Gå til innhold

Hjelp, feilkodene ingen kan forklare!

Ranger emnet


Maple

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte en peugeot 406 i mai 2008.

Den virket bra en stund bortsett fra at jeg hadde en reperasjon av div bremser, lys, dempere som kom på 10600 kr for noen måneder siden.

 

I ettertid har bilen fått problemer med å starte.

Første gang jeg opplevde dette var under bakkestart hvor jeg kvelte motoren. ( drev med øvelseskjøring ) Jeg rygget hele veien ned i den nokså lange bratte bakken, og prøvde deretter å starte på nytt. Men bilen nekta å starte. Jeg og han jeg kjørte med prøvde alt. Men den starta ikke. Plutselig etter 15 min tid, så starta den helt fint igjen.

 

Etter den episoden har bilen bare blitt verre og verre. Nå starten den så og si aldri på første forsøk lenger. Man må alltid prøve å starte bilen til den får lavt batteri. Når lysene på dashborded begynner å bli svake, så starter bilen. Det skjer så og si alltid.

 

Jeg har å sendt den til peugeot utenfor elverum for å kode nye nøkkler til den. ( den gamle ble med å bada ) Men de fikk ikke koda nøkklene til bilen fordi det var ''noe'' galt.

 

Jeg har hatt den på 2 verksteder i ettertid som har fått 2 feilkoder de ikke skjønner noe av. Begge verkstedene har ringt rundt for å forhøre seg om feilkodene. Begge har ringt til peugeot, men ingen skjønner hva kodene betyr.

 

I dag fikk jeg igjen bilen av et annet verksted hvorav mekanikkeren virket veldig flink og erfaren. Han hadde funnet ut en metode for å få start på bilen. Han hadde skifta batterier i nøkklene så de funka igjen, så om bilen ikke starta, så låste han bilen, så åpna igjen. Så starta han. Motor ( K ) lyset skulle blinke en gang for at bilen skulle starte.

 

Jeg ble veldig fornøyd siden jeg ikke trengte å bruke 10-15 min på å slite ut batteriet hver gang jeg skal starte. trodde jeg...

Jeg betalte 2464 kr og gikk fornøyd ut. Men jeg og kjæresten kjørte ut til coop obs for at hun skulle ha noen filmer. Og der starta probleme igjen. Bilen ville rett og slett ikke starte. jeg ringte mekanikkeren og han ba meg rote rundt under panseret og dytte på noen ledninger. Men det hjalp ikke. Jeg ga så opp og begynte å starte den på gamle måten. ( slite ut batteriet ) Da lyste plutselig Motor ( k ) lyset mens jeg vridde om nøkkelen og den starta.

 

Å på lappen jeg fikk fra mekanikkeren stod det:'

 

Beskrivelse.

 

Feilsøkt - motorstartproblemer.

Koblet til KTS og lest ut feilkoder.

Feilkode C1518 og C1528

Det er nok noe med startsperre

Slettet feilkoder og skiftet batterier i nøkkel

Bilen virker ok nå, hvis den ikke starter, lås+lås opp med knapp på nøkkel så starter bilen

Det spørs om nøkler skulle vært kodet opp igjen.

 

 

 

Men så har det seg så at peugeot ikke klarer å kode opp de nye nøklene til bilen. Blir det det samme å kode opp de gamle nøklene ?

Noen som har hatt lignende problemer, eller som vet hva feilkodene c1518 & c1528 kan være?

 

 

PS: Det hjelper ikke at motoren er varm, + at glødepluggene funker.

 

Bil info:*

Peugeot 406 luksus stasjonsvogn.

Modell: 1997

Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør verkstedet om det er en mulighet for å få skifta computeren i bilen, da det selvfølgelig kan være denne det er noe galt med.

 

Jeg vet peugeot har hatt en del problemer med computeren på bensinbilene sine med Sagem insprut kontroller som har gått i stykker, en svakhet. Jeg har også hatt startproblemer på bilen min. Det er en 2 liter bensin 2000 mod, så ikke samme motor akkurat.

 

Bilen din har sikkert OBD1 standart på diagnosekontakten, så da er det også begrenset hva info du får utav den. Kun på nyere biler da spesielt fra 2001 som har nyere standarden OBD2, der mye mer info kan leses ut.

 

Hvis jeg husker riktig er motoren din helt mekanisk, ikke elektronisk styrt som commonrail? I så fall er det sikkert ikke motoren det er noe galt med uansett. Hørtes mer ut som en computerfeil, men nå er ikke jeg mekaniker da så... Men merkelige uforklarlige feil kan generelt komme av at computeren rett og slett er defekt, eller trenger å resettes på en eller annen måte.

 

Det med lås+lås opp hørtes kjent ut. En vanlig metode iallefall på 406 for å resette startsperre dersom denne av en eller annen grunn har slått seg vrang. Jeg har gjordt det på min, og det var forhandleren jeg kjøpte bilen av som tipsa meg om det, så tydeligvis et vanlig problem...

 

Undersøk hvordan du kan bytte og om du kan bytte computeren som styrer startsperra. Du må da lese inn nøklene dine på ny regner jeg med, men spørst om ikke trøbbelet forsvinner... lov å håpe :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk problemer med startsperren i sin peugot etter han monterte en cd spiller selv. Spenningen til tenningslåsen var veldig nøye for at startsperre ikke skal slå inn. De fleste kobler jo spillere inn på tenningslåsen men på "nyere" pegueot må man IKKE bruke andre kabler enn orginalt. Har man spiller som trekker mere strøm så må man legge opp egen kabel. Kan godt være noe lignende problem til deg

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. vi bruker fransk elektronikk på jobben, og det er dritdårlig for å si det sånt. På den annen side så er det merkelig nok, helt greit når det funker. Er noe feil så er det ikke snakk om å rette opp. Ei vinflaske i retur er normal kompensasjon der i gården!

 

Franskmennene er en egen rase er de! :P rasist? nei... er ikke det, men men...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar ^^

 

Det med å montere egen cd spiller kan da faktisk være problemet.

For jeg hadde kasett spiller i bilen når jeg kjøpte den brukt.

 

Å siden jeg eier 0 kasetter så kjøpte jeg inn en ny cd spiller å monterte den selv.

Å om jeg ikke husker feil, så lurer jeg nesten på om problemene begynte rundt de tidene jeg skiftet til cd spiller.

 

Så tror dere at problemet kan løses om jeg fjerner cd spilleren?

Bare tar den ut, prøver å starte?

 

Og om den starter da, så kan jeg ta den med til et verksted som kan legge opp egen ledning til cd spilleren ( siden jeg ikke vil rote med det )

 

Eller er det helt på trynet ? hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres logisk ut for meg. Få ut cd-spilleren, er jo enkelt å prøve ihvertfall. Er ikke noe problem å legge opp ny kabel da, bare en 2,5kv kabel fra + på batteriet og inn til spilleren. Husk sikring da.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna cd spilleren og en kabel jeg mener å huske at jeg fikk med på kjøpet.

 

Bilen starter fortsatt ikke før batteriet er flatt omtrent :P

Men stefattern tror kanskje at jeg burde dra tilbake til mverkstedet å få sletta feilkodene uten at cd spilleren sitter der. Så det står først på ''gjøre'' lista i morgen.

Om verkstedet har tid vel og merke. Tar jo 5 min.

 

Kan jo være cd spillern som lager feilkodene ingen vet hva er da. Siden ingen vet hva det kan være, så kan det jo være fordi sony spillern ikke er av original inventar. Men men, får vel svar på det i morgen sikkert. Yay yay. Hvis ikke så gir jeg snart opp hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være P istedenfor C?

 

Altså

P1518: Intake manifold runner control (Stuck open)

P1528: Subsidiary Throttle valve solenoid malfunction

 

Det her har jeg lurt litt på å.

For jeg fikk opp et feilkode system for peugeot og citroen, og alle kodene startet på P.:wonder:

 

I dag skal jeg ivertfall få tak i han mekanikkern for å høre om cd spillern kan være problemet.

 

Å er det ikke det, så skal jeg dra til brukt bil sjappa å forhøre han som solgte bilen til meg ( bruktbil løten ) som ligger i hamar. :deng

 

Å etter det, så får jeg bare dra til peugeot å se hva de kan gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår