Gå til innhold

regler for bruk av spredere?

Ranger emnet


bikkers

Anbefalte innlegg

Originally posted by kimoajajaj

Litt interesant det der med "kurve lys" , vil det si at man kan bruke tåke/kurvelys i kurver? Hva oppnår man med det da?

 

hehe:rolleyes:

 

Det du oppnår med kurvelys er at lyset sprer seg i et bredere lysbilde enn i hovedlysene. Dette gjør at du på en måte "lyser" rundt hjørner og skarpe svinger. Selv om du egentlig ikke gjør det. Men det hjelper endel, og gjør at du oppdager hindringer i en skarp sving tidligere. Og kan kanskje redde livet til deg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by projektRUST

 

det er vel derfor det ikke er tillatt å kjøre med begge lysene tent da?

 

spesielt gjelder det på våt vei.. da hjelper det lite hvor mye fremover og langs hvitlinja nærmest deg du stirrer, de med nok watt i grøftelysa lager ei lyskule foran bilen som skinner godt.

 

og det er vel irrelevant hvor mange biler du ikke har blitt blendet av eller hvor godt innstilt grøftelysene er, poenget er mer at der finnes intet belegg for å si at du har behov for å kjøre med grøftelys i fart over 50km/t..

Altså, hvis du finner en tåkelykt som tåler mer enn 55 w pære så er du heldig! Ei 100 W pære avgir en god del varme og de er ikke så veldig store disse lyktene!

Har heller ikke sagt at man har noe behov for å kjøre med tåkelys tent, men jeg har heller ikke sett så mange GODE argumenter for å la være! All denne oppmerksomheten disse lysene har fått i det senere skyldes at det tidligere måtte skrives ut bot ved feil bruk, med tilhørende papirarbid for politiet! Nå derimot kan de gi et forenklet forelegg, og da var det plutselig ikke måte på hvor farlig dette var! Lettjente penger til statskassen! Blir du stoppa med defekt nærlys på en side, noe som er direkte farlig, får du muntlig pålegg om å skifte pære, men blir du tatt med tente tåkelys ruller sedlene! Politiet i Norge har som sin hovedoppgave nr 1 og påse at ingen bryter de mange ganger latterlige fartsgrensene, og som nr 2 og ta alle med tåkelys! De som ikke bryter disse reglene kan stjele og dope seg alt de orker!

Forøvrig så er jeg helt enig i at det ikke er nødvendig å kjøre med disse lysene tent, men det er heller ikke nødvendig å ha alu. felger.. Jeg for min del irriterer meg mer over folk som ikke i det hele tatt kan kjøre bil hverken med eller uten lys! Tror disse utgjør en større trafikkfare en noen små unyttige spredere!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Altså, hvis du finner en tåkelykt som tåler mer enn 55 w pære så er du heldig! Ei 100 W pære avgir en god del varme og de er ikke så veldig store disse lyktene!

Har heller ikke sagt at man har noe behov for å kjøre med tåkelys tent, men jeg har heller ikke sett så mange GODE argumenter for å la være! All denne oppmerksomheten disse lysene har fått i det senere skyldes at det tidligere måtte skrives ut bot ved feil bruk, med tilhørende papirarbid for politiet! Nå derimot kan de gi et forenklet forelegg, og da var det plutselig ikke måte på hvor farlig dette var! Lettjente penger til statskassen! Blir du stoppa med defekt nærlys på en side, noe som er direkte farlig, får du muntlig pålegg om å skifte pære, men blir du tatt med tente tåkelys ruller sedlene! Politiet i Norge har som sin hovedoppgave nr 1 og påse at ingen bryter de mange ganger latterlige fartsgrensene, og som nr 2 og ta alle med tåkelys! De som ikke bryter disse reglene kan stjele og dope seg alt de orker!

Forøvrig så er jeg helt enig i at det ikke er nødvendig å kjøre med disse lysene tent, men det er heller ikke nødvendig å ha alu. felger.. Jeg for min del irriterer meg mer over folk som ikke i det hele tatt kan kjøre bil hverken med eller uten lys! Tror disse utgjør en større trafikkfare en noen små unyttige spredere!

 

greit nok at politiet i norge ikke er kjent for å prioritere "riktig", i den forstand at de heller skriver ut forelegg der de kan enn å gjøre andre ting.

 

men det som også er poenget mitt, er at det er faktisk ulovlig å kjøre med både grøft og nærlys tent, nettopp fordi det faktisk blender unødvendig mye.

der ligger jo tester til grunne for denne avgjørelsen, som jeg sikkert kan finne frem til etter litt googling (det gidder jeg ikke nå).

 

poenget mitt er ikke hvorvidt det er nødvendig å kjøre med de eller ei, poenget er at de blender unødvendig mye, og kjører du i over 50 km/t med grøft + nærlys tent så går det ikke ann å påstå at du gjør det "fordi man ser veien bedre".

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wicky124

hva om man monterer andre pærer en h3 (?)

 

E jo ikke pæra som gjør at det er en tåkelys.. er reflektorens utforming og slikt.. er like kraftig den pæra som ei H4 pære..

 

og tåkelys burde det faen meg vært skuddpremie på.. trukke jeg vet om noe som er stort mer IRRITERENDE enn folk som raser rundt med snørrhundreogførtitusen parklys og nærlys og tåkelys på.. og like irriterende med bare tåkelys.. særlig når det er mørkt.. det blender no så /)(&(/ fordi folk bare hekter på de lyktene på bilen og setter på brytern.. fordi det er tøft.. trur dem.

 

nei.. bruk lys med VETT!!! det er faktisk ikke forbudt å tenke

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

 

 

men det som også er poenget mitt, er at det er faktisk ulovlig å kjøre med både grøft og nærlys tent, nettopp fordi det faktisk blender unødvendig mye.

der ligger jo tester til grunne for denne avgjørelsen, som jeg sikkert kan finne frem til etter litt googling (det gidder jeg ikke nå).

 

poenget mitt er ikke hvorvidt det er nødvendig å kjøre med de eller ei, poenget er at de blender unødvendig mye, og kjører du i over 50 km/t med grøft + nærlys tent så går det ikke ann å påstå at du gjør det "fordi man ser veien bedre".

Den testen skulle jeg likt å se..

Sett en spreder mot et lysjusteringsapparat, der ser du et lysbilde som er avgrenset i overkant, akkurat som nærlys, men uten den skrå delen på det assymetriske nærlyset! Denne skrå delen går høyere enn justeringslinja som sprederen skal ligge på! Altså, hvis du ikke kjører gokart, så vil et vanlig nærlys blende mer enn en spreder! Dessuten i flg din egen påstand så lyser lyktene maks 10 m. I en hastighet av 80 km/t kjører du 22 m/s, altså kan ikke dette lyset blende deg i mer en et snaut halv sekund, og med 55 W som lyser lavere enn nærlysene blir du vel ikke akkurat blind i flere dager etterpå!

Lurer forresten på hvorfor 90 % av alle trailere kjører met nærlys og spredere.........;)

Er helt enig i at det er både unødvendig og ulovlig, men hvorfor det er ulovlig har jeg til gode å se et godt argument for!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Den testen skulle jeg likt å se..

Sett en spreder mot et lysjusteringsapparat, der ser du et lysbilde som er avgrenset i overkant, akkurat som nærlys, men uten den skrå delen på det assymetriske nærlyset! Denne skrå delen går høyere enn justeringslinja som sprederen skal ligge på! Altså, hvis du ikke kjører gokart, så vil et vanlig nærlys blende mer enn en spreder! Dessuten i flg din egen påstand så lyser lyktene maks 10 m. I en hastighet av 80 km/t kjører du 22 m/s, altså kan ikke dette lyset blende deg i mer en et snaut halv sekund, og med 55 W som lyser lavere enn nærlysene blir du vel ikke akkurat blind i flere dager etterpå!

Lurer forresten på hvorfor 90 % av alle trailere kjører met nærlys og spredere.........;)

Er helt enig i at det er både unødvendig og ulovlig, men hvorfor det er ulovlig har jeg til gode å se et godt argument for!

 

"I en hastighet av 80 km/t kjører du 22 m/s, altså kan ikke dette lyset blende deg i mer en et snaut halv sekund," .. og lysene er kun synlige når du er mindre enn 22 meter eller nærmere den møtende bilen?

 

hella har en fin instruksjon på hvordan montere ekstralys:

 

* Det kan monteres 2 stk.

* De skal ha separat bryter.

* De skal kun benyttes sammen med bilens parklys.

* Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

* Støttestag kan benyttes.

* De kan lyse gult eller hvitt.

* De skal monteres minimum 25cm fra bakken.

* De skal ikke monteres høyere enn bilens nærlys.

* De skal monteres maksimum 40cm fra bilens

ytterste kant.

 

fra midtsiden.no:

"Møtende bilister får redusert siktstrekningen sin med 16 prosent når de møter biler med doble lys."

 

fra bt.no:

"Feil lysbruk virker blendende på motgående trafikk. Dessuten vil kurve-/tåkelysene lyse opp veien like foran kjøretøyet. Dermed vil man se dårligere litt lenger fremme i veibanen, sier trafikk-koordinator Inge Nordstrønen ved Hordaland politidistrikt."

 

til mer lys det er rett foran bilen din når du kjører, til dårligere ser du lenger fremme på veien. til større lyskjegle (nært bakken, vann reflekterer lys, etc) du lager foran bilen din til mer blender du møtende bilister.

 

og ja, den testen kunne jeg tenkt meg å funnet sjøl.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

"I en hastighet av 80 km/t kjører du 22 m/s, altså kan ikke dette lyset blende deg i mer en et snaut halv sekund," .. og lysene er kun synlige når du er mindre enn 22 meter eller nærmere den møtende bilen?

 

hella har en fin instruksjon på hvordan montere ekstralys:

 

* Det kan monteres 2 stk.

* De skal ha separat bryter.

* De skal kun benyttes sammen med bilens parklys.

* Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

* Støttestag kan benyttes.

* De kan lyse gult eller hvitt.

* De skal monteres minimum 25cm fra bakken.

* De skal ikke monteres høyere enn bilens nærlys.

* De skal monteres maksimum 40cm fra bilens

ytterste kant.

 

fra midtsiden.no:

"Møtende bilister får redusert siktstrekningen sin med 16 prosent når de møter biler med doble lys."

 

fra bt.no:

"Feil lysbruk virker blendende på motgående trafikk. Dessuten vil kurve-/tåkelysene lyse opp veien like foran kjøretøyet. Dermed vil man se dårligere litt lenger fremme i veibanen, sier trafikk-koordinator Inge Nordstrønen ved Hordaland politidistrikt."

 

til mer lys det er rett foran bilen din når du kjører, til dårligere ser du lenger fremme på veien. til større lyskjegle (nært bakken, vann reflekterer lys, etc) du lager foran bilen din til mer blender du møtende bilister.

 

og ja, den testen kunne jeg tenkt meg å funnet sjøl.

Jeg har til gode og kjøre en bil der det faktisk er mulig å lyse opp veien med spredere i det hele tatt..

Lurer på hvordan de kommer fram til de 16 % på midtsiden.no.. For å ta en bil som jeg kjenner Mondeo fra 97 så lyser nesten parklysene bedre enn sprederene..

 

Trafikk kordinatorer i politiet sier mye rart så det er ikke noe å bry seg med...

 

Ingen tvil om at mer lys blender mer, men hva med Xenon nærlys? Når du ser bilen min forfra med nærlys og spredere på i mørket så legger man ikke merke til sprederene!

 

Men jeg gir meg nå, det jeg vil frem til er at dette er blåst opp til å bli noe av det værste du kan gjøre med bil! Jeg har aldri vært i farlige situasjoner p.g.a et par spredere, men jeg har vært i mange p.g.a at folk ikke kan kjøre bil, og kjøring med lys kun på høyre side av bilen o.s.v!

Spredere sammen med nærlys er forbudt, men det må vel være viktigere ting å ta seg av for enkelte etater, jeg tror faktisk ikke at noen har dødd av sprederene enda!

 

 

;)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kjøre ned en kar her om dagen pga. en idiot med xenonlamper og tåkelys i en nyere passat eller audi av no slag, så ikke en dritt, bare lys..

 

Kjørte frem mot gangfeltet, slakker ned farten pga tett trafikk i motgående felt, ser da ikke at bilen står rolig og slipper over en fotgjenger, jeg passerer da personen mens han står forran bilen i motgående felt mens han "stryker" hånda over ruta mi, jeg hadde seriøst hjertebank langt oppi halsen. Var like før jeg stoppa og banka på ruta til han med tåkelysene, men skippa det pga mye regn (noe som også gjorde en del med sikten pga lyset)

02 Konebil - Offroader'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potatis: Man skal tilpasse farten etter siktforholdene, og kjøre meget sakt ved gangfelt o.l. spesielt der det er dårlig sikt (f.eks. ved bussholdeplasser osv)...

 

Jeg mener nå det at feil justerte vanlige lys, er myye mer blendene enn korrekt justerte nærlys + tåkelys. Men hvis beien er våt, kan tåkelys blende en god del, spesielt i kombinasjon med nærlys. Siden de sitter så nærmer bakken vil lyset bli reflektert på en slik måte at det blender motgående kjøretøy.

 

Jeg synes ikke at jeg ser dårligere i mørket når jeg kjører med både tåkelys og nærlys, selv om det er et styerkere lysfelt rett foran bilen.

 

Jeg synes heller ikke at jeg ser noe særlig dårligere (stort sett) med kun tårkelys om kvelden når det er gatebelysning. Som regel kjører man allikevel så fort at man bør se lenger enn dit nærlysene rekker...

 

Nei, gi heller bot til de som kjører med FEILJUSTERTE lys eller UTEN lys. Og gi tilsnakk til de som bruker tåkelysene feil. Ikke omvendt.

Dette vil føre til at folk kanskje bruker mer tid på å sjekke lys og andre ting slik at flere biler kjører i forskriftsmessig stand.

 

Og hvem faen plager det hvis man kjører med tåkelys og nærlys på dagtid? Ingen som blir blendet av fjernlys engang da jo...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte ei stasjonsvogn idag, med jævlig kraftige tåkelys.

De var mye skarpere enn kjørelysene...

 

Hva slags bil tror dere det var? Joda, det var en POLITIBIL!

 

Så politiet i Ålesund gjør som 99% av de som har tåkelys, de kjører med de på!

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Der tror jeg du bajsade på håndtaket til spaden du graver din egen grav med.

99% med tåkelysene på?

Etter å ha lest at flere mener at nesten alle som har tåkelys kjører med dem på, måtte jeg bare telle biler med/uten tåkelys de neste kjøreturene.

 

Resultat: Telte ikke så lenge, men av de ca 25-30 bilene jeg så med tåkelys, hadde 3 biler tåkelysene på. Resten hadde dem av, slik som de skal være.

 

Dette at alle med tåkelys bruker dem hele tiden er bare tull. Tåkelys skal brukes når det er tåke, ikke ellers. Jeg har hatt tåkelys på et par av bilene, og har det også på nåværende bil, men skrur jeg dem på for at bilen skal "se tøff ut"?? Nei, for sånn idiotisk oppførsel føler jeg meg for god til selv om jeg bare er 20 år.

 

Jeg vet at mange harry rånere synes det er tøft med tåkelysene på, men jeg håper politiet begynner å slå hardere ned på slike folk. Av de jeg kjenner kommer jeg bare på to som velger å kjøre med tåkelys, men de er absolutt ikke de smarteste personene jeg vet om her i verden. Det virker for meg som om de som ikke klarer å kjøre uten tåkelysene på, er de samme som ikke klarer å bruke blinklys, ikke overholder vikeplikt og mangler den viktige egenskapen "fartsavpasning".

 

Disse menneskene ser jeg bruke tåkelys: De som ikke har en fjerneste anelse om at de står på, harry rånere, mentalt underutviklede personer, "wannabee" tøffe familiefedre, folk med alt for dårlig syn til å kjøre bil, generellt folk med "jeg er bedre enn deg, for jeg har størst bil" holdning, og folk som nylig har kjørt i tåke, men som har glemt å skru dem av.

 

 

Ellers kan det nevne at de Peugeot 406 bilene som er levert med tåkelys er den modellen jeg vet om som blender mest grunnet uvettig bruk av tåkelys. I tillegg nevnes store amerikanske biler som også blender noe vanvittig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Der tror jeg du bajsade på håndtaket til spaden du graver din egen grav med.

99% med tåkelysene på?

Etter å ha lest at flere mener at nesten alle som har tåkelys kjører med dem på, måtte jeg bare telle biler med/uten tåkelys de neste kjøreturene.

 

nå var vel disse 99% områdespesifikt til Ålesund.. de siste 10 gangene jeg har kjørt hjem fra mekkelokalet, som er en ca 1,2 mil lang strekning, har jeg møtt på jevnlig mellom 7 og 15 biler med nærlys og tåkelys tent (alltid på kveldstid). Jeg har enda til gode å se en eneste en som har tåkelys men som ikke brukte de på denne strekninga!

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sa du strektningen var igjen? Tror jeg skal tipse onkel om å sette opp kontroller der, så de kan sope inn litt gryn.

Har ingenting til overs for barnslige folk bak rattet.

Håper de begynner å slå hardere ned på folk som ikke klarer å bruke blinklys snart, men det har de vel desverre ikke ressurser til.

 

 

Egentlig brude politiet jobbet på akkord, og fått betalt for hvor mange kriminelle de klarte å ta. Men da ville nok fartskontroller o.l. blitt alt for populær jobb internt i politiet.

Kanskje eget bonussystem for å ta voltektsforbrytere, gjengmedlemmer osv. Og seff også tåkelysmisbrukerne da :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår