Gå til innhold

kurs på bilmotor

Ranger emnet

Ford Mustang II

Anbefalte innlegg

hei. jeg har nylig kjøpt meg en ford mustang 1975 som er en gammel bil og trenger mye vedlikehold men kan veldig lite om bil og bilmotor. lurte på om noen vet om det går an å få noe form for kurs/opplæring på motor og slikt. litt om hvordan ting fungerer bare. hvordan man skifter forskjellige deler og sånt.

ønsker å lære så mye som mulig. eventuelt om det er noen som bor i bergens området som kan litt og har lyst å lære fra seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om kurs og sånt, MEN. Haynes manualen til bilen din tror jeg du kommer veldig langt med.

Finnes på ymse nettbutikker. Ellers så er jo forum en veldig stor kunnskapskilde. Finn deg et ford, eller ford mustang forum og start lesinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips kan jo være og vente til skolen er over, så kjøpe de brukte skolebøkene for faget VG2 Kjøretøy :) Står MASSE nyttig info der :D

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes manualen passer best til å samle støv på bokhylla,
X 2. Med en gang du trenger info om noe tricky står det "Consult your authorized dealer"...wtf? Er jo derfor man kjøper boka,for å slippe å stikke innom de..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det funket bra, før. Men nå har de endelig fått gratis bøker i skolen så da må bøkene leveres inn igjen. Dermed ingen bøker til salgs.

Finnes da garantert minst en eller annen gauda som har det liggende, i mangel av gidd for og gå og returnere de ;)

Men, vi har da alle glemt av http://www.carbible.com ! (var det riktig adresse)... Har alt skrevet ut i en perm stående :D

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes manualen passer best til å samle støv på bokhylla

De er da ikke så ille. Haynes har også kommet med noen serier med utvidede serier for enkelte klassiske biler. Eneste man skal huske på når man leser en Haynes-manual er å lese hele stykke om den aktuelle delen før du starter å jobbe, de har nemlig en stygg tendens til å fortelle om ting som må på etter at de faktisk måtte på.

Men, vi har da alle glemt av http://www.carbible.com ! (var det riktig adresse)... Har alt skrevet ut i en perm stående :D

Tenker du på http://www.carbibles.com/ ?

Om det er vedlikeholdsarbeid du tenker på, kan du ofte komme langt med kun brukermanualen til bilen. I min forklares det hvordan man skifter alt fra bremser til store deler av dashbordet. Dette vil selvsagt variere fra bil til bil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er da ikke så ille. Haynes har også kommet med noen serier med utvidede serier for enkelte klassiske biler. Eneste man skal huske på når man leser en Haynes-manual er å lese hele stykke om den aktuelle delen før du starter å jobbe, de har nemlig en stygg tendens til å fortelle om ting som må på etter at de faktisk måtte på.

På amerikanske biler, så er Haynes manualen totalt håpløs, jeg har bladd i nokså mange Haynes manualer for amcars, nok til å vite at det er totalt bortkastede penger å kjøpe den, den tar bare or seg det mest generelle, og spenner over flere år på samme biltype, mens den originale shop manualen er utrolig bra, den koster litt mere, men er virkelig værdt prisforskjellen, for i den originale står absolutt alle toleranser, momenter, kapasiteter, hva en må demontere og i hvilken rekkefølge, og ellers absolutt alt en kunne tenke seg å måtte vite om den aktuelle bilen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En kjempebil du har skaffet deg!

Filmen fra Youtube er bra.

Aldri sett en slik animasjon.

Burde finnes mange bøker for din bil.

Det samme gjelder leverandører av deler.

Du kan omtrent bygge en ny bil av deler som er fabrikkert i nyere tid.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider