Gå til innhold

AWD med/utan diffsperre

Ranger emnet


Papi.

Anbefalte innlegg

med diffsperre får du samme turtall på begge hjul, men det vil bli som om du har på parkbremsen i svinger.

men en AWD uten diffsperre vil jo det hjulet som mister grep begynne å spinne og det andre hjulet stå stille, der på en bil med diffsperre ville ta seg opp bakken bedre, siden begge hjul har samme turtall og dreiemomment.

 

eller er det på senterdiffen du mener?

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

der på en bil med diffsperre ville ta seg opp bakken bedre, siden begge hjul har samme turtall og dreiemomment.

Når det gjelder dreiemoment, så er det nok motsatt. Med en åpen differensial vil dreiemomentet alltid fordeles likt (50%) på hver utgående aksel. En differensialsperre gjør at en større andel av dreiemomentet vil fordeles til hjulet med best grep, hvis nødvendig.

 

Diffsperre gir bedre fremkommelighet, men er ubrukelig på asfalt og tildels grusvei. Ødelegger drivverket.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Greia er vel i hovudsak at eg vil kunne spinne likt med begge bakhjula, dog framleis ha drakraft på framhjula. Vil dette berre bli eit problem, ved at dette øydelegg driverket, og et opp dekk på sommarføre?

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2wd biler med åpen diff blir i ukurante situasjoner 1-hjulstrekkere, mens 4wd blir 2-hjulstrekkere.

 

Dette er en vanlig misforståelse, og helt feil.

 

Åpen differensial fordeler alltid 50% dreiemoment til hver utgående aksel. Det finnes ingen unntak, selv om man har ett hjul i lufta osv. Når ett hjul står rolig mens et annet spinner, så blir hjulet som står rolig tilført nøyaktig like mye kraft som det som spinner.

 

Differensialbrems og -sperre kan fordele mer kraft til det hjulet med best grep. For eksempel 60%/40%-fordeling. En åpen differensial vil alltid fordele 50%/50%, det er ulempen med en åpen differensial.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen differensial fordeler alltid 50% dreiemoment til hver utgående aksel. Dette gjelder uansett om den er montert foran, bak eller midt på. Det står ganske bra forklart på engelsk Wikipedia.

 

En differensialsperre kan fordele kontinuerlig fra 0/100 til 100/0, og alle varianter derimellom. Dette er videregåendefysikk, har du kommet så langt på skolen?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok misforstått go-carter. Tenk deg at du har 1000 N friksjon på ene drivhjulet og 4000 N på andre. En differensialsperre vil overføre dreiemoment dit det er friksjon. Det kan overføres totalt 5000 N til framdrift, forutsatt at motoren/girkassa gir nok moment.

 

Har du en åpen differensial, så er maksimum 2 x 1000 N, fordi den alltid gir samme dreiemoment på begge aksler.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som står i teoriboka driter jeg i.

Når jeg står i skauen med bilen, med det ene bakhjulet oppe på en stubbe og det andre hengende i lufta, da spinner jeg på hjulet som henger i lufta. Hadde jeg had sperre hadde jeg fått lik trekkraft på begge hjula, og jeg kunne kjørt videre uten problem.

 

Det er detsom er viktig for meg.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt vrøvl fra deg Tombra.

 

Hvis du står i skauen med bilen, med det ene bakhjulet oppe på en stubbe og det andre hengende i lufta, da spinner du på hjulet som henger i lufta. Hjulet i lufta kan overføre null trekkraft.

 

Hvis du skulle hatt lik trekkraft på begge hjul (null) så hadde du ikke kommet av flekken.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår