Gå til innhold

Vis deres kunnskaper om motor.

Ranger emnet


OlleellO

Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

TG1: Var likevel en morsom vits.

 

Og når man nærmer seg 180 dB lydtrykk faller virkningsgraden på basselementene så mye at de blir mere og mere lik ovner. Verdensrekorden er vel i området rundt 176 dB, og det er bare 4 dB fra øyeblikkelig død.

 

KinG^KaoZ: Det er ikke lett å holde seg saklig når en person som Bilteknikaren.Com på død og liv skal krangle og kverulere om allerede beviste fakta. Man må jo liksom prøve å fortelle ham hva som er rett, men det er liksom ikke enkelt mht. det jeg sa tidligere om ignoranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zagato

Hva var det nå denne tråden handla om igjen?

 

Kem kan sei meg ka en "trunk" motor er og kjennetegn på at det er en trunkmotor? Og kor det blir brukt trunkmotor.

 

Vinneren får en GRATIS svømmetur til Danmark.:D

 

Bob bob bob ikke sant ?

 

Trunkmotorer har motgående stempler og stemplene står i en deltaformet konfigurasjon.

 

Lite brukt, for båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zagato

Hva var det nå denne tråden handla om igjen?

 

Kem kan sei meg ka en "trunk" motor er og kjennetegn på at det er en trunkmotor? Og kor det blir brukt trunkmotor.

 

Vinneren får en GRATIS svømmetur til Danmark.:D

 

Ja hva denne tråden var om er et godt spørsmål....

 

En trunkmotor er betegnelse på en stempelmotor variant som vi alle kjenner til... (eller burde kjenne til)

 

Generelt gjelder at den forbrenner en luft/drivstoff-blanding. Antenningen av luft/drivstoff-blandingen skjer enten ved Otto eller Diesel prinsippet

 

Konstruksjons messig, så har den et veivhus hvor sylinderne står vanligvis med 0 til 180grader på hverandre. Stempelene sitter på toppen av en råde med en kryssbolt (som kun tillater rotasjon om en akse). Råden er eneste koblingen mellom stempel og veiv. Veiven omdanner den rettlinjede bevegelsen til stempene til rotasjons bevegelse.

 

Den brukes i det fleste kjøretøy på land og relativt lette fartøy på sjøen, noe brukt i luften. Den er også å finne i andre motoriserte artikler.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Når man tenker på at lyden fordobles for hver tredje dB, så er det vel ganske grovt å si rundt 200, men pytt, pytt. Poenget kom frem. :D

 

En av oss roter. Såvidt meg bekjent trenger menneskeøret 10 dB høyere lydtrykk for å oppleve det som en fordobling, mens en forsterker trenger dobbelt så mye effekt for å øke lydtrykket 3 dB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

 

En av oss roter. Såvidt meg bekjent trenger menneskeøret 10 dB høyere lydtrykk for å oppleve det som en fordobling, mens en forsterker trenger dobbelt så mye effekt for å øke lydtrykket 3 dB.

 

Prøv selv å se om du greier å HØRE hva som er dobbelt så høyt, det er nesten helt umulig. Det synes nå jeg i hvertfall.

 

Det du sier om forsterkere snakker vel til min fordel, synes du ikke? :cool:

 

Dobbelt så mye inn, dobbelt så mye ut. Minus litt tap her og der...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får snakke om tråden.

Hvis du har 2 motorer som er identiske, kun forstørret på alle måter, f.eks. 1.0 liter og 2.0 liter, vil 2.0 literen ha nøyaktig samme kurver, bare dobbelt så høye som 1.0 literen, dvs. samme motorkarakter, bare svakere.

Men endrer du på parametrene, f.eks. bor/slaglengde forholdet vil karakteren forandre seg noe, men mest betydning har kamakseltider og utforming av kanaler etc. i toppen.

All effektøkning i en sugemotor ligger i toppen med unntak av volumøkning, resten kalles balansering.

Jeg har ikke tatt hensyn til maksimal stempelhastighet, da dette mest er avhengig av presisjon/tilpassing av honing/stempelringer.

Diesel har mer dreiemoment pga. at diesel sprøytes inn under forbrenninninga, dvs. konstant forbrenningstrykk, er flere grunner og men....:)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel om stoore dieselmotorer.

 

Mens små dieselmotorer til biler og båter, har de virkelig store skipsdieselmotorene en meget høy virkningsgrad.

 

Det ble oppgitt at små dieselmotorer benyttet 25-30% av tilført energi, mens de store skipsdieselene benyttet opp til 50% av tilført energi.

 

Større motorer, jo bedre virkningsgrad m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår