Gå til innhold

Vis deres kunnskaper om motor.

Ranger emnet


OlleellO

Anbefalte innlegg

Jeg driver med et fysikkprosjekt på skolen om bilmotorer. Jeg tenkte jeg skulle si noe om effektkurver på store motorer kontra små. Hvor mange hester det er per liter i en stor vs liten osv. Er det noen som har noen linker eller kan fortelle meg hvorfor de motorene med stort slagvolum har et høyt dreiemoment et helt annet sted på turtallskurven?

"I'm a double bagger. Not only does my husband put a bag over my face when we're making love, but he also puts a bag over his head in case mine falls off."

Joan Rivers

 

"I haven't reported my missing credit card to the police because whoever stole it is spending less than my wife."

Ilie Nastase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by OlleellO

Jeg driver med et fysikkprosjekt på skolen om bilmotorer. Jeg tenkte jeg skulle si noe om effektkurver på store motorer kontra små. Hvor mange hester det er per liter i en stor vs liten osv. Er det noen som har noen linker eller kan fortelle meg hvorfor de motorene med stort slagvolum har et høyt dreiemoment et helt annet sted på turtallskurven?

 

har jo en del og si hva motortype du tar utgangspunkt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske nøyaktig 2000 faktorer som spiller inn her da, men sånn helt generelt, så er hoved-faktorene om det er diesel eller bensin.

 

Diesel har bunndrag pga sin lange slaglengde og trege, kraftige forbrenning, bensin har potensiale for mer drag over hele registeret og særlig toppen, men det er langt fra en regel.

 

En stor motor forbrenner mye mer per omdreining, og kan derfor hente ut mer bunndrag. men det er mye som spiller inn her...

 

Nå gikk jeg tom for tid til å skrive mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OlleellO

Hvor mange hester det er per liter i en stor vs liten osv. Er det noen som har noen linker eller kan fortelle meg hvorfor de motorene med stort slagvolum har et høyt dreiemoment et helt annet sted på turtallskurven?

 

Det er ikke noe fasit svar på dette. En stor motor har ikke nødvendigvis mer moment eller effekt enn en liten. Og ikke nødvendigvis mest moment lavere i registeret.

Alle motorer er forskjellige, så det er umulig å finne noe konkret svar på dette, uten å gå mye dypere inn i det og da blir det ganske avansert (sånn som Robert nevnte litt av).

 

Eller så må du gå utifra 2 helt identiske motorer, men en har større slagvolum enn den andre. Men da blir svaret så enkelt som at det har mer effekt fordi den kan forbrenne mer brennstoff per forbrenningstakt. Blir vel litt lite å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det men tror nok jeg velgen en litt annen vinkel. Siden det blir litt for mye å sette seg inn i i og med at det er så mye å sette seg inn i. Skal heller si litt om effekt til bilmotorer og hvor mye av energien i bensinen som faktisk blir omgjort til bevegelsesenergi (bare 30%). Og ta noen eksempler med hvor mye varme en motot egentlig "produserer"

"I'm a double bagger. Not only does my husband put a bag over my face when we're making love, but he also puts a bag over his head in case mine falls off."

Joan Rivers

 

"I haven't reported my missing credit card to the police because whoever stole it is spending less than my wife."

Ilie Nastase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OlleellO

Takker for det men tror nok jeg velgen en litt annen vinkel. Siden det blir litt for mye å sette seg inn i i og med at det er så mye å sette seg inn i. Skal heller si litt om effekt til bilmotorer og hvor mye av energien i bensinen som faktisk blir omgjort til bevegelsesenergi (bare 30%). Og ta noen eksempler med hvor mye varme en motot egentlig "produserer"

Spør "mk1_g" på #bilforumet.net på efenet,han kan alt om sånt:D

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OlleellO

Skal heller si litt om effekt til bilmotorer og hvor mye av energien i bensinen som faktisk blir omgjort til bevegelsesenergi (bare 30%). Og ta noen eksempler med hvor mye varme en motot egentlig "produserer"

 

30% er nok litt optimistisk, i alle fall for en bensin bilmotor. Virkningsgraden her kommer nok aldri over 25% på dagens biler, diesel er noe bedre.

 

Virkningsgraden er mye avhengig av belastningen, ved vanlig tusling rundt i en by ligger den normalt på under 15%. Dette har sammenheng med at ikke gasspjeldet er åpnet skikkelig, og at luften ikke blir like bra komprimert når det ikke gis full gass. (kompresjonsFORHOLDET er det samme, men luften som suges inn i sylinderen har lavere trykk i utgangspunktet).

 

Har gjennomført (relativt uvitenskapelige) målinger på min egen bilmotor som ved full effekt hadde en virkningsgrad på i overkant av 23%.

 

All annen energi i bensinen tapes i varme i radiator og eksos, og støy (som til slutt også blir til varme).

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Jeg ville skrevet litt om trimming. Prøv å sette deg inn i motorens virkemåte først, så kan du lese på forumet om trimming. Min største interesse, jeg kunne skrevet en roman til deg, men gidd ikke nå:)

 

En roman er jo basert på fiksjon, så kanskje like greit han leser noen skikekkelige bøker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

feil av deg å si at det ikke finnes svar på det... :rolleyes:

 

jo større et legeme er, jo svakere blir det... gjelder alt som finnes på jorden.. se på maur f.eks. mange sier at om de var store som elefanter, så kunne de løftet 100 000 kg... hehe. men sånn er det ikke. samme gjelder for motorer, materialene har sine begrensninger. derfor så kan en tro at det optimale er ca 3.0 liters motorvolums moment på en veivaksel. sett at du vil at den skal være lettest mulig, ha best effekt osv... og at en 6 syl motor er det optimale, satt i V form. alle andre motorer krever store kompromisser...

 

http://www.bilteknikeren.net

 

 

Blir feil å blande inn kjøreegenskaper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår