Gå til innhold

Nye ekstralys, hvilke?

Lunaz

Anbefalte innlegg

Trenger et sett fjernlys, hva er det beste kjøpet i prisklasse 2000-2500kr?

Jeg har et universalfeste til å sette ekstralysa på:

37036-300x300.jpg

Må være komplett sett med lys, pære (helst 100w) og ledningssett.

Har sett litt på Rallye 3003 17,5% Blue med 100w pærer, får settet til ca 2200,- inkl mva.

http://www.fk.no/trade/productview/842462/256/

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger et sett fjernlys, hva er det beste kjøpet i prisklasse 2000-2500kr?

Jeg har et universalfeste til å sette ekstralysa på:

37036-300x300.jpg

Må være komplett sett med lys, pære (helst 100w) og ledningssett.

Har sett litt på Rallye 3003 17,5% Blue med 100w pærer, får settet til ca 2200,- inkl mva.

http://www.fk.no/trade/productview/842462/256/

Er du sikker på at du får festet den plata bak skiltet? Jeg fant ut på min at jeg måtte demontere hele fangeren for å få festet ei sånn plate. Så jeg kjøpte "orginale" fester, som står på innersia støtfangere. Kommer ut mellom grill å støtfanger, for meg var det greieste valget... Kostet ca 2-300kr for to stk fester, å dem var det ferdige skrufester til bak dær. Var Hella som leverte dem.

Av lys til bilen (halogen pærer) vil jeg på det sterkeste anbefale deg PIAA eller IPF! Dem koster litt mer enn andre, MEN det er MYE BEDRE LYS! Jeg har hadd mange forskjellige lys opp-gjennom årene, men det er de desidert beste når du velger halogen. Se på IPF SUPER RALLYE, SÅ PRØVER DU Å FÅ TAK I DEM MED KLART GLASS :):)

Jeg vil ikke anbefale de blåe glassene, er mye lys-tap av dem.

Link: http://4by4connection.com/ipf.html

Jeg har Xenon på min Mondeo, å det er helt sykt lys. Kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har brukt/prøvd/sett... hehe! Men dem koster jo litt da, men er verdt pengene når du først har montert dem å brukt dem litt!

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Du klarer ikke finne ut hvem som selger de her i landet? Google hjalp ikke meg i dag..

Jeg har Xenon 55W HID på både nær og fjern på min Mondeo (H1 og H7), men dette er til min bedre halvdel "sin" Suzuki Vitara.

Mulig jeg linka til feil plate, den er kjøpt på mekonomen og festes mellom skiltet og fangeren. Har også støttestag.

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jeg pratet med deg tidligere ja, da du skulle ha xenon til hovedlysene? Du ville ha i fjærnlys, men jeg mente på du heller burde ha i Nærlysene?

Det er plata for montering bak skiltet ja, spiller ingen rolle hvor den er kjøpt... Det er ikke "hold" bak plastfangeren, bare en skum til å absorbere støt. Å skal du ha gjennomgansbolt med mutter bak, må den være 10-15cm lang. Ikke brukbart etter min mening? Men det kan jo hende du finner på noe lur løsning? Jeg anbefaler mer at du snakker med Hella forhandler å skaffer de festene, dem er jo skreddersydd for din bil!

link til festene: http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/default.aspx?a=242&z=2

Link til nettbutikk med IPF: http://www.verdal4x4.no/priser/IPF_Sommertilbud.pdf

NB! Se på watt styrken på dem 170/100W Det er H4 pærer.. Du får dem også med klart glass, å det er absolutt å anbefale :)

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så no du skulle montere ekstralys på en Vitara, da vet ikke jeg hvordan fangeren er med tanke på den skiltplata... Det fungerer sikkert bedre enn på Mondeoen :) Skiltplata er et veldig fint verktøy, så fremst du har skikkelig festepungt til den. Jeg hadde ei sånn på en Skoda Felicia FUN jeg hadde, funket fint :)

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi snakket litt om Xenon før ja, jeg fulgte ditt råd og kjøpte til nærlysa. Ble så fornøyd at jeg dagen etter kjøpte et sett til fjernlysa også.. Eneste er at 55W er litt for sterkt for nærlysa, blir blinket på ganske ofte, selv om jeg kjører de max ned. Er det bare til å bytte til 35W pærer eller må jeg bytte ballast også?

Uff, de var nå dyre disse IPF, 5 lapper haddde jeg ikke tenkt å bruke.. Men tror du IPF 900-serie (#IPF900DDCS) er et bedre valg enn de jeg linket til i første posten? De ligger liksom i min prisklasse (1950 pr par).

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi snakket litt om Xenon før ja, jeg fulgte ditt råd og kjøpte til nærlysa. Ble så fornøyd at jeg dagen etter kjøpte et sett til fjernlysa også.. Eneste er at 55W er litt for sterkt for nærlysa, blir blinket på ganske ofte, selv om jeg kjører de max ned. Er det bare til å bytte til 35W pærer eller må jeg bytte ballast også?

Uff, de var nå dyre disse IPF, 5 lapper haddde jeg ikke tenkt å bruke.. Men tror du IPF 900-serie (#IPF900DDCS) er et bedre valg enn de jeg linket til i første posten? De ligger liksom i min prisklasse (1950 pr par).

Jeg har ikke prøvd de lysene, men ut fra målene er dem nesten tilsvarende stor (20cm dimeter, mot 22cm på super rallye)

Det som gjør den store forskjellen på de to lyktene er at det er H4 pøre i Super rallye, mens H3 i den 930-serie.

Den 930-serie lampa vil nok lyse flere ganger bedre enn den du ser på øverst her, det ser du blandt annet på wattstyrken som anbefales i lampa. Så vil folk si at det er inga problem å kjøre 130w pæra i hellalyta, den tåler det fint. Men da kan jo jeg si at det er inga problem å kjøre 170w i IPF lykta... IPF er bygd for å tåle mye mer varme, å avgi mye mer lys!

Når du monterer ekstralys skal du være obs på at rele og ledningsnettet du monterer er nesten like viktig som selve lampa, for har du dårlige/tynne ledninger. Eller dårlig kontakt nån plass, vil du få et strømtap, som vil være meget utslagsgivende på lyset.

En jeg jobber lamme har et par super rallye liggende, som han ikke blir å montere på bilen sin om det kunne vært av intresse? men det er kun lampene og lyktedeksel... Kan høre med han om han skal selge? blir vel rundt 2000kr vil jeg tru?

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider