Gå til innhold

Spørsmål ang. oljeretur fra turbo

Ranger emnet


Gazoline

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg monterte turbo på bilen min for en stund siden, og måtte da sveise inn et rør ned i bånnpanna, som er 8mm invendig. Men turboen som jeg monterte var så sliten at jeg pellet den av igjen og har fått tak i nyoverhala org. turbo til 240. Men har kommet opp et dilemma da jeg er redd for at røret ned i bånnpanna er for lite, og må ha av bånnpanna igjen for å sveise inn grovere rør, noe jeg egentlig ikke har tid til da bilen er i daglig bruk.

 

Hva tror dere, er 8mm for lite rør, og hva vil skje hvis det er det?

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8mm skal være mer enn nok så vidt jeg vet.. Eneste som skjer vist du har for lite retur rør er at den kan bli litt for mye trykk inne i turbo'n og du får kortere levetid på tettninger osv.. Også vil det bli høyere temp på olja siden det blir lavere gjennomstrømning.. Men kan ikke tenke meg det skal være noe problem med 8mm på org 240 turbo.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det org. returrøret mitt fra en 23et jeg har liggende her er hvertfall 18mm innv.!

Har vanskelig for å tro at det er noe mindre på en fk.

Vannrørene derimot er ganske små!

 

16mm innv. er ansett som minimum for returrør på turbo.

 

Så 8mm er nok i minste laget ja. Er ikke så uvanlig at org. røret på 18mm innv. kokser igjen på biler som har gått noen tusen mil,med turbohavari som resultat.

 

Er returen for liten så fylles lagerhuset i turboen opp med olje og trykket øker,den vil så presse seg forbi tetningene ut i turbinhus og også ut i kompressorhus når turboen ikke lader.

Oljen blir også jævlig varm pga nedsatt sirkulasjon så tetningen gir opp totalt etterhvert pga. varmen og i tillegg koksen som vil danne seg.

Oljekanalene inne i lagerhuset kokser også igjen etterhvert,da skjærer sef. lagrene.

 

Kommer det for mye oljedamp ut i turbinhuset så surner pluggene.

Grunnet mottrykk og overlapp på kam så vil det alltid endel av eksosen komme i retur inn i sylinderen. er denne eksosen full av oljedamp så varer ikke pluggene lenge,med motorfusk og etterhvert full stans som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det såpass mye? Da lurer jeg på om det jeg har er noe rare greier i så fall. Skal måle det imorra..

 

 

 

kan du ikke ta mål av hulle til oljereturen i blokka og?

 

skal dreie meg en plugg og stappe nedi der med en o-ring på.

i messing.

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shal do.. Nyskjerrig spurt, hvorfor sette nerri en messigplugg der?

 

 

 

Fordi det skal sitte en slange tuss av noe slag i andre enden ;)

 

og kappe av org retur i passe lendgde og smekke imellom en slange.

aldri mere lekasjerrrr! (trur jeg)

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd for at det er for lite, er vel for risikalbelt å bruke røret da, ser jo selv at det orginale røret er større, og har et rør ved samme dimensjon klar til å sveises inn. Målte også røret inn i turboen, og det var ved 8 mm det og. Så blir nok til at jeg sveiser inn nytt rør, eller evt får tak i en annen bånnpanne med ferdig oljeretur.

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det skal sitte en slange tuss av noe slag i andre enden ;)

 

og kappe av org retur i passe lendgde og smekke imellom en slange.

aldri mere lekasjerrrr! (trur jeg)

 

Tenkte jeg skulle få en kompiss av meg som jobber på et maskinerings verksted til å gjenge opp noen 3/4NTP gjenger nedi hullet der også kjøpe meg en AN-10 til 3/4NTP Overgang å kjøre stålomspunner slange jeg.. Blir det ikke tett da så får det faen bite meg heller lekke.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det originale røret som går INN på turboen for å fore den med olje er rundt 8mm.

 

Mens returrøret som går ut igjen i bunnen er er ca 18mm.

 

Jeg bruker originale både inn og ut, men inn-røret måtte kappes da det kom i veien for oljekjøler-adapteren (sandwitchen). Men bare kappa av og brukte stålomspunnen oljeslange i mellom.

 

(Jeg har FK/FT motor) men har ikke starta den enda,så gjenstår å se om patenten min funker :)

 

Litt off topic men bare til info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info er alltid nyttig;)I dag har jeg hatt av bånnpanna, fått på det nye røret og slange og montert sammen bilen igjen. Er 3 gangen jeg har av bånnpanna nå, er utrolig mye jobb og lirk til og med med løftebukk. Må ned med forstillinga og løfte opp motoren og vri ut panna :p

 

Men nå er et orginalt rør på 18mm sveisa inn, og montering av turbo skjer etter planen til mandag :) så da får vi se om det funger :p

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår