Gå til innhold

BMW 520i 88/89 Mod... BRA??

Ranger emnet


Sfinx

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Så på en veldig fin BMW her om dagen.. En 520i 88/89 mod.

Lurte på hva slags motor som satt i den.. Og om den er bra.

 

 

Er det 6syl?

Og antall hk?

 

Toppfart osv.?

Vekt?

 

Er det en del svakheter med disse bilene?

Jeg har hørt at motorene blir veldig varme.. Er det sant?

 

Liker 5serien veldig godt.. Ikke så vanlig som 3serien..

 

 

Takker for alle svar..

 

Sfinx

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt på det her fra Dinside.no sine bruktbilomtaler:

 

 

BMW 5-serie (1988-1996)

 

 

Bruktbil: BMW 5-serie - Med sport i blodet

 

 

Sportslige og hendige kjøreegenskaper sammen med vakre seks- og åttesylindrede motorer kan sørge for tårevåte øyne hos enhver. Derfor er det slett ikke vanskelig å forstå hvorfor mange faller for egenskapene til BMW 5-serie, men sterke motorer og tildels sportslig kjøring sliter.

 

 

BMW 5-serie (E 34) ble levert med to karosserityper, både som sedan og som Touring(stasjonsvogn). Touringutgaven ble i tillegg levert som varebil, med grønne skilter.

 

 

Motoriseringen har aldri vært noe problem hos BMW, og 5-serie har da også nytt godt av en rekke motorer. Minst er den firesylindrede 1,8 literen med 115 hestekrefter, mens M5 med 340 hester er sterkest. Størrelsesmessig må den likevel finne seg i å bli parkert i skyggen av V8 motoren, på fire liter, som sitter i 540i. Mest vanlig å finne under femmerens panser er nok likevel de seksylindrede motorene, og da spesielt to-literen i 520i, eller den litt større på 2,5 liter som er montert i 525i.

 

 

For de spesielt interesserte, eller de med en lang og bratt kneik opp til hytta, kan 525 iX være et alternativ. Utsyrt med den samme motoren som i 525i, men med firehjulstrekk skulle den ta seg frem der bakhjulene til de mer ordinære femmerne begynner å spinne.

 

 

 

Dette er feilene

 

Motor:

- Slitt registerreim.

- Defekt eller slitt dynamo.

- Lekkasjer fra kjølesystem.

 

Karosseri:

-Rust er normalt ikke noe problem, men sjekk etter fukt i bagasjerom.

 

Diverse:

- Slitte bremseskiver og bremsesko.

- Slitte dekk.

- Feil justert forstilling (se etter ujevn dekkslitasje).

- Defekt instrumentbelysning.

- Defekt sentrallås.

- Slitt differensial (hør etter ulyder).

 

 

 

Historikk

 

1988:

- Introduksjon av 5-serie (E34).

1990:

- Nye fireventilerte motorer i 520i og 525i.

1991:

- Touring introduseres sammen med 525iX og 525 TDS med 143 Hk.

1992:

- BMW 530i og 540i lanseres med V8-motorer.

1995:

- E34 erstattes av dagens modell. Touring fortsatt i produksjon til ut 1996.

 

 

 

Konklusjon

 

BMW 5-serie var en relativt dyr bil da den var ny, spesielt modellene med store motorer. Høy etterspørsel fører til at også de brukte holder en forholdsvis høy pris. En 1994 modell 520i som har gått omlag 100.000 kilometer koster for eksempel snaut 210.000 kroner.

 

En femmer er ikke noe dårlig kjøp, bare man tar seg tid til å gå bilen skikkelig etter i sømmene. Biler med elektriske vindusheisere er for eksempel å foretrekke foran bilen med sveiv. Årsaken er at rutene går tungt i ramma, og at de derfor er tunge å sveive opp. Flere BMW-eiere har sittet med sveiva i hånda etter å ha forsøkt å lukke vinduet.

 

Ser du på BMW 520i eller 525i er bilene med VANOS (variable ventiltider) de beste kjøpene. Bedre motorkarakteristikk og et høyere dreiemoment plassert der du trenger det mest er årsaken til det. BMW 518i er billigutgaven som du bør styre unna. Grunnen er rett og slett at den lille motoren har mer enn sin fulle hyre med å dra den store og tunge bilen.

 

 

LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sfinx

Hei!

 

Så på en veldig fin BMW her om dagen.. En 520i 88/89 mod.

Lurte på hva slags motor som satt i den.. Og om den er bra.

 

 

Er det 6syl?

Og antall hk?

 

Toppfart osv.?

Vekt?

 

Er det en del svakheter med disse bilene?

Jeg har hørt at motorene blir veldig varme.. Er det sant?

 

Liker 5serien veldig godt.. Ikke så vanlig som 3serien..

 

 

Takker for alle svar..

 

Sfinx

 

5-serien er som oftest mye finere kjørt sammenligna med 3-serien=mindre problemer

 

Motor: 2 liters rekkesekser med 129hk, så den er jo ikke akkurat noen racerbil :) (gamle m20 motoren fra88-90..)

Kjøper du en 91-95mod får du en mye bedre og mer avansert motor(150hk og 24v)

 

Motoren blir ikke for varm(har iallefall aldri hatt noe problem med det)

Det som er svakheten med m20 motoren er at den har litt svak topp og den har en tendens til å ryke, dersom du kjører den hardt når den er kald..

 

Prisen på en 520i 91mod er ca 70 000-80 000kr

88-90ligger rundt 50-60 000

 

Vekta er forresten ca 1400kg

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E34

 

Eneste problem jeg har hatt med min 88 mod 520ia, er mangel

av instrument-belysning. Har ikke funnet feilen enda.

Hvor mye må du betale for den? Utsyr? Km?

Betalte 35000 for min med 198 000 km på telleren!

JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!!

 

84 mod 320i 2.5 bilcross

88 mod 520ia

96 mod vw passat

84 mod 323i 2.5

83 mod 323i 2.5

x85 mod skropel

x80 mod 320 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Den jeg har sett på hadde en prislapp på 39 000. eks. reg.

Den var blå/grå og var meget fin innvendig og utvendig.

 

Av utstyr er det vel det vanlige..

El takluke..

El speil..

ABS..

 

 

Det var en 88 mod..

Km var ca 240000 tror jeg.

 

Ikke rust eller noe..

 

 

Synes e34 kan bli skikkelig fin med rette stylinga..

 

Jeg er egentlig ikke ute etter noen racerbil heller.. men det går sikkert greit nok med 130hk på 1400kg?

 

Kan jo bytte motor til en nyere.. 24v seinere.. Det går jo greit.

 

 

-Sfinx

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sfinx

Hei igjen!

 

Den jeg har sett på hadde en prislapp på 39 000. eks. reg.

Den var blå/grå og var meget fin innvendig og utvendig.

 

Av utstyr er det vel det vanlige..

El takluke..

El speil..

ABS..

 

 

Det var en 88 mod..

Km var ca 240000 tror jeg.

 

Ikke rust eller noe..

 

 

Synes e34 kan bli skikkelig fin med rette stylinga..

 

Jeg er egentlig ikke ute etter noen racerbil heller.. men det går sikkert greit nok med 130hk på 1400kg?

 

Kan jo bytte motor til en nyere.. 24v seinere.. Det går jo greit.

 

 

-Sfinx

 

mmmmm 6er lyd we like!

 

130 hester går nok greit nok fra Gausdal til lillehammer.. hehe sitt som klistra på veien.. hehe bare fikk noen flash backs fra turen i sommer med vectra'n fra gausdsal til lhmr.. Bilen ska brukes.. hehe kjøre forbi kjøre forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår