Gå til innhold

Bytte av lambdasond på Astra 1,8 16v

Ranger emnet


Snublefot

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har for litt siden kjøpt en 93-mod Astra 1.8 16v som jeg skal bruke som arbeidsbil.

Sliter med at den ikke går så godt på tomgang når den er kald.

Motorkontrolllampa kommer gjerne etter 2-3min, og jeg får frem feilkodene 13 og 38 med "bindersmetoden".

 

For meg ser dette ut som en defekt lambdasond, men mulig jeg har feil. Jeg har hvertfall kjøpt en lambdasond på biltema, og denne har ikke samme farger på ledningene som den originale. Er det noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er det på den bilen? Hvis det er simtec ECU (X18XE og muligen C18XE(L)), så er det antagelig titanialambda på den. Da kan du ikke bruke lambda fra biltema. Har originalsonden din rød, gul svart og hvit ledning? I så fall er det titaniasonde.

 

Er du i tvil om lamdan virker, kan du måle den under drift med en strømtyv på den svarte ledningen og måle spenningen mot jord. Er det titaniasonde skal den da pendle mellom ~0 og ~4.7 volt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnul!

 

Det skal sitte en c18xel i bilen, så da kan jeg nok pakke lambdasonden pent inn igjen og heller kjøpe noe annet. Skal se på spenninga men utifra feilmeldingene kan det kanskje se ut til at den uansett er gåen.

Har jo ikke spes peil på bil, men jeg kan litt om elektronikk, så jeg tenker følgende:

Feilkode 13 sier "Oxygen sensor - open circuit. Dette bør vel bety at det ikke er strømgjennomgang i sensoren i det hele tatt. Altså brudd. Da virker det også fornuftig at jeg får feilkode 38 som sier "Oxygen sensor - voltage high". En åpen krets vil ikke belaste spenningskilden og da heller ikke droppe spenningen.

Er jeg helt på jordet her, eller høres det fornuftig ut?

 

Mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut, men ta en dobbelsjekk på at det faktisk er titanialambda på C18XEL.

Er enig med andre over her at feilkode på lambda iofs kan være noe annet (primært MAF), men har man to koder på samme sensor, så bør det være rimelig sikkert. Når jeg fikk feilkode 13 på bilen min var sensoren i aller høyeste grad steindau. Jeg oppdaget det 200mil før ECUn, så feilkoden settes ikke helt unødvendig.

 

Edit: Titanialambdaer er dyrere enn vanlige lambdaer. Kan være verd å sjekke pris fra lambdapower.co.uk, justlambda.co.uk el.l. Kan også anta at både carparts.no og scanparts.no er billigere enn Opel innenlands. Betalte ca. 1000 for min på scanparts.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår