Gå til innhold

Ettermontering av cruisecontrol

Ranger emnet

SnowKing

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sett litt snakk om dette i forskjellige tråder rundt omkring, men tenkte det va greit å få samla det i en tråd. For jeg har litt spørsmål rundt dette med ettermontering av cruisecontrol, som jeg håper noen vet litt om.

Det jeg har fått vite så langt, er at jeg kun trenger selve armen for å styre dette, og et nytt deksel rundt rattstammen med slisse for denne armen. Disse delene er visstnok ikke spesiellt dyre, men jeg tenkte likevel å ta en kikk innom en bildeponering for å se om dette kan finnes der. Vet noen hva slags årsmodeller jeg skal se etter? Passer det kanskje fra andre Audimodeller rundt samme årsmodell?

Det sies at ledningsnettet ligger ferdig for dette, og at det bare er plug and play. Men hva sier ECU'n? Skjønner den hva som foregår, eller er det parametere som må aktiveres?

Grunnen for ønsket om denne funksjonen, er at jeg har en del langkjøring melom Lillehammer og Tønsberg. Og da er det både det å få slappa av litt i høyrefoten, og det at man kanskje klarer å begrense seg litt fra å dra på for mye ;)

Håper noen sitter på litt info om emnet! :)

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får litt rabatt hos Møller koster delene ca 750,-.

Monteringen er ganske grei. Rattet må av for å få montert styrehendelen og dekselet er enkelt.

Det som kan være et problem er at styrehendelen ikke får kontakt med styreenheten til rattstammeelektronkken og da må også denne byttes. Hvis det må til ryker du på ca 2000,- til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... 500,- for brukte deler, og en liten påskjønnelse på en med vag-com, så burde det også være greit :)

Har du fått ettermonteret Cruise?

Har selv hendelen liggende hjemme, fant ut jeg har alt av elektronikk som trengs, men jeg må ut me airbag og av med rattet... er litt skeptisk til airbagen...

Audi A4 2.5 V6 TDI Quattro [212HK-450nm]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke værre?

Vet jeg må inn med VAG-Com å aktivere cruise, samt "stille" inn steering angle sensoren etterpå, mener det mer koding som må til?

har sett linkene lenger oppe men det var mer omfattende arbeid enn å kun montere bare hendelen.

Forhørte meg med Møller, skulle faen meg ha over 6000 inkl den elektronikken jeg sa jeg allerede hadde :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått gjort så mye med det her enda. Det haster ikke så fryktelig, siden jeg ikke gidder å stå ute å skru så mye. Har ingen plass under tak. Venter litt til jeg komme rover de rette delene også :)

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se på saken :), hos meg blir det nok forholdsvis enkelt ser jeg for meg, av med + pol, skru løs deksler, ut med aibag, av med ratt, på med hendel, på med ratt og aibag, kode inn cruise, nustillle steering angle sensor, test, for så å sette på plass dekslene. Men kan ta bilder underveis, å kan prøve å lage en liten HowTo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Sjekket akkurat det samme i dag, de skulle ha 473 for hendelen og 350 for å kode inn, altså godt under 1000kr for en cruisecontrol.

Arbeidet kan enkelt gjøres selv ettersom jeg skjønner:D

2010 Audi A3 1.6 TDI sportback S-line

2002 VW Golf TDI 4MOTION(solgt)

2002 A4 1.8 TQ Lim (solgt)

1999 A4 1.8 TQ Avant (solgt)

1995 A4 1.8 Sedan (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider