Tombra Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Du skjønner godt hva jeg mener, selv om jeg kanskje ikke bruker faguttrykkene riktig. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Nei, du tar feil fra ende til annen. Hvorfor svarte du i denne tråden i utgangspunktet? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Med en 100% låst diff (eller SPERRET, som det heter med 100% lås), vil begge hjulene gå like fort rundt uansett om de går rett fram eller svinger. Når du svinger, må ytterhjulet gå flere ganger enn det indre. Når dette ikke går, vil du kjenne hele bilen hoppe. Simple as that :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Ok, buskmann, er iforseg sånne lurespørsmål jeg hater, så jeg forstår teorien her. Men hvis du ser for deg et scenario en gang til, med 4kN til fremdrift, og ett hjul på stålis, og ett hjul på tørr asfalt. Da vil du jo få ~4kN på hjulet på isen, og ~0N på hjulet på asfalten. Hadde du hatt 100% sperre så ville du jo fått 2kN på asfalt-dekket, og 2kN på is-dekket? Eller...? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 diffspærre er jo i utgangspunktet kun egnet for klatring og ren sladding på glatt føre, men diffbrems derimot gjør at du har en hviss slakk mellom hjulene i hastighet, men fortsatt ikke ille som en åpen diff der du har mulighet for 100% kraft på hjulet uten grep og 0 på hjulet med grep.. på en 4wd har du tonnevis med forskjellig e løsninger som låst senterdiff, brems på senterdiff, brems på for og bakakslinger osv. og så har du de tenkende systemene som direkte overfører mer kraft der den har mye grep( en ren mekanisk diff vil aldri klare dette) Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Ok, buskmann, er iforseg sånne lurespørsmål jeg hater, så jeg forstår teorien her. Men hvis du ser for deg et scenario en gang til, med 4kN til fremdrift, og ett hjul på stålis, og ett hjul på tørr asfalt. Da vil du jo få ~4kN på hjulet på isen, og ~0N på hjulet på asfalten. Hadde du hatt 100% sperre så ville du jo fått 2kN på asfalt-dekket, og 2kN på is-dekket? Dette vil ikke gå pga Newtons tredje lov (motkraft-loven). Hva skal disse 2 kN gå mot? Ikke bakken ihvertfall, for du har fjernet friksjonen. Påfører du mer kraft enn friksjonen tilsier vil det overskytende gå til å akselere hjulet. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Du har ett poeng der. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.