Gå til innhold

Omega 2.5 V6 dør bare

Ranger emnet


kansel

Anbefalte innlegg

jeg har en omega 2.5 V6 1995 mod. den dør bare ut plutselig.

første gang det skjedde var det mens jeg kjørte. den blir plutselig helt stille. og det kan være at man må stå i lang tid å starte. den starter men dør ut igjen med en gang. etter tja kanskje 10-15 forsøk kommer den seg.

 

så en periode skjedde det når jeg bremsa. er en automat, men nesten som man kvelte bilen.

Noen ganger når den dør ut (om man f.eks gir den gass/kickdown) og den stopper opp. kan deet hjelpe å pumpe masse på gasspedalen. da hender det at bilen starter igjen.

 

Dette er en periodisk feil som jeg skulle gfå testa hos opel. men siden jeg måtte ha av batteripolene nylig, finner de ingenting siden deet har pågått i for kort tid :(

 

tenkte kanskje noen her hadde vært borti noe slikt. tar mer enn gjerne imot tips om hva det kan være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

når du står og ser ned i motor, så har du luftfilter boksen på venstre side. fra denne går det ut et stort luftrør på høyre side. det er en knekk på ca 20cm. den er skrudd med slangeklemme på vær ende. på nederste ende av denne (om du skrur av) er det ett rillet filter under. men der som den skrues fast, går det først en plastsak med kabler utav. og litt lengere ned på den, står en slik kontakt som er overalt i motoren. tror denne er skrudd fast i en ovalformet metall sak.

når jeg rører på denne, stopper motor. hva er denne kontakten til? som sagt ligger på lufterører som går ut av luftfilterboks. ca i høyde med Radiator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jess er den. hva gjør egentlig denne? om jeg vrikker litt på kontakten som går fra denne. så dør motoren.

men fant ut nå at om jeg dro den fort ut, så stoppa ikke motoren. så denne har tydeligvis en såpass stor kontaktfeil at den stjeler for mye strøm. eller at dette er en del som kobler inn ettervært. og av den grunn stopper bilen når den blir varm (pga kontaktfeilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at når du vrikker på kontakten så gir MAFen et signal, men et feilaktig et. Når du napper ut kontakten er det ikke noe signal, og det ignoreres derfor av ECUn. Kan sikkert være en fordel å sjekke kontakten skikkelig, evt. skru ut MAFen og spyle gjennom den med forgasserrens el.l.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vekk kontakten til luftmengdemålerern og kjør uten. motoren vill da gå på et nødprogram, uten denne. Forsvinner feilen er det denne.

Nettopp byttet denne på min v6, for den den døde helt når jeg dro den helt ut på girene, og så slakket av til ca 100km/t.

Kunne også bare dø helt når jeg kjørte fint, men det var sjelden.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ja, men er en svært periodisk feil. eller dvs etter jeg tilfeldigvis kom borti kontakten en dag, da bilen sto å gikk. da fant jeg jo feilen. så har spraya kontakten og vrikka på plass godt nok. så ser ut til å fungere nå. siden bilen ikke har stoppa på 2 uker :D

 

men vet noen hvor mye arbeid det er å bytte den kontakten? for ser ikke ut som det er kontaktdelen på maf'en som er dårlig. men derimot ledninga som skal kobles i.

så kjøper man ny kontakt og kobler ledningene i eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår