Gå til innhold

B230K, igjen...

Ranger emnet


Rakapparat

Anbefalte innlegg

Heisan.

Ny her på forumet. Finner masse nyttig her.

Har i vanvare kjøpt meg en 87' 240 stv. med B230K motor, og har i den forbindelse et par frågor:

1: Finnes det en lettfattelig og grei oversikt/spremgskisse/forlaring over hvordan mannskjiten er ment å fungere m.t.p. kråkereiret av vakuumslanger til og fra "forgasseren".

2: Skulle gjerne ha byttet ut f**nskapet med en ordentlig gasser, men hvilken? Finnes det en grei gasser som er sånn nogenlunde "bolt-on", ikke noe trim, men en pålitelig og nogenlunde bensingjerrig gasser.

Eller skal man bare tenne på driten og finne seg noe annet?

 

En annen ting: finnes det en form for ombyggningsats for sikringsboksen, slik at man kan bruke flatatifsikringer istedet for det røset som sitter der originalt?

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannskjiten og f**nskapet er faktisk en gasser som fungere ganske greit til det starter å kødde..

 

Om den går under literen på mila er det ikke noe grunn til å stresse med forgasseren.

Om den starter å drikke 2,5 l på mila må du gjøre noe.

 

Dette som kommer her er min forståelse av tingene og ikke nødvendigvis den riktige:

 

Alle de fargede slangene har ikke noe med forgasseren å gjøre.

Det er for å styre ?EGR? systemet. Det er en ventil på undersiden av gasseren som slipper luft inn i eksosen. Det skal bare være å fjerne alle slangene og tette hullene og motoren skal fungere like greit. Jeg har søkt nettet opp og ned og ikke funnet noen tegning eller forklaring av virkemåten. Hva som vil skje med eksosveridene aner jeg ikke. Bilene mine er bruk og kast så de har ikke vært på EU.

 

Det som køddet for meg sist var belgen som styrte spjel nr 2 i gasseren.

 

Se her: Tegning

 

Det var del 84 som var problemet. Det er en gummimembran/belg som åpner og lukker spjelet avhengig av vakumet. Når belgen sprekker vil ikke spjelet åpne og du kjører i praksis med en halv forgasser = som om chokeen var på hele tiden.(Del 84 er heller ikke for salg noe sted så du må lete opp en gasser med hel belg)

 

Det er den og de to slangene(87) som er festet til den som er dette berømmelige vakum systemet. Ikke noe hokus-pokus der.

 

Ledningene somm går til gasseren er noe tomgangsjusterig.

Det er og en som styrer en solenoid ventil som stenger noe bensingreier når bilen triller. Jeg har ikke hørt om problemer der men jeg er ikke noe bilorakel heller.

 

Skjønner ikke hvorfor alle tilsynelatende hater K motorer da de bruker lite bensin og fungere alltid. Når vakumsystemet går i stykker bruker de bare veeeeldig mye bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hater ikke K motorer. hater bare det fordømte ulogiske møkk vakum helvette rundt forgasseren og EGR systemet. første jeg gjorde med min K motor var å rive ut alt som hadde med dette å gjøre å sette inn en god gammel A forgasser med innsug. den bruker faktisk ikke så enormt med bensin med skikkelige instillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Takker for svar. Har lest en del av det som står beskrevet på forumet og blitt noe klokere. Jeg er sikker på at systemet i ugangspunktet er bra så lenge det fungerer optimalt.

Brakka mi starter lett og sviver greit, men jeg begynner kanskje å lure på om Barskekarsten er inne på noe, for bilen har overhodet ikke moment på mellomregisteret, men skyter fart når turtallet nærmer seg smertegrensa.

Fant også en microbryter som gassvaieropphenget skulle aktivere når bilen går på tomgang, noe den ikke gjorde. Fant vel ut at dette har noe med oppvarming av tomgangsdysa å gjøre for å hindre at det fryser (i følge Haynes boka??).

Det som egentlig er mest frustrerende er at samtlige verkstedhåndbøker sier fint lite eller ingenting om dette systemet/gasseren, og garvede Volvomekanikere ser ut til å få akutt åndenød om man hvisker K eller Solex Sisac i nærheten av dem.

Men nå ar jeg fått tak i en komplett reservemotor, så nå skal det investigeres. Hadde vært moro om man fikk shinet opp og finjustert dette så det fungerte optimalt.

Har forstått det slik at denne motoren kalles "damsugaren" på svensk folkemunne.

For ordens skyld, om noen skulle ha en Pierburg gasser m/innsug liggende for en billig penge er jeg interessert (just in case), eller kanskje to enkle Strombere......

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler litt info med dere ang EGR systemet:

 

Gamlesjefen på jobb har en 240 med K motor og på den har det rustet hull i disse rørene som går inn på eksosmanifolden. Så i den forbindelse (som hobbymekaniker på jobb) ringte jeg til det som må kalles en "Volvovetaltoghvisikkefinnerhanutavdetmann", Iglebæk Motor hvis noen kjenner til det.

 

Han sa det at hele den sulamitten, aka kråkereiret, kunne fjernes og hull blendes igjen. Dette gjorde han på alle K motorer med problemer med de nevnte rørene. Aller helst bytte ut eksosmanifolden med en uten denne patenten.

 

Så såvidt jeg kunne forstå når jeg snakket med denne lettere stressede mannen var at denne patenten var rett og slett for å få ned Co verdiene, men at det samtidig ikke ville bli noe problem på EU osv.

 

Og bare for å nevne det, min F-motor gikk igjennom Co med komplett 3" deffektanlegg og grenrør (JP, med små lekk i alle skjøter) OG uten lamda. Fikk 1,0!!! Slå den!! hehe...

 

Håper dere får noe fornuftig ut av dette...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en b200k motor i 240n min, og den har gått som en kule hele tiden

, men i dag merka jeg at den fuska, og fikk den ikke til å dra, når jeg hadde bånngass og litt til, da gikk den greit, men hørtes ut som den gikk på 3 sylindre:p

Så stoppa vi, gikk ut å så bak bilen, og fy spruta svart jævel røyk, bilen gikk ikke på tomgang eller noe, kunne ikke slippe gassen. Tror forgassern har tatt kvelden, får alt for mye bensin, ellers så mente fattern at det ene spjellet på foragssern ikke fikk lokka seg helt eller noe, skal se litt nærmere på dette i løpet av morra dagen, Noen som vet hva som har skjedd?

Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt)

Volvo 240 Turbo.

Volvo 240 86 modell. (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra det GMV sier.. Har selv en weber 36/36 på et K-innsug.. Funker som bare det.. Mye mer power enn org.. :)

 

Weberen må du hente fra en av de større ford v6'erene.. 2.3-3.0L

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mer nyttig info. Finner også etterhvert at emnet er diskutert opp og ned i mente her på forumet tidligere også.

Jeg leser og skrur og lærer stadig mer. Og jeg tror ikke systemet egentlig er så hakkende galt. Etter hva jg begnner å forstå, og som flere har påpekt, så har alle vakuumslangene mer med EGV-systemet å gjøre, enn med styringa av selve forgasseren.

 

Fortsettelse følger utover vinteren......

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår