Gå til innhold

PC i bil. Noen tanker

Ranger emnet

325IX

Anbefalte innlegg

Originally posted by Dirty^Dog

En 15" i en bil må da se helt helt mongo ut!?

Er tross alt en BIL, hvem går ut i garasjen og setter seg og ser på film i bilen? 7" er faktisk ikke så lite..

som sagt, som sagt, som sagt som SAGT:

7" @ 1024x768 oppløsning er IKKE lite!

skal du ha en 15" inni der, så blir den i veien... pluss at det faktisk ser ut som at du har pakka datamaskinen inni der.

Om du hadde molda skjermen inni dashen, så hadde det blitt meget fett. Men du har ikke en DATAskjerm i bilen!

var en grunn til at de lagde 7" o.l.

gees :P

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hawkon

skal du ha en 15" inni der, så blir den i veien... pluss at det faktisk ser ut som at du har pakka datamaskinen inni der.

Om du hadde molda skjermen inni dashen, så hadde det blitt meget fett. Men du har ikke en DATAskjerm i bilen!

var en grunn til at de lagde 7" o.l.

gees :P

Så iflg. deg skal det ALDRI være en stor bildeskjerm i en bil? Det blir liksom litt "dumt" å bruke en skjerm for skrivebordsbruk i en bil? Så de lagde 7"-skjermer fordi samfunnet mener at man ikke skal ha en større skjerm i en bil?

Unnskyld meg, men det er helt umulig for meg å gi mere faen i hva du mener jeg skal ha i min bil til mitt bruk. Vil ungen ha 15" i bilen - la ham! Hvordan kan du legge deg opp i hva mitt behov er, og hva jeg skal bruke og ikke bruke? Det er MITT valg - og jeg bryr meg langt pokkerivold hva DU eller noen andre mener om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mongo i min bil :)

:D :D :D :D :D :D :D :D

Det er nå min mening :)

=Dirty^Dog RockFååård skrev:

En 15" i en bil må da se helt helt mongo ut!? Er tross alt en BIL, hvem går ut i garasjen og setter seg og ser på film i bilen? 7" er faktisk ikke så lite..

http://www.sprett.net

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensert vann er ikke rent som sådan.

Det er kun hvis det foregår i sterile omgivelser i et inert miljø.

Skrev noe om dette tidligere, da mhp kondens i forsterkere. Prinsippet er det samme...

Alt av forurensninger i vann vil føre til et visst ledningspotensiale, og da er det bare dette potensialet sammen med spenningen og avstanden mellom de komponentene som er dekt av vannet som bestemmer om det smeller eller ikke.

Og selv om dogg pr. definisjon er rent vann, så vil andre stoff også være tilstede. Dogg kommer ikke av enkeltmolekyler men små vanndråper. Gassene i dette vannet er i likevekt med luften rundt seg, og vil inneholde de samme gassene er i som luften. Mengden bestemmes av partialtrykket. Utfra dette kan faktisk klorider og sulfater avleires over tid, og i ekstreme tilfeller forårsake kortslutning idet de løses i vann som kondenserer på f.eks PCB'en i forsterkeren, eller hvilkensomhelst elektrisk komponent...

Men nå er jo jeg teoretiker, og arbeider utfra det.

Det er som kjent stor forskjell på teori og praksis, som brura sa.

Fikk da bruk for skolegangen her også, hehe :P

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en pc i bilen en gang, som nektet å starte etter jeg tok den inn i huset. Måtte da varme den med en vifte (fra litt avstand), så startet den.

Jeg vet ikke om det var pga kondens eller pga det var 6 kuldegrader og kanskej den har en temp sensor som nekter å starte om det er minusgrader på visse komponenter?

CPU, GPU og minne har bare godt av minusgrader, da det gir termisk akselerasjon.

Om du bruker en gammel maskin, kan du spraye kortene med et stoff som gjør at de ikke blir så påvirket av kondens feks. Jeg husker ikke hva den sprayet heter, men jeg er ganske sikkker på at garantien din ryker om du sprayer det på en ny pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

Jeg hadde en pc i bilen en gang, som nektet å starte etter jeg tok den inn i huset. Måtte da varme den med en vifte (fra litt avstand), så startet den.

Jeg vet ikke om det var pga kondens eller pga det var 6 kuldegrader og kanskej den har en temp sensor som nekter å starte om det er minusgrader på visse komponenter?

CPU, GPU og minne har bare godt av minusgrader, da det gir termisk akselerasjon.

Om du bruker en gammel maskin, kan du spraye kortene med et stoff som gjør at de ikke blir så påvirket av kondens feks. Jeg husker ikke hva den sprayet heter, men jeg er ganske sikkker på at garantien din ryker om du sprayer det på en ny pc.

hehe tectyl! ;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, om det blir ca.12graders forsjell er kondens faren et problem ja.. Har en kompis som satt maskina si inn i et kjøleskap han hadde kjøpt for og teste.. fungerte i ca.2uker så.. bzzz... tok det kveld.. hk var brent sammen med CPU..

Ute kan det bli veldig fuktig luft og så skal man ha i bil så må man dekke til ALT med sånn spray som det ble snakket om tidligere.. så er det jo det.. at en hard disk gjerne vil ha kjøling og.. her kan man jo bare spraye på komponenter og eventuelt tette rundt kontakter med noe paknings stoff..

Så har vi strøm forsynngen.. denne må jo og være tildekt av spray for den kan å ha en tendens til og bli varm.. og fukt i denne.. jahh.. :) sier seg selv..

En 600mhz bærbar maskin koster ikke så veldig mye nå idag.. burde være det letteste og lage noe sånt her med.. da de ikke utvikler så veldig mye varme og faren for kondens blir mindre..

pluss at de tåler endel fukt og da de er bygd for litt mer fuktige omgivelser.. litt mer beskyttet og gjennomtenkt for dette..

Kjøpe seg en 600-800Mhz bærbar maskin med usb,firewire e.l og tv-ut..

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en bærbar pc er vel to ting:

En gammel bærbar bruker et år på å boote.

Harddisken blir for liten.

Hvor kurrant er det å hive i en stor harddisk i en halvgammel bærbar?

På Clas Ohlson får du 12 til 12 volt omformer for bruk av bærbar i bil. Kanskje den kan brukes på en mini itx pc som har ekstern strømforsyning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt rundt og lest litt

er itx det "beste" pc-muligheten ?

Jeg har kommet frem til Barebone hadde vært noe for meg, tenker på plassmessig.. barebone er mindre en itx kasser..

sjekk http://www.komplett.no for barebone..

Stian H.

x Chevy Bauville 81 mod 5.2 liter bensin med v8`er :)

- Honda CRX 91 mod, effektanlegg og powerfilter bare ;) mer kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ice-man00

Jeg har tittet litt rundt og lest litt

er itx det "beste" pc-muligheten ?

Jeg har kommet frem til Barebone hadde vært noe for meg, tenker på plassmessig.. barebone er mindre en itx kasser..

sjekk http://www.komplett.no for barebone..

Itx får du helt ned til din standard (samme størrelse som cd spiller til bil)

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Clas Ohlson får du 12 til 12 volt omformer for bruk av bærbar i bil. Kanskje den kan brukes på en mini itx pc som har ekstern strømforsyning?

Den er ikke 12V til 12V det er 12V til 16-19V eller noe bærbare bruker ikke 12V som strømkilde..

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider