Gå til innhold

PC i bil. Noen tanker

Ranger emnet

325IX

Anbefalte innlegg

• Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En pc trekker skjeldent mer enn 200watt (ekslusivt skjerm) Det beste i bil er å ha en god 12v til 220v omformer også bruke strømforsyninga til pcen som den er ment til å bli brukt altså da med 220v inn og ikke 12v . Blir mest stabilt på denne måten.

Ikke bra å ha fluksende volt når bassen slår inn :)

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pc'en har både 12 og 5v, så enten må han modde en 5v i tillegg til 12v, ellers må han ha en omformer til 220v.

Du trenger neppe en P4 3ghz til å se dvd på en så liten skjerm, det holder kanskje med en gammel 1ghz pc, som da selvsagt bruker mindre strøm.

til lydkort, hadde jeg kjørt et creative med digital ut.

Du får usb lydkort med optisk og coaxial ut/inn, det er vel optimalt? da kan du jo koble til minidisc, etc. også.

Jeg koblet selv min 5.6" lcd skjerm til laptop'en min og skulle ha den i bilen, men jeg fant så ut at laptop'en min bare fikk frem sort/hvitt. Jeg vet ikke om dette er pga jeg kjørte den på batteri, at det var noe strømspare funksjon?

men det er vel egentlig uvensentlig til denne tråden.

Men du kunne jo kjørt en laptop da, det funker fint til å se dvd, etc. du trenger ikke 1ghz engang, da du vil kjøre lav oppløsning.

Du kommer jo til å kjøre max 800x600, om ikke bare 640x480.

En PAL fil har jo bare litt over 600 linjer, en NTSC har 540 tror jeg.

Kjører du laptop, har du følgende fordeler:

* innebygde batteri vil fungere som en batteri-backup

* du får bil-ladere til laptop mener jeg?

* mindre støy

* mindre batteri forbruk

* alle komponenter samlet i en, lettere å ta ut av bilen

Følgende ulemper:

* nesten alt ekstrautstyr må være eksternt (usb, el lign).

dette da utenom trådløst nettverk, som kan være PCMCIA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det greiene i bilen min i 2000.. og sto parkert ved kjosken på Gatebil på Rudskogen...

-Miditower med Asus P2B og standard 8MB 3d skjermkort med TV ut.. 20 GB HDD 5500rpm. AC3 lydkort for 5 kanaler. Omformer som gav 550watt.. 2 Batterier med automatisk frakobling av den ene ved aktivering av klemme 50.. Dette måtte jeg ha for at det ikke skulle gå ut over PC'n ved oppstart av bilen el annet...

-DVD spiller...

-7" Sony skjerm...

-TV-Tuner fra Sony..

-Modem via Ericsson R380s men det gikk fort 100 lapper å få sett på noen e-post osv.....

kjørte 2 forsterkere til høyttalerne.. 2 x 18" Rockford Fos... ble drevet av en Digital 1100 watts forsterker (som jeg har glemt navnet på)... Front og bak ble drevet av en 4 kanals forsterker.. Surround lyden i bil er utrolig gromt å høre på!! helt enormt..

Så til problemene: når høsten kom så streiket PC'n antagelig på grunn av hurtige temperaturskiftinger med kondens og dritt... så jeg tør ikke å anbefale dette... parkerte i Oslo utenfor huset, og alarmen slo inn temmelig ofte, skiftet noen låser også... men ingen greide å stjele noe... Var aldri noen problem med Harddiskene el annet, dette fungerte utmerket. og jeg hadde bare MP3 i bilen.. Hoved enheten var en Alpine Soundprosessor som kun hadde radiotuner, men som kunne styre lyden uten hemninger...

hvis det er noen som vet om løsninger som tåler vintere i norge, så vil jeg gjerne vite det...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et stoff man kan få på spray som man sprayer på kortet hovedkort og sånt da.. husker ikke hva slags stoff det var og om det er noe man får tak i hvor som helst.. men det isolerer iallefall godt.. sikkert no silikon?..

Har tenkt på pc-i-bil jeg også, men har jo ikke bil ennå, så får se hva jeg kommer på innen jeg har fått meg bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens.

Jeg skal prøve å gi noen innspill på dette temaet som jeg har jobbet med i over to år nå.

Jeg ville først bygge meg en mp3 spiller i bilen med data som prinsipp.

Jeg støtte på mange problemer. Det største problemet er å få strømmen og spenningen til å være så stabil som den må være.

Det er VELDIG fort gjort og ha en veldig høy startstrøm og spenningsfall i bilen. Det jeg først prøvde var en trafo som gjorde om 12v opp til 220v max 110w. Den funka bare en liten stund.

Problemet var at når den fikk ett spenningsfall klarte den heller ikke levere nok effekt ut til pcen og strømforsyninga gikk til gokk.

Det andre problemet er at om du plasserer pcen baki bilen hvor du har litt stereo så tåler ikke hdd magnetfeltet som høytalerne gir fra seg. Ett siste problem er om du bruker en lcd uten tocuh funksjon. Det er VELDIG jalla å bruke mus eller tastatur i pcen.

Det jeg til slutt gjorde var å skaffa meg en bilpc som er laget for å være i bilen.

Les om den her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31014

Om noen er interesert så kan dere få kjøpt den av meg nå.

Jeg har solgt bilen min for å studere, tok da ut stereo og den bilpcen.

Den funker utmerket til navigasjon, film osv osv.

Den selges billig, er nesten ikke brukt!

Den har touch skjerm som kan enten monteres i midtkonsoll slik som jeg gjorde (blei veldig bra) eller på dashbordet.

Kan også festes med mobil holder i lufte strømingen på bilen.

Har innebygd gps med antenne. Kjører win98se.

Legger du inn mapsonic kartprogrammet som har 100% dekning av norge med turn-by-turn funksjon. (Turnbyturn = en stemme som sier hvor du skal kjøre) Den er helt ned til gateplan.

Noe du lurer på? Spør meg, jeg har vært igjennom det meste med bil pc. PS! Jeg har ikke lest hele tråden.

Editing:

Må få legge på noe her da jeg har lest hele tråden.

Xbox er vel heelt utelukka da du KUN får brukt det til spilling og musikk. Ikke gps og navigering osv osv.

Det andre problemet med xbox, pcer osv osv er når du skal koble det på stereon din så er ikke lydkorta skjermet, du vil da få VELDIG mye støy. Jeg fikk også støy fra cder selv om jeg ikke brukte pcen.

Den bilpcen jeg har er laget for bil, du må jo ha aux inngang på cd-spilleren din. Har du pioneer, noe jeg hadde så kjøper du baer en ip-bus sak som gjør så du får aux inngang.

Det som også er genialt med den bilpcen min er at det følger med en spenningsregulator. En stor kondensator som alltid gir pcen den spenningen, strømmen den skal ha. Sku det bli så stort spenningsfall el.l så slår pcen seg av pga at spenningsregulatoren kutter. Da vil det ikke skje noe med pcen.

Den har ett VELDIG lite effektforbruk. Jeg har brukt den til navigssjon (du kan jo da f.eks legge inn alle posisjona til fotobokser som er i norge, programmet sier ifra f.eks 100m før og du rekker og slakke av) posisjona ligger på bmw klubben sine sider. Kan skaffe url senere.

Men som sagt, jeg selger min bilpc rimelig!

Nypris på den er vel 25000,- om jeg ikke husker feil.

Vi blir enig om en pris som er LAANGT billigere enn den nyprisen!

Noe du lurer på? Spør i vei!

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia, skal du høyere klikke må du bruke tastaturet!

Det følger med ett mini tastatur som det er en musepinne på.

Slik det var på toshiba bærbare før.

Du har også museknappene der på tre steder. Kan jo da velge hvor du synes det er best å trykke.

Ellers er det kun venstre klikk og dobbelt venstre trykk som funker.

Akkurat som padden på bærbar pcen er nå

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en slik gps til min bærbare for å sjekke hvordan dette var, fikk tak i tomtom programvare, men det funka vist bare til pda`er.

Finnes det program som er beregna for pc ?

Stian H.

x Chevy Bauville 81 mod 5.2 liter bensin med v8`er :)

- Honda CRX 91 mod, effektanlegg og powerfilter bare ;) mer kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ice-man00

Jeg kjøpte meg en slik gps til min bærbare for å sjekke hvordan dette var, fikk tak i tomtom programvare, men det funka vist bare til pda`er.

Finnes det program som er beregna for pc ?

Heisann.

TomTom er kanskje det beste navi programmet, men det finnes som sagt kun til PDA.

Det er ett annet program som virkelig kan måle seg med tomtom.

Det heter Mapsonic.

Les mer om det her:

http://www.pda.viamichelin.com/viamichelin/swi/swicontent.nsf/html/presppcENsonic

Priser og litt info på norsk finner du på: http://www.idedata.no

Du bare søker etter mapsonic oppi venstre hjørne!

Jeg har ikke funnet det på nettet enda (uten lisens) altså

Finner du noe så fint om du sier fra!

Vurderer snart å kjøpe det da jeg har leita LEENGE!

Håper det var til info for deg:)

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider