på hvorvidt bilen bruker litt strøm eller ikke strøm (ved evt. problemer med at noe stjeler strøm). Et voltmeter i samme duppeditten hadde også vært supert. Hvis jeg nå setter prikken over i-en og spør etter et ampermeter/voltmeter som går i 1-din åpningen under cd-spilleren så hadde jula kommet tidlig i år :D Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shunter får du hos Elfa.

 

Dette er egentlig veldig enkelt. Du trenger to stk voltmetre.

 

Det ene voltmeteret måler spenning over batteriet. Det andre måler spenningen over shunten. Alle shunter har en forholdsverdi. F.eks 100mV = 20A

 

Måler du da 200mV over shunten så tilsvarer det 20A. Selv lager jeg mine egne skalaer som jeg limer fast i analoge voltmetre. Elfa selger også ferdige saker.

 

Du må tilpasse shunten max strømtrekk, dvs startøyeblikket.. kan måles med tangamperemeter for DC.

 

Tilpasse til DIN? Såklart går det, men du må nok mekke litt. Er også en lass med digitale varianter.

 

Skal du ha Ah måler? Det er rimelig upraktisk til bruk i bil. Du vet aldri hvor mye Ah du har igjen på batteriet med mindre du har seriøse utladetester, du er særs interessert i batteriteknikk og vil gå til seriøst til verks. Du havner nok opp med en tallverdi som ikke gir deg noe praktisk verdi.

 

Hvis du kun lader batteriet via generatoren i bilen blir batteriet aldri over 80% oppladet. Det er fordi ladespenningen er 2.4*6 volt, noe som er boostspenning ved 20 grader cel. Ved lading av et blysyrebatteri ved bostspenning, er gassingen fra platene så stor at man aldri får inn den siste rest av kapasitet i batteriet. Men det er en annen historie.

 

(har hovedoppgave i batteriteknikk)

 

:-)

 

Cellespenning på ett blybatteri er vel 2,1 Volt, da vil ett fullada 12 Voltsbatteri ha en spenning på 12,6 Volt, er slettes ikke uvanlig å måle 12,4-12,6 Volt på ett batteri dagen etter det er blitt brukt i bilen, og kun er blitt ladet opp via bilens vekselstrømsgenerator, og syrevekta ligger tett oppi 1,28 også, eller er kun batteriet delvis opplada når vi regner det som fullada?

 

 

Back til topic.

 

Hva om du bruker ledningsnettet mellom dynamo og batteri som måleshunt, og bruker ett voltmeter som måler, er gjort slik på flere biler orginalt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke cellespenning til å vurdere batteriets ladetilstand, dvs om det er tomt, delvis eller fullt oppladet.

 

Hvilespenning til batteriet er noe annet enn ladespenning. Du kan gjerne måle 12.6 volt på batteriet når det ikke lades. Hvilespenning er avh. av en rekke ting. Temperatur, blylegering, sulfatering, syredensitet, bunnfall osv.

 

Kapasiteten på påstemplet batteriet er gitt ved 20 grader cel. og batteriet er da ladet etter en rekke kriterier. Det er ren vitenskap. Kapasiteten synker drastisk ved lavere temperatur. Det er fordi man ikke får syre inn i de porøse platene. Syren blir tykkere jo kaldere det blir. Til gjengjeld vil batteriet vare lenger da nedbrytingen av cellene holdes tilbake. F.eks halverer man levetiden til et blysyrebatteri hvis dens temperatur øker fra 20 til 30 grader.

 

Ved å kun bruke generatoren i bilen som ladekilde, vil du aldri kunne hente ut det fulle potensialet til batteriet. Du reduserer også levetiden. Du "koker" batteriet ved å lade det med 2.4 volt konstant (som er helt vanlig/normalt på alle biler), denne kokingen gjør at syren aldri får omdannet rester av blysulfat inne i det porøse blyet, siden gassingen er så stor. Man må gå roligere til verks for å få det til, bruke ladere med flere trinn. Det værste for batteriet er varme, dype utladinger og stå delvis utladet over lang tid. Det beste for batteriet er at du setter på en temperaturregulert lader når du ikke bruker bilen, med rett ladespenning. Da hindrer du at det dannes blysulfat på platene som følge av selvutlading, som igjen tapper kapasitet.

 

Ser du bunnfall i batteriet ditt, er dette blysulfat. Det er et et salt som du vanskelig klarer å omdanne tilbake til bly, blydioksid og svovelsyre. Ergo er det tapt kapasitet. Blysylfat vil også kortslutte cellene delvis og øke selvutlading.

 

Til vanlig bruk trenger du ikke tenke på alt dette. De fleste driter en lang marsj i vitenskapen, bytter batteri hvert 4-6 år og er happy med det. Hvis man hadde giddet, kunne batteriet holdt lenger.

 

Hm.. kanskje jeg burde laget en batteriguide med tiden :-)

 

Cellespenning på ett blybatteri er vel 2,1 Volt, da vil ett fullada 12 Voltsbatteri ha en spenning på 12,6 Volt, er slettes ikke uvanlig å måle 12,4-12,6 Volt på ett batteri dagen etter det er blitt brukt i bilen, og kun er blitt ladet opp via bilens vekselstrømsgenerator, og syrevekta ligger tett oppi 1,28 også, eller er kun batteriet delvis opplada når vi regner det som fullada?

 

 

Back til topic.

 

Hva om du bruker ledningsnettet mellom dynamo og batteri som måleshunt, og bruker ett voltmeter som måler, er gjort slik på flere biler orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel ikke gå? Da er jo minus-polen ikke dekket

 

Joda, hvis du kobler det riktig så...

Men det er som andre sier her, ikke så lurt å kjøre all strømmen igjennom instrumentet,spesielt ikke startmotoren...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da tror jeg hondaen har kommet med en løsning, det jeg trenger nå er link til hvilke produkter jeg skal kjøpe på elfa, siden er smekkfull av merkelige svenske duppeditter som jeg ikke aner hva er for noe.

 

Tilbake til denne shunten. Skal jeg koble den på minus eller plusskablen fra batteriet (har det egentlig noe å si?)? Og er det så enkelt at jeg kapper kabelen i to, putter hver ende i hver sin side av shunten og skrur fast?

 

Dette med å installere instrumentene under cd-spilleret kom jeg på at ikke var noe problem :P Nå er jo åpningen dekket med et deksel, skal ikke mye håndtverkerarbeid til for å borre hull i denne :P

 

Og når det gjelder voltmeteret. Jeg hadde planer om å installere det kun fordi jeg tenkte at det var kjekt å ha, men hvor kjekt er det egentlig? Hva sier spenningen? Voltmeteret vil vel vise sine 13-14 V, kanskje noe mindre hvis det trekkes mye strøm? Har et voltmeter i en bil en praktisk årsak egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fint kjøre startmotoren gjennom amperemeteret.. har kobla et biltema amperemeter på en gammel volvo for lenge siden og det funka fint d...i papirene til amperemeteret til biltema står det tegning til og med om hvordan koble opp det mot starteren også..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltmeter kan være greit å ha for å følge med på ladespenninga, jeg oppdaga en defekt dynamo pga voltmeter en gang (under kjøring) og ladelampa begynte ikke å lyse før meteret viste 9volt :) og da kom jeg ikke mange meter før bilen stoppa. Så ja, greit å ha, og lett å koble opp.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fint kjøre startmotoren gjennom amperemeteret.. har kobla et biltema amperemeter på en gammel volvo for lenge siden og det funka fint d...i papirene til amperemeteret til biltema står det tegning til og med om hvordan koble opp det mot starteren også..

 

Å? Hvor mange ampere tror du starteren til en relativt liten bil bruker? Og hvordan skal det da kobles? Frister fortsatt ikke å dra hovedkabelen fra batteriet gjennom kupeen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår