Gå til innhold

noen spørsmål angåande bygging av bil

Ranger emnet


himamekkn

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
de sømma røra er jo ikke no svakere enn uten sømm da etter det jeg har hørt

 

Vil tru at sømmen er det svake punkt. I eit sømmløst rør er sterkheten fordelt likt. Likt eit firkantrør er hjørna det svake punkt, viss du skjønnar hva eg meinte?

 

Vil nevne at eg er ikkje heilt sikker på desse to innlegga mine men syns eg hugsar det var slik.

Old Kadetts never die!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter og ser i bilsportboka og der står det at røyrene skal bøyes kaldt og det er jo grett. men så står det og at "senterradien må være minst 3 ganger rørdiameteren. dersom rørene blir ovale under bøying, må forholdet mellom minimums- og maksimumsdiameter være 0,9 eller større."

kva menes med dette?

 

og er det lov å ha varmeapparat?

 

Kan prøve å svare litt på det andre du lurte på, radien på bøyen skal være tre ganger større en diameteren på røret ø45 mm rør skal radien være minst 45x3= 135mm ( dette betyr altså at bøyen ikke må være for skarp)

Det andre er at forholdet melleom maks dia og min dia ikke må være større enn 0,9. (maks dia = 100mm Kan ikke min dia være mindre enn 90 mm)Røret kan altså ikke deformeres for mye.

(Dette er grunnen til at det kan brukes sand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tidligere brukte vi bare sømma rør. Å den geng jeg begynnte var det mindre dimensjon på hovedbøylen enn det er idag også.

Opplevde aldri den gang att noen bur kollapset heller. Att noen bur ble deformert ved skikkelig stygge rundkast skjedde selvfølgelig den gang også.

Men att de gikk over til sømløse rør var vel en konsekvens av att det forekom att noen bur sprakk i sømmen ved ekstreme påkjenninger. Å idag er jo hastigheten mye større enn den gang.

 

Har aldri bøyd bur med sand i, kun ved bruk av rørbukker.

Å legg mye jobb i å få buret skikkelig.

Det er faktisk den viktigste delen ved hele bilen.

Syns det er tragiskt att enkelte faktisk får kjøre med bur som er så dårlig byggd att det kollapser ved rundvelt. Kombinert med rust i innfestning er dette rett og slett livsfarlig.

Men er desverre alt for mange sløve førere der ute.. og ikke minst teknisk kontrollanter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte vi bare sømma rør. Å den geng jeg begynnte var det mindre dimensjon på hovedbøylen enn det er idag også.

Opplevde aldri den gang att noen bur kollapset heller. Att noen bur ble deformert ved skikkelig stygge rundkast skjedde selvfølgelig den gang også.

Men att de gikk over til sømløse rør var vel en konsekvens av att det forekom att noen bur sprakk i sømmen ved ekstreme påkjenninger. Å idag er jo hastigheten mye større enn den gang.

 

Har aldri bøyd bur med sand i, kun ved bruk av rørbukker.

Å legg mye jobb i å få buret skikkelig.

Det er faktisk den viktigste delen ved hele bilen.

Syns det er tragiskt att enkelte faktisk får kjøre med bur som er så dårlig byggd att det kollapser ved rundvelt. Kombinert med rust i innfestning er dette rett og slett livsfarlig.

Men er desverre alt for mange sløve førere der ute.. og ikke minst teknisk kontrollanter..

 

 

Tja de som bygger buret må jo tenke med det de har øverst..

Det er jo dem sin sikkerthet og andres sikkerhet det går ut over....

Man kan sløve en del men på sikkerhet og bur der burde det være 100% !!

Div Volvo Bilcross

Volvo 940t 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår