Gå til innhold

Vis deres kunnskaper om motor.

Ranger emnet


OlleellO

Anbefalte innlegg

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

fordi du ikke forstår noe som helst... alt som forbrenner energi kan måles i effekt, for effekt er en faktor for hvor fort energien forbrennes. Dermed kan du da også ta ut en kraft som måles i moment. En forbrenning er avhengig av tre faktorer.. Varme, brennstoff og oksygen.. Hvis du løper alt du kan i 1 minutt, så forbrenner du så mye energi at kroppen vil få problemer med å få i seg nok oksygen.. brennstoff har du plenty av, og varmen reguleres raskt opp til du svetter. Men oksygeninntaket vil aldri bli optimalt.. Dermed så vil lungene begynne å fylles opp med veske til du kanskje spyr opp... på en bilmotor kalles det for kvelning...

 

Definisjonen for effekt er "energi som overføres pr. tid" (joule pr. sekund), og måleenheten er Watt, oppkalt etter James Watt, oppfinneren av dampmaskinen.

 

 

forsto du dette????

 

Tror ikke superhjernen din oppfattet helt poenget mitt,

både høyttaleren og motoren YTER en viss effekt, i form av bevegelse. Veiva går rundt, og høyttalermembranen går inn og ut.

 

Dessuten, så er det ingen grunn til å bli ufin...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Bilteknikeren.com

men en annen ting, en bilmotor som har maksimalt dreiemoment på 400 NM har denne kraften kun på et spesielt turtall.. Derfor så blir det også utrolig dumt å ta det som et utgangspunkt. Hvis jeg skulle forfatte noe slikt, så ville jeg forsøkt å være mere presis..

 

Er ikke meningen å være ufin, men jeg må da få lov til å rette på feil !? så lærer dere noe også ;) hehe

 

Det du har klart å grave frem av feil i den teksten er jo bare piss og flisespikkeri. Det med dreiemoment på gitte turtall er jo essensen i hele artikkelen og blir jo detaljert forklart for både for muskelkraft på sykkel og motoren i bil.

Det eneste som er "utrolig dumt" og "såååå idiotisk " her er oppførselen din.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

du kan jo ikke si yter effekt :) blir helt feil det også ;) hehehe

 

effekt er bare en faktor, for å kunne måle hvor høy forbrenning det er... jo mere energi som forbrennes, jo høyere effekt har motoren din..

 

Du måler kanskje den totale effekten motoren gir, men de fleste av oss andre er vel mest interessert i hva som blir igjen på veiva. Og da holder det ikke å få brukt mest bensin...

 

Kan jo ikke si at en standard 90hk golf har 95hk selv om varmeapparatet gir noen kW

 

Btw, energien forbrennes ikke....

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

forklar da, hvis det ikke kalles for forbrenning av energi. hva kalles det da???

 

har jo ikke direkte med bensinen å gjøre, den er jo bare en av basisstoffene :) Bensinen er jo ubrukelig som energi, uten luftmasse (oksygen) ;) hehe..

 

Bensin blir oksidert med oksygen fra luft, under denne prosessen frigjøres termisk energi som man kan utnytte i ottomotorer.

 

Oksideringen skjer som følger:

 

O2 + C => Co2, karbondioksyd

O2 + 4H => 2H20, Vann

O2 + S => So2, Svoveldioksid

 

Regner man ut med molmasser osv så kan man finne ut det støkiometriske luftbehovet, som er det teoretiske luftbehovet som trengs for en fullstendig forbrenning. For ottomotorer vil det si at det trengs ca 15Kg med luft for hver liter bensin som blir forbrent.

 

Tenker du på energi her som i einsteins ligning: Energi = masse * lyshastighet^2 blir det feil, da dette baserer seg på en fisjonsprosess (spalting av atomer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Det var en luring for en stund tilbake som fant ut at energimengden i universet var konstant, men hvis du driver å brenner den opp så kan vel ikke det stemme da...

 

"Energi kan verken oppstå eller forsvinne". Den samlede energimengden i universet er dermed konstant. Men når vi brenner bensin går energien i bensinen over til varme (99.999%) og lys (0.001%) pluss minus... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

dere prater jo bare svada.. gidder ikke dette...

 

hva skal en motor med forbrenningskammere egentlig??? hva med veden vi brenner opp??? eller stemmer, vi brenner jo ikke den.. hehe forbanna idioter :rolleyes:

du maestro, hva er feil med det da?

 

I forbrenningskammeret ekjer det en forbrenning som litt av effekten går til å drive bilen fremover,men energien blir ikke borte,den blir bare omgjort i en annen form,i dette eks. så blir nesten alt omgjort til varme

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

hva skal en motor med forbrenningskammere egentlig??? hva med veden vi brenner opp??? eller stemmer, vi brenner jo ikke den.. hehe forbanna idioter :rolleyes:

 

Forbrenne drivstoff...

 

Kommeniserer du på samme måte med kundene dine hvis du har noen?

Hvis det er tilfellet... Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

dere prater jo bare svada.. gidder ikke dette...

 

hva skal en motor med forbrenningskammere egentlig??? hva med veden vi brenner opp??? eller stemmer, vi brenner jo ikke den.. hehe forbanna idioter :rolleyes:

 

Er jo sant de han sier. Energien i f.eks. en pinne går bare over i en ny form. f.eks. varme, lys og lyd.

Når du bremser bilen din går den kinetiske energien du har opparbeidet (.5mv² - der m er masse og v er fart i m/s) over til varme i bremsene. Evt. varme i asfalten hvis du låser hjulene.

Det er jo ikke magiske krefter som gjør at bremsene blir varme! Det kalles friksjon.

osv. osv.

 

Vær hyggelige mot hverandre og ha en god jul for faen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

dere prater jo bare svada.. gidder ikke dette...

 

hva skal en motor med forbrenningskammere egentlig??? hva med veden vi brenner opp??? eller stemmer, vi brenner jo ikke den.. hehe forbanna idioter :rolleyes:

 

Vi andre brenner jo både bensin, diesel og ved, det var jo du som ikke gjorde det. Du brente jo energi...

 

God jul!

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Vi andre brenner jo både bensin, diesel og ved, det var jo du som ikke gjorde det. Du brente jo energi...

Haha, hardtslående argument "in-his-face" :)

 

Originally posted by Bilteknikaren.com

dere prater jo bare svada.. gidder ikke dette... hva skal en motor med forbrenningskammere egentlig??? hva med veden vi brenner opp??? eller stemmer, vi brenner jo ikke den.. hehe forbanna idioter

...og her ser vi ganske tydelig hvem som har innhalért magiske blomstersporer fra verdensrommet :D Det er forresten ikke helt voksent å gå over på personangrep når man har diskutért seg inn i et hjørne hvor man er døv ovenfor andres vennlige forklaringer og argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

hvor har du dette fra???? oksydere er jo et profft utrykk for å irre... så derfor så høres dette rart ut, at bensinen irrer i kontakt med oksygen...

 

Oksydere: når oksygen og fuktighet kommer på metall med et gitt spenningsnivå, som er sammenføyet med et metalll med en lavere spenning... da blir det liv i smetallene...

 

Du surrer her.. vet du hva oksidasjon er egentlig ? På barneskolen lærte jeg iallfall at oksidasjon = avgivelse av elektroner.....

 

Oksygen er et grunnstoff som er svært villig til å avgi sine elektroner, derav navnet.. rent oksygen på en oljeflekk, stoff, kull osv og man får en kraftig forbrenning.

 

At du insiuerer at en oksidasjon kun foregår på metaller bekrefter bare din patetiske uvitenhet (latterlig da du prøver å fremstå som dyktig i ditt fag).

 

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår