Papi. Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Korleis blir det annleis å køyre ein AWD UTAN diffsperre, kontra ein med diffsperre både foran og bak? Korleis blir desse to tinga forskjellig? Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hufsa Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 med diffsperre får du samme turtall på begge hjul, men det vil bli som om du har på parkbremsen i svinger. men en AWD uten diffsperre vil jo det hjulet som mister grep begynne å spinne og det andre hjulet stå stille, der på en bil med diffsperre ville ta seg opp bakken bedre, siden begge hjul har samme turtall og dreiemomment. eller er det på senterdiffen du mener? Siter - Mercedes 190E Svære hjul edition Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet November 27, 2008 Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 der på en bil med diffsperre ville ta seg opp bakken bedre, siden begge hjul har samme turtall og dreiemomment. Når det gjelder dreiemoment, så er det nok motsatt. Med en åpen differensial vil dreiemomentet alltid fordeles likt (50%) på hver utgående aksel. En differensialsperre gjør at en større andel av dreiemomentet vil fordeles til hjulet med best grep, hvis nødvendig. Diffsperre gir bedre fremkommelighet, men er ubrukelig på asfalt og tildels grusvei. Ødelegger drivverket. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 27, 2008 Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 4-hjulsdrift med differensialbrems på senterdifferensialen og bakdifferensialen er vel det greieste, kan fort bli ekkelt med brems/sperre foran da det er de hjula som har størst hastighetsforskjell. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Greia er vel i hovudsak at eg vil kunne spinne likt med begge bakhjula, dog framleis ha drakraft på framhjula. Vil dette berre bli eit problem, ved at dette øydelegg driverket, og et opp dekk på sommarføre? Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 2wd biler med åpen diff blir i ukurante situasjoner 1-hjulstrekkere, mens 4wd blir 2-hjulstrekkere. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 ...mens 4wd blir 2-hjulstrekkere. Dvs. at den kun dreg reellt der det blir sett på diffsperre? Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 den trekker på et hjul framme og et hjul bak, litt avhengig av drivverkstype. du kan bli stående å spinne på de to hjula som er oppe fra bakken. med sperre får du da overført trekkraften til hjula som har bakkekontakt/grep Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 2wd biler med åpen diff blir i ukurante situasjoner 1-hjulstrekkere, mens 4wd blir 2-hjulstrekkere. Dette er en vanlig misforståelse, og helt feil. Åpen differensial fordeler alltid 50% dreiemoment til hver utgående aksel. Det finnes ingen unntak, selv om man har ett hjul i lufta osv. Når ett hjul står rolig mens et annet spinner, så blir hjulet som står rolig tilført nøyaktig like mye kraft som det som spinner. Differensialbrems og -sperre kan fordele mer kraft til det hjulet med best grep. For eksempel 60%/40%-fordeling. En åpen differensial vil alltid fordele 50%/50%, det er ulempen med en åpen differensial. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Tenker du på senterdiff nå? For sperre i en bakaksel kan ikke fordele 40/60!! Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Åpen differensial fordeler alltid 50% dreiemoment til hver utgående aksel. Dette gjelder uansett om den er montert foran, bak eller midt på. Det står ganske bra forklart på engelsk Wikipedia. En differensialsperre kan fordele kontinuerlig fra 0/100 til 100/0, og alle varianter derimellom. Dette er videregåendefysikk, har du kommet så langt på skolen? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Er selv 3FY student med nogenlunde karakterer(selv om jeg sitter i oppladning til mattetentamen nuh), og jeg mener da vitterlig om du har en 100%sperre/sveisa differensial, så vil den alltid fordele likt til hvert dekk? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Du har nok misforstått go-carter. Tenk deg at du har 1000 N friksjon på ene drivhjulet og 4000 N på andre. En differensialsperre vil overføre dreiemoment dit det er friksjon. Det kan overføres totalt 5000 N til framdrift, forutsatt at motoren/girkassa gir nok moment. Har du en åpen differensial, så er maksimum 2 x 1000 N, fordi den alltid gir samme dreiemoment på begge aksler. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Hva som står i teoriboka driter jeg i. Når jeg står i skauen med bilen, med det ene bakhjulet oppe på en stubbe og det andre hengende i lufta, da spinner jeg på hjulet som henger i lufta. Hadde jeg had sperre hadde jeg fått lik trekkraft på begge hjula, og jeg kunne kjørt videre uten problem. Det er detsom er viktig for meg. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Fortsatt vrøvl fra deg Tombra. Hvis du står i skauen med bilen, med det ene bakhjulet oppe på en stubbe og det andre hengende i lufta, da spinner du på hjulet som henger i lufta. Hjulet i lufta kan overføre null trekkraft. Hvis du skulle hatt lik trekkraft på begge hjul (null) så hadde du ikke kommet av flekken. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.