Gå til innhold

slakk i styringa+litt til

Ranger emnet


MortenM

Anbefalte innlegg

Kommer litt ann på type. Har den snekke kan den justeres, har den tannstang kan det ikke justeres

Sitter en skrue opp på toppen av snekka med kontramutter. Løsne muttera og skru skruen litt nedover. Prøv deg frem. Tar du for mye vil snekka låse ved større rattutslag, og det ønsker du ikke å oppleve

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på type. Har den snekke kan den justeres, har den tannstang kan det ikke justeres

Sitter en skrue opp på toppen av snekka med kontramutter. Løsne muttera og skru skruen litt nedover. Prøv deg frem. Tar du for mye vil snekka låse ved større rattutslag, og det ønsker du ikke å oppleve

 

0k, sjekke ut d der i dag å..... er små jævlig å kjøre med i grunn :(

Suzuki xl7 ikke som Audi turbo nei ikke 😁💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbilene har et vakumsystem montert i forbindelse med tenningslåsen i tillegg til strømmen. Det er for å mekanisk bryte drivstofftilførselen når du skal stoppe motoren. Sitter en vakumsak (aktiverer) montert på dieselpumpa som blir deaktivert når du skrur av tenninga (bryter vakumkretsen). Der finner du også den manuelle spaken for nødstopp (f.eks. hvis denne vakumsaken har gått fløyten).

 

Sentrallåsen har eget system med egne slanger og egen pumpe som enten suger (låse) eller pumper (låse opp) luft. Pumpa blir styrt av strøm som går via låsene på bilen. Går 3 ledninger til hver lås, en +, en - og en nøytral. Når du vrir nøkkelen den ene eller andre veien så "sender" du enten + eller - til den nøytrale ledningen og pumpa gjør det den får beskjed om.

 

Når det gjelder styresnekka så er denne veldig dyr hvis du skal ha ny, men hvis du søker på huggeridatabasen så finner du sikkert en i god stand. Hadde samme problem på min 190D. Var ikke mer å justere på, så endte med at jeg måtte bytte snekka. Tror jeg ga ca 1000,- for en i god stand fra hedmark bilopphugging og nå er den helt uten slakk på rattet. Er litt jobb men står ganske greit forklart i rep. håndboka til haynes.

 

Ser også at du spør om takluka på mercedesforumet. Den er ikke vakumstyrt, men har en egen motor i bagasjerommet med wire til luka. Hvis du sliter med å få åpnet og lukket luka skikkelig så er det ofte wiren som er slitt. Da må du av med taktrekket og ned med hele kassetten til luka. Er masse jobb + justering for å få alt på plass igjen.

350SE 73

350SE 75

300TD 92

C200T 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbilene har et vakumsystem montert i forbindelse med tenningslåsen i tillegg til strømmen. Det er for å mekanisk bryte drivstofftilførselen når du skal stoppe motoren. Sitter en vakumsak montert på dieselpumpa som blir aktivert når du skrur av tenninga (da får den vakum). Der finner du også den manuelle spaken for nødstopp (f.eks. hvis denne vakumsaken har gått fløyten). Vakumsaken fungerer som en slags ventil. Når motoren stopper er det jo heller ikke no vakum og ventilen detter ned igjen og motoren er derfor klar for å startes igjen.

 

Sentrallåsen har eget system med egne slanger og egen pumpe som enten suger (låse) eller pumper (låse opp) luft. Pumpa blir styrt av strøm som går via låsene på bilen. Går 3 ledninger til hver lås, en +, en - og en nøytral. Når du vrir nøkkelen den ene eller andre veien så "sender" du enten + eller - til den nøytrale ledningen og pumpa gjør det den får beskjed om.

 

Når det gjelder styresnekka så er denne veldig dyr hvis du skal ha ny, men hvis du søker på huggeridatabasen så finner du sikkert en i god stand. Hadde samme problem på min 190D. Var ikke mer å justere på, så endte med at jeg måtte bytte snekka. Tror jeg ga ca 1000,- for en i god stand fra hedmark bilopphugging og nå er den helt uten slakk på rattet. Er litt jobb men står ganske greit forklart i rep. håndboka til haynes.

 

Ser også at du spør om takluka på mercedesforumet. Den er ikke vakumstyrt, men har en egen motor i bagasjerommet med wire til luka. Hvis du sliter med å få åpnet og lukket luka skikkelig så er det ofte wiren som er slitt. Da må du av med taktrekket og ned med hele kassetten til luka. Er masse jobb + justering for å få alt på plass igjen.[/QUOT

 

hmm0k, da får jeg sjekke 0m den funker s0m den skal,tydligvis ikke :P men

 

åå sitter det m0t0r til den der bak.. hehe 0k da må den sjekkes å

Suzuki xl7 ikke som Audi turbo nei ikke 😁💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår