Gå til innhold

AWD med/utan diffsperre

Ranger emnet


Papi.

Anbefalte innlegg

Med en 100% låst diff (eller SPERRET, som det heter med 100% lås), vil begge hjulene gå like fort rundt uansett om de går rett fram eller svinger. Når du svinger, må ytterhjulet gå flere ganger enn det indre. Når dette ikke går, vil du kjenne hele bilen hoppe. Simple as that :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, buskmann, er iforseg sånne lurespørsmål jeg hater, så jeg forstår teorien her. Men hvis du ser for deg et scenario en gang til, med 4kN til fremdrift, og ett hjul på stålis, og ett hjul på tørr asfalt. Da vil du jo få ~4kN på hjulet på isen, og ~0N på hjulet på asfalten. Hadde du hatt 100% sperre så ville du jo fått 2kN på asfalt-dekket, og 2kN på is-dekket?

 

Eller...?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diffspærre er jo i utgangspunktet kun egnet for klatring og ren sladding på glatt føre, men diffbrems derimot gjør at du har en hviss slakk mellom hjulene i hastighet, men fortsatt ikke ille som en åpen diff der du har mulighet for 100% kraft på hjulet uten grep og 0 på hjulet med grep.. på en 4wd har du tonnevis med forskjellig e løsninger som låst senterdiff, brems på senterdiff, brems på for og bakakslinger osv. og så har du de tenkende systemene som direkte overfører mer kraft der den har mye grep( en ren mekanisk diff vil aldri klare dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, buskmann, er iforseg sånne lurespørsmål jeg hater, så jeg forstår teorien her. Men hvis du ser for deg et scenario en gang til, med 4kN til fremdrift, og ett hjul på stålis, og ett hjul på tørr asfalt. Da vil du jo få ~4kN på hjulet på isen, og ~0N på hjulet på asfalten. Hadde du hatt 100% sperre så ville du jo fått 2kN på asfalt-dekket, og 2kN på is-dekket?

 

Dette vil ikke gå pga Newtons tredje lov (motkraft-loven). Hva skal disse 2 kN gå mot? Ikke bakken ihvertfall, for du har fjernet friksjonen.

 

Påfører du mer kraft enn friksjonen tilsier vil det overskytende gå til å akselere hjulet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår