Gå til innhold

regler for bruk av spredere?

Ranger emnet


bikkers

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zamot

Forbut å bruke sammen med nærlys.

 

Tåke/kurvelys kan brukes som kjørelys på dagtid.

 

Altså du kan bruke de sammen med parklys på dagtid. Ikke på kvelden (med mindre det er tåke).

 

fin signatur :-)

 

til alle dere jævler som kjører med nærlys + tåke/kurvelys i mørket: PLZ STOP K.

 

det er så forbanna irriterende med alle bestemødrene som kjører rundt og blender i hytt og kadaver.. og alle som tror de virkelig SER bedre med tåke/kurvelys i 50 km/t.

 

Et slikt lys lyser max 10 meter foran bilen din, og når du er ute å traller i 50 km/t.. da flytter vogna di seg jammen 13 meter på 1 sekund!

 

80 km/t 22 m/s.. sier seg selv, hvem faen sitter å stirrer rett ned foran bilen når de er ute og kjører? Blikket skal vendes fremover.

 

Som f.eks et nylig leserinnlegg i vår lokale avis, der var det en som mente på at tåke/kurvelysene hadde gjort at han hadde ungått å treffe hjort 2(!!) ganger. Dette var da på en bekmørk strekning om natta, mellom Ørsta og Volda.

 

Jeg finner det ganske interessant at denne personen kan påstå dette, ettersom det må bety at 1) han kjørte under 50 km/t eller 2) han har umenneskelig reaksjonstid.

 

Sånn, måtte bare si det.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Altså du kan bruke de sammen med parklys på dagtid. Ikke på kvelden (med mindre det er tåke).

 

Kom til å tenke på noe..

Det må da være lov til å kjøre med KURVE/tåkelys på kvelden også, så lenge det er "kurver"(svinger)!!!? Det er jo nesten overalt det!?

 

I hvert fall der hvor det er belysning? (slik at man ikke kan bruke fjærnlys).

 

Det står jo at ekstrautstyr som kurve/tåkelys kun kan nyttes til det formålet det er tiltenkt, eller noe i den duren...

 

Tipper forøvrig at dette har blitt diskutert en dillion ganger før.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

Zamot, har du noe imot om jeg "låner" den nederste delen av signaturen din? :)

Hehe dei det er vel ikke jeg som har opphavsretten til den teksten så det er bare å låne i vei :) du får kreditere meg om noen kommenterer den da hihi...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Litt interesant det der med "kurve lys" , vil det si at man kan bruke tåke/kurvelys i kurver? Hva oppnår man med det da?

 

hehe:rolleyes:

 

At man kommer til å skru de av og på ganske ofte...

1984 Volkswagen Golf GTI

1987 Audi 90 2.2E

1987 Volkswagen Golf 1.8i GL

1981 Volkswagen Golf C

- - -

 

1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

fin signatur :-)

 

til alle dere jævler som kjører med nærlys + tåke/kurvelys i mørket: PLZ STOP K.

 

det er så forbanna irriterende med alle bestemødrene som kjører rundt og blender i hytt og kadaver.. og alle som tror de virkelig SER bedre med tåke/kurvelys i 50 km/t.

 

Et slikt lys lyser max 10 meter foran bilen din, og når du er ute å traller i 50 km/t.. da flytter vogna di seg jammen 13 meter på 1 sekund!

 

.

 

Sånn, måtte bare si det.

Du må ha lite å irritere deg over..

Først skriver du at lysene blender alle andre.. Så skriver du at tåkelys lyser maks 10 meter foran bilen..:D

Hvis du gjør som du lærte på trafikkskolen og ser på veien foran deg og ikke på lysene til bilen du møter så blir du ikke blendet!

Jeg kjører ca 20 000 km i året og har enda ikke blitt blendet av riktig justerte spredere/tåke/kurvelys

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Du må ha lite å irritere deg over..

Først skriver du at lysene blender alle andre.. Så skriver du at tåkelys lyser maks 10 meter foran bilen..:D

Hvis du gjør som du lærte på trafikkskolen og ser på veien foran deg og ikke på lysene til bilen du møter så blir du ikke blendet!

Jeg kjører ca 20 000 km i året og har enda ikke blitt blendet av riktig justerte spredere/tåke/kurvelys

 

det er vel derfor det ikke er tillatt å kjøre med begge lysene tent da?

 

spesielt gjelder det på våt vei.. da hjelper det lite hvor mye fremover og langs hvitlinja nærmest deg du stirrer, de med nok watt i grøftelysa lager ei lyskule foran bilen som skinner godt.

 

og det er vel irrelevant hvor mange biler du ikke har blitt blendet av eller hvor godt innstilt grøftelysene er, poenget er mer at der finnes intet belegg for å si at du har behov for å kjøre med grøftelys i fart over 50km/t..

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår