Rakapparat Skrevet Desember 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2008 Heisan. Ny her på forumet. Finner masse nyttig her. Har i vanvare kjøpt meg en 87' 240 stv. med B230K motor, og har i den forbindelse et par frågor: 1: Finnes det en lettfattelig og grei oversikt/spremgskisse/forlaring over hvordan mannskjiten er ment å fungere m.t.p. kråkereiret av vakuumslanger til og fra "forgasseren". 2: Skulle gjerne ha byttet ut f**nskapet med en ordentlig gasser, men hvilken? Finnes det en grei gasser som er sånn nogenlunde "bolt-on", ikke noe trim, men en pålitelig og nogenlunde bensingjerrig gasser. Eller skal man bare tenne på driten og finne seg noe annet? En annen ting: finnes det en form for ombyggningsats for sikringsboksen, slik at man kan bruke flatatifsikringer istedet for det røset som sitter der originalt? Siter Propeller i innsuget er juks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet Desember 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2008 Fråga 1: Nei. Fråga 2: Du kan montere Pierburgforgasser fra B230A. Bensingjerrig er et vidt begrep, men det er rimelig driftsikre saker. Har aldri sett noe ombygningskit, men du finner sikkert noe på Feiltema el.l. Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enuriak Skrevet Desember 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2008 Monter innsug og gasser fra A motor:) jeg kunne også tenkt meg og bytta til flatsikringer, det har vert interessangt:) Siter Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barskekarsten Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 mannskjiten og f**nskapet er faktisk en gasser som fungere ganske greit til det starter å kødde.. Om den går under literen på mila er det ikke noe grunn til å stresse med forgasseren. Om den starter å drikke 2,5 l på mila må du gjøre noe. Dette som kommer her er min forståelse av tingene og ikke nødvendigvis den riktige: Alle de fargede slangene har ikke noe med forgasseren å gjøre. Det er for å styre ?EGR? systemet. Det er en ventil på undersiden av gasseren som slipper luft inn i eksosen. Det skal bare være å fjerne alle slangene og tette hullene og motoren skal fungere like greit. Jeg har søkt nettet opp og ned og ikke funnet noen tegning eller forklaring av virkemåten. Hva som vil skje med eksosveridene aner jeg ikke. Bilene mine er bruk og kast så de har ikke vært på EU. Det som køddet for meg sist var belgen som styrte spjel nr 2 i gasseren. Se her: Tegning Det var del 84 som var problemet. Det er en gummimembran/belg som åpner og lukker spjelet avhengig av vakumet. Når belgen sprekker vil ikke spjelet åpne og du kjører i praksis med en halv forgasser = som om chokeen var på hele tiden.(Del 84 er heller ikke for salg noe sted så du må lete opp en gasser med hel belg) Det er den og de to slangene(87) som er festet til den som er dette berømmelige vakum systemet. Ikke noe hokus-pokus der. Ledningene somm går til gasseren er noe tomgangsjusterig. Det er og en som styrer en solenoid ventil som stenger noe bensingreier når bilen triller. Jeg har ikke hørt om problemer der men jeg er ikke noe bilorakel heller. Skjønner ikke hvorfor alle tilsynelatende hater K motorer da de bruker lite bensin og fungere alltid. Når vakumsystemet går i stykker bruker de bare veeeeldig mye bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 vi hater ikke K motorer. hater bare det fordømte ulogiske møkk vakum helvette rundt forgasseren og EGR systemet. første jeg gjorde med min K motor var å rive ut alt som hadde med dette å gjøre å sette inn en god gammel A forgasser med innsug. den bruker faktisk ikke så enormt med bensin med skikkelige instillinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 Jeg hadde min godt innkjørte a-motor under literen på vanlig kjøring i en storby, og 0,79 liter på milen på tur. :) Så man skal kunne få en a-motor til å gå "gjerrig" ja... alt under literen på en volvo er jo gjerrig. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barskekarsten Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 Men hvorfor bruke tid og penger på å bytte før noe går gærnt? At en ikke greier å feilsøke er det mange eksempler på. Da er gjerne det lettest å bytte hele greia. Har en timepris på mekking er det gjerne billigst først som sist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 grunnen til at jeg bytta var for at det var noe galt :P derfor jeg fikk den så billig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakapparat Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 Heisan. Takker for svar. Har lest en del av det som står beskrevet på forumet og blitt noe klokere. Jeg er sikker på at systemet i ugangspunktet er bra så lenge det fungerer optimalt. Brakka mi starter lett og sviver greit, men jeg begynner kanskje å lure på om Barskekarsten er inne på noe, for bilen har overhodet ikke moment på mellomregisteret, men skyter fart når turtallet nærmer seg smertegrensa. Fant også en microbryter som gassvaieropphenget skulle aktivere når bilen går på tomgang, noe den ikke gjorde. Fant vel ut at dette har noe med oppvarming av tomgangsdysa å gjøre for å hindre at det fryser (i følge Haynes boka??). Det som egentlig er mest frustrerende er at samtlige verkstedhåndbøker sier fint lite eller ingenting om dette systemet/gasseren, og garvede Volvomekanikere ser ut til å få akutt åndenød om man hvisker K eller Solex Sisac i nærheten av dem. Men nå ar jeg fått tak i en komplett reservemotor, så nå skal det investigeres. Hadde vært moro om man fikk shinet opp og finjustert dette så det fungerte optimalt. Har forstått det slik at denne motoren kalles "damsugaren" på svensk folkemunne. For ordens skyld, om noen skulle ha en Pierburg gasser m/innsug liggende for en billig penge er jeg interessert (just in case), eller kanskje to enkle Strombere...... Siter Propeller i innsuget er juks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daain83 Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 Deler litt info med dere ang EGR systemet: Gamlesjefen på jobb har en 240 med K motor og på den har det rustet hull i disse rørene som går inn på eksosmanifolden. Så i den forbindelse (som hobbymekaniker på jobb) ringte jeg til det som må kalles en "Volvovetaltoghvisikkefinnerhanutavdetmann", Iglebæk Motor hvis noen kjenner til det. Han sa det at hele den sulamitten, aka kråkereiret, kunne fjernes og hull blendes igjen. Dette gjorde han på alle K motorer med problemer med de nevnte rørene. Aller helst bytte ut eksosmanifolden med en uten denne patenten. Så såvidt jeg kunne forstå når jeg snakket med denne lettere stressede mannen var at denne patenten var rett og slett for å få ned Co verdiene, men at det samtidig ikke ville bli noe problem på EU osv. Og bare for å nevne det, min F-motor gikk igjennom Co med komplett 3" deffektanlegg og grenrør (JP, med små lekk i alle skjøter) OG uten lamda. Fikk 1,0!!! Slå den!! hehe... Håper dere får noe fornuftig ut av dette... Siter Mvh Dan - 76` Volvo 245 med femmer og hårføner - http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Næssen Skrevet Desember 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2008 Har en b200k motor i 240n min, og den har gått som en kule hele tiden , men i dag merka jeg at den fuska, og fikk den ikke til å dra, når jeg hadde bånngass og litt til, da gikk den greit, men hørtes ut som den gikk på 3 sylindre:p Så stoppa vi, gikk ut å så bak bilen, og fy spruta svart jævel røyk, bilen gikk ikke på tomgang eller noe, kunne ikke slippe gassen. Tror forgassern har tatt kvelden, får alt for mye bensin, ellers så mente fattern at det ene spjellet på foragssern ikke fikk lokka seg helt eller noe, skal se litt nærmere på dette i løpet av morra dagen, Noen som vet hva som har skjedd? Siter Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt) Volvo 240 Turbo. Volvo 240 86 modell. (Delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Desember 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 du har fått B2xxK syken :P du må gjerne prøve å ordne det men du kommer nok til å ende opp med forgasser fra A motor til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Desember 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Du kan bruke forgasser ifra Opel 2.2 literen eller lignende ifra ford. En weber 36/36. Den skal passe nogenlunde på K innsuget om du filer opp hullene i foten på forgasseren. Mener å ha lest dette i en KG trimning katalog en gang i tiden.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Stemmer bra det GMV sier.. Har selv en weber 36/36 på et K-innsug.. Funker som bare det.. Mye mer power enn org.. :) Weberen må du hente fra en av de større ford v6'erene.. 2.3-3.0L Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakapparat Skrevet Desember 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Takker for mer nyttig info. Finner også etterhvert at emnet er diskutert opp og ned i mente her på forumet tidligere også. Jeg leser og skrur og lærer stadig mer. Og jeg tror ikke systemet egentlig er så hakkende galt. Etter hva jg begnner å forstå, og som flere har påpekt, så har alle vakuumslangene mer med EGV-systemet å gjøre, enn med styringa av selve forgasseren. Fortsettelse følger utover vinteren...... Siter Propeller i innsuget er juks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.