Gå til innhold

Peiling på service?

Ranger emnet


elwood84

Anbefalte innlegg

Når jeg starter bilen står det "service insp" i kilometer displayet. Betyr det at bilen vil på service? Så i service heftet at sist service var i mars 2007, da stod km telleren på 118 000km mener jeg. No står den på 134000. Skal bilen inn på service en gang i året? Eller hver 30 000km ? skjønner meg ikke på alt det der..

 

Og kor mye koster en eventuell service jeg må ha? Sist var det vel bare oljeskift tror jeg. (var ikke jeg som eide bilen da)

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vel inn på service da ja:) skal vel også bytte regreim ved 130k om jeg ikke tar feil? det koster fort kronasjer ja.. vanlig service koster vel 4-6000 tror jeg for storservice...pluss eventuelt andre deler som dem måtta komme på at du må bytte:) jeg har begynt å ta min service selv nå da bilen begynner å bli gammel og det er så enkelt å gjøre det selv... regna på at jeg ikke tjener noe på å ha den inn på service å betale flere tusen når jeg kan ta servicen selv for en 1000lapp i deler.. da er det snakk om kupèfilter, oljefilter, luftfilter, olje, kjøleveske er bytta pga bytte av termostat og drivreima til dynamo, ac og servo er bytta. tar en bitteliten kveld å få bytta alt så... bilen har i mine øyne en bedre bruksverdi en salgsverdi så jeg skal uansett beholde bilen.. slik at når dama har fått rota seg til å kjørt opp så tar hun over bilen og jeg kan kjøpe meg ny bil:) kan sikkrt finne på å selge men er så fornøyd med bilen at jeg beholder den og har den som bil nr 2.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok koda på tid og km og ikke longlife,altså hver 15000km eller 1 gang i året. vilken service du skal ha avhenger av servicehistorikken på bilen og hvor langt den er kjørt. dette er null problem å finne ut av så lenge den har vert på møller.

ingen problem å gjøre litt selv,men et spm til dere som ikke jobber med biler til vanlig er du i stand til å vurdere sikkertheten på bilen din? alle kan skifte olje og filter, men når bør ting utbedres på bilen for å forhindre store konsekvenser som ulykker eller dyre havari. når en leverer bilen inn til et verksted så skal de kontrollere/se etter normal og unormal slittasje.. men dette kommer også ann på vilken service en bestiller. en oljeskift service er som regel ikke mer enn å skifte olje+filter og bare se at bilen har br.klosser. en tid og km service eller longlife service omfatter mye mer, også kommer storservice som f 30-60-90-120 000km- som omfatter noen ekstra kontroller eller skifting av komponenter eller væske som ikke trengs å gjør hvert år.

på golf 4 bensin er det faktisk ikke satt noe intervall på skifting av tannreim,når den har kjørt 120 000km så skal den kontrolleres,men annbefaler sterkt å skifte den ved 120.husk vannpumpe.

 

som du sikkert har forstått så er det vanskelig og si hva servicen vil koste for det er mangen faktorer som spiller inn.

men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. takk for svar.. jeg frykter det blir en storservice. og det koster penger som jeg ikke har akkurat no. frykter og at clutchen synger på siste verset. og speilet på førersiden er knust av vandaler. får finne frem serviceheftet og ta en telefon til møller..

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg: bytte plugger, termostaten, bytte eventuell kjøleveske kan også anbefales om den er gamme, reimer, pærer, bremseklosser og skiver, husk at det skal fylles rød kjøleveske på 4er golfen da den har alumotor. om du fyller blå er sjanggsen stor fopr at toppakninga går å du kan også få masse klumper i kjølevesken da den blå reagerer på den røde kjøleveska... som finn litt lengre oppe her skriver at en vanli person ikke kan vurdere sikkerheten men en person med normal forståelse på bil vet å se og høre om det er noe galt..

 

finner du ikke uta av det blir den jo satt inn på verksted.. bremser ser du jo fort om er defekte da.. du får veldig stygge spor i bremseskivene om klossene er helt nedslitte og du får en stygg å ubehagelig skrapelyd.., og da må jo skivene byttes også..

 

se i serviceboka di så ser du hva som skal byttes... du må se tilbake da om hva som er bytte på tidligere servicer også... bremseveske og servoveske skal også byttes.. vet ikke intervallene på dette men se i boka di....

 

lykke til med servicen..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ikke hva som skal byttes på en evnt service men dette er noe av de enkle ingene som en hobbtymekaniker skal kunne utføre "service" på..

 

 

se i boka hva som skal byttes på din bil.... samme som min bil mn orker ikke å gå ut å hente boka å se:P hehe

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med møller no.. det som skal skiftes i denne omgang er: olje, oljefilter, pollenfilter, tennplugger. og en generell sjekk av bilen.. hadde iallefall klart å skifte pollenfilter selv.. men resten har jeg aldri vært borti så aner ikke.. får billigere service et sted så skal fikses neste uke..

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med møller no.. det som skal skiftes i denne omgang er: olje, oljefilter, pollenfilter, tennplugger. og en generell sjekk av bilen.. hadde iallefall klart å skifte pollenfilter selv.. men resten har jeg aldri vært borti så aner ikke.. får billigere service et sted så skal fikses neste uke..

 

Pollenfilter: Skru opp svart deksel under vindu forran og riv det ut (litt trangt..)

Olje\filter: Skru ut bånnskruen, skru av filter, og så virca verca.

Tennplugger: Selv aldri skiftet på denne bilen.. Men skru av toppdekselet, så ser du det sikkert lett. Husk å få riktig type plugger.

 

Det du evt kan vurdere er å sette det bort på et vanlig verksted som kan se over bilen..

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plugger er litt arbeid da..vertfall på 8V... måtte av med innsuget for å bytte de 2 midterste pluggene.. kommer sikkrt til uten å gjøre det men fant ut at det kunne være greit å ta av slik at det ble bedre plass slik at det ble gjort skikkelig... er ikke stress lr pes å demontere så bare å sette i gang... 6 bolter og 2 muttre så er det løst.. pluss at det blir bedre om du tar av kontakten og slangen på vakumklokka pluss den andre der som henger fast i innsuget på venstresiden.. kommer ikke på hva den var til å gidde rikke ut å sjekke:P hehe... jeg var på hellanor å kjøpte plugger til bilen... slike quattropålugger med 4 tennere på hver plugg... var på tide å bytte plugger ta midtstiften på gammelpluggen begynte å bli 3kantet.. den gamle pluggen hadde 3 gnistfangere..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er trangt å skifte de midterste men har selv aldrig demontert så mye som Bora2000SR for det tar ikke lange tida å skifte de. bruk først trykkluft for å blåse vekk støv og drit som ligger rundt pluggene,dra av tennkablene også tar du av stikk for dyse cyl 2 og cyl 3.vri litt på dysene slik at stikket ikke kommer sånn i veien. bruk en 3/8 skralle med pluggnøkkel,ledd og forlenger så går det veldig greit. tennpluggene skal ikke snørest mer enn 30NM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei trenger ikke å demontere så fælt som jeg fjorde men tenkte at jeg kunne skru litt med det samme jeg holdt på+ så vet jeg det tilfelle noen spørr om hvordan ta av innsuget og slikt...liker å skru litt så tok litt overhånd:)men det funker med skralle, forlenger å ledd ja...

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir verksted i morgen.. kunne sikkert fikset en del selv.. men har ikke tid eller lyst.. hehe.. og svigers er så snill og betaler litt..

 

men over til noe annet.. clutchen griper ikke før pedalen er nesten helt ute.. kan det tyde på at clutchen synger på siste verset? eller er det mulig å slakke/stramme clutch wire'en eller noe? frykter clutch skifte om ikke så lenge...

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår