Gå til innhold

Problemer med girkassa..

Ranger emnet

akselrv

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg har en bil som er veldig vanskelig å sette i revers. Kan virke som det har blitt verre siden da jeg kjøpte den. I tillegg har det begynt å dukke opp en slags svak dunkelyd når jeg rygger. Akkurat som om noe glipper. Dette skjer også når jeg bare holder klutsjen inne og lar bilen rulle bakover.

En fyr jeg snakka med mente dette kunne løses ved å bytte bare reversgiret...

Hva tror dere det er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være motorfeste eller girkassefeste som gjør det også. Litt vanskelig å si utfra det du sier.

Er dette en gammel bil, er det vel ikke lønnsomt med girkasseoverhaling. Ville isåfall bare fått tak i en bruktkasse og byttet hele.

Men sjekk om motor "flytter" mye på seg når du gir gass. Evt få noen til å se in i motorrommet mens du flytter bilen forsiktig frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er dette snakk om? Er bilen lettere å sette i revers dersom du er innom 3. eller 4. gir?

Hei. Det er en Peugeot 106 5 girs. Og ja, det hender jeg er nødt å kjøre den opp i 5. gir (øverst til høyre) for så å kunne kjøre den ned i revers (nederst til høyre)

Og ja, jeg har vurdert å bytte hele greia, hvis det kan løse problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

det er slitte eller dårlige skiftearmer til revers giret på girkassa di. det er bare og bytte de. det er en lett oppgave som du kan klare selv, hvis du har verkstedshåndboka til bilen og du kan gjøre litt selv og har et sted som er rent som du kan jobbe på. er du i tvil om du klarer det råder jeg deg til og la en utdannet bilmekaniker gjøre det. for gjør du feil når du skifter de skiftearmene, kan du risikere og ødelgge hele kassa.

håper du får det fiksa;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er slitte eller dårlige skiftearmer til revers giret på girkassa di. det er bare og bytte de. det er en lett oppgave som du kan klare selv, hvis du har verkstedshåndboka til bilen og du kan gjøre litt selv og har et sted som er rent som du kan jobbe på. er du i tvil om du klarer det råder jeg deg til og la en utdannet bilmekaniker gjøre det. for gjør du feil når du skifter de skiftearmene, kan du risikere og ødelgge hele kassa.

håper du får det fiksa;)

eller synkroniseringen om du vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider