Gå til innhold

regler for bruk av spredere?

Ranger emnet

bikkers

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind.H

.

men jeg håper politiet begynner å slå hardere ned på slike folk.

Ellers kan det nevne at de Peugeot 406 bilene som er levert med tåkelys er den modellen jeg vet om som blender mest grunnet uvettig bruk av tåkelys. I tillegg nevnes store amerikanske biler som også blender noe vanvittig.

Håper og tror at politiet har viktigere ting å ta seg av! Fakke noen forbrytere f.eks!

Jeg lurer fortsatt på hvordan man forklarer at 55 W med tåkelys som lyser 10 m foran bilen kan være vannvittig blendene! Et tips: Se på veien foran deg, i stedet for å telle tåkelys, vips, så er ikke blendingen noe problem! Selv en 10 kroners lommelykt med dårlig batteri blender deg hvis du ser rett inn i den!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For og si det sånn, en bil med kun Xenon lys tent (kjørelys)(spesielt type Audi/VAG har jeg lagt merke til) blender mye mer enn en bil med vanlige lykter + kurve/tåkelys tent.

Er det noe som burde blitt forbudt, er det nemlig Xenon lyktene.. de blender noe sinnsykt, spesielt om en møter de når de er på toppen av en bakke, eller noe slikt.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Håper og tror at politiet har viktigere ting å ta seg av! Fakke noen forbrytere f.eks!

Jeg lurer fortsatt på hvordan man forklarer at 55 W med tåkelys som lyser 10 m foran bilen kan være vannvittig blendene! Et tips: Se på veien foran deg, i stedet for å telle tåkelys, vips, så er ikke blendingen noe problem! Selv en 10 kroners lommelykt med dårlig batteri blender deg hvis du ser rett inn i den!

en av grunnene til at det ofte blender er sikkert at 90% av dem som kjører med det kjører med det fordi det er tøft.. og altså har montert dem sjøl.. noe som ofte medfører feiljustering som bare pokker.. noen justerer dem tilogmed litt opp for å se lenger fram..

kan faen ikke skjønne at det skal være så vanskelig å bruke lys til det dem er men til..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot. Jeg sitter ikke og ser på lysene til møtende biler, men jeg skulle telle for å motbevise noen jævlig drøye påstander en kar kom med her i denne tråden. Jeg skjønner ut fra dine holdninger at du er en av dem som kjører med tåkelys/nærlys, mest sansynlig fordi du synes det er tøft. Hvorfor ikke bruke lysene etter gjeldende lover? Er det så vanskelig for den lille delen av bilførerne som synes bilen deres ser så mye tøffere ut med tåkelys og derfor kjører med dem på? Det er ikke eksteriøret du kjører når du er på veien, det er interiøret du ser.......

Få deg noen kilometer på veien/bli kvitt den infantile oppførselen før du begynner å uttale deg i saker som denne.

Ikke alle tåkelys/spredere blender like mye, men de fleste biler blender ekstra med tåkelys/spredere tent. Spesiellt på vått føre hvor lyset reflekteres i fuktigheten. Jeg blinker bare med fjernlysene på de som har blendende tåkelys. Noen tåkelys synes nesten ikke engang, og de er ikke så farlige mener jeg. Du kan ikke sitte der og si at det ikke blender mer med tåkleysene tent. Jo flere lys møtende bil har tent, jo mer blender det, jo mindre ser du foran bilen din spesiellt rett før passering, og det er farlig.

Og som sagt tidligere setter jeg brukerne at tåkelys/spredere og nærlys, sammen med de som ikke klarer å bruke blinklys og ikke overholder vikepliktreglene, for de viser at de ikke gidder å følge loven, og de driter i at de blender andre og det igjen viser at de ikke hører hjemme bak rattet.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot. Jeg sitter ikke og ser på lysene til møtende biler, men jeg skulle telle for å motbevise noen jævlig drøye påstander en kar kom med her i denne tråden. Jeg skjønner ut fra dine holdninger at du er en av dem som kjører med tåkelys/nærlys, mest sansynlig fordi du synes det er tøft. Hvorfor ikke bruke lysene etter gjeldende lover? Er det så vanskelig for den lille delen av bilførerne som synes bilen deres ser så mye tøffere ut med tåkelys og derfor kjører med dem på? Det er ikke eksteriøret du kjører når du er på veien, det er interiøret du ser.......

Få deg noen kilometer på veien/bli kvitt den infantile oppførselen før du begynner å uttale deg i saker som denne.

Ikke alle tåkelys/spredere blender like mye, men de fleste biler blender ekstra med tåkelys/spredere tent. Spesiellt på vått føre hvor lyset reflekteres i fuktigheten. Jeg blinker bare med fjernlysene på de som har blendende tåkelys. Noen tåkelys synes nesten ikke engang, og de er ikke så farlige mener jeg. Du kan ikke sitte der og si at det ikke blender mer med tåkleysene tent. Jo flere lys møtende bil har tent, jo mer blender det, jo mindre ser du foran bilen din spesiellt rett før passering, og det er farlig.

Og som sagt tidligere setter jeg brukerne at tåkelys/spredere og nærlys, sammen med de som ikke klarer å bruke blinklys og ikke overholder vikepliktreglene, for de viser at de ikke gidder å følge loven, og de driter i at de blender andre og det igjen viser at de ikke hører hjemme bak rattet.

At du ikke kan diskutere uten å kalle folk idiot får være ditt problem! Bruker nok ikke spredere sammen med nærlys selv nei, men etter å ha kjørt ca 500k siden jeg fikk lappen, kan jeg ikke forstå problemet! Det er liksom ikke måte på hvor farlig dette har blitt etter at politiet plutselig kunne gi forenklet forelegg isedet for bot! Kan være delvis enig i at det blender mer ved våt veibane, men det er MYE mer blendene å gjøre som du gjør, blinke med fjernlysene! Dette kan føre til total blindhet i 2-3 sek! Det burde du kanskje tenkt på før du klager over at alle andre ikke følger loven!

Du trekker vel kanskje litt forhastede slutninger over andres holdning?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke kan diskutere uten å kalle folk idiot får være ditt problem!....

Det er liksom ikke måte på hvor farlig dette har blitt etter at politiet plutselig kunne gi forenklet forelegg isedet for bot! Kan være delvis enig i at det blender mer ved våt veibane, men det er MYE mer blendene å gjøre som du gjør, blinke med fjernlysene! Dette kan føre til total blindhet i 2-3 sek! Det burde du kanskje tenkt på før du klager over at alle andre ikke følger loven! ...

Hehe. Ja det er da vitterlig mitt problem at jeg bruker såpass sterkt språk i diskusjoner, men jeg sier bare det jeg mener, og når du feiltolker mine uttalelser som absolutt burde være lette å forstå må jeg ty til slik grov språkbruk :)

Hvordan jeg blinker med fjernlysene avhenger av hvor blendet jeg blir av møtende kjøretøy. Møter jeg en idiot i Toyota Rav 4 med sterke tåkelys gir jeg ikke fem øre for å blinke med xenon fjernlys (om tilgjengelig) for å vise at slik idiotisk oppførsel ikke er ønsket på veien.

I forrige uke kjørte jeg bilen til en venn av meg, og han hadde på tåkelysene (dette er en av de vennene jeg ikke betegner som verdens smarteste), og jeg hadde ikke kommet langt før noen blinket på meg med lysene. Skjønte ikke helt hva det var først, men så blinket en til. Tenkte på feiljusterte nærlys, og vred dem ned, men så la jeg merke til at tåkelysene var skrudd på.

Synes det var bra at folk blinket til meg, slik at jeg fikk skrudd av tåkelysene. Tåkelys skal kun brukes i tåke, ikke ellers. De som ikke gidder å skru dem av/ikke vet at de er på, bør få et hint om at noe ikke er som det skal.

Men som sagt tidligere, de som bruker tåkelys/nærlys, er i de fleste sammenhenger de samme som er generellt dårlige sjåfører. Fatter egentlig ikke hva som er så vanskelig med å kjøre etter gjeldende regler, men det er nå en annen ting. I og med at disse menneskene ikke er så glupe er det vel derfor de kjører med tåkelys/nærlys.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja det er da vitterlig mitt problem at jeg bruker såpass sterkt språk i diskusjoner, men jeg sier bare det jeg mener, og når du feiltolker mine uttalelser som absolutt burde være lette å forstå må jeg ty til slik grov språkbruk :)

Møter jeg en idiot i Toyota Rav 4 med sterke tåkelys gir jeg ikke fem øre for å blinke med xenon fjernlys (om tilgjengelig) for å vise at slik idiotisk oppførsel ikke er ønsket på veien.

Men som sagt tidligere, de som bruker tåkelys/nærlys, er i de fleste sammenhenger de samme som er generellt dårlige sjåfører. .

Kan ikke se at jeg har feiltolket noe som helst, bare vært uenig!

Hvems oppførsel er egentlig mest idiotisk og trafikkfarlig? Tenk!!

Og forøvrig så tenk på dette med dårlige sjåfører neste gang du møter et vogntog, for 99 % av disse kjører med tåkelys

;)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for du mente jeg satt og stirra inn i lysene på møtende biler, når det jeg sa var at jeg telte biler som kjørte med/uten tåkelys ved et par anledninger bare for å se hvor mange av de med tåkelys som kjørte med dem på.

I tillegg til vogntog kjører også mange taxi`er med tåkelys.

Hvorfor lastebilsjåfører ofte kjører med tåkelys har jeg ingen god forklaring på, men det jeg vet er at mange lastebiler blender noe vanvittig!

Men det er sikkert viktig for dem som kjører så mye og langt å ha god oversikt hele tiden. Iogmed at mange av dem driter i hviletidsbestemmelsene så burde de egentlig hatt et eget felt over alt der de ferdes der asfalten var knusktørr og flombelyst.

Men når man tenker sjåfører i personbiler står jeg fast ved at det er generellt dårlige sjåfører som kjører med tåkelys/nærlys.

Mange nye landsmenn i Bmw`er kjører med tåkelys/nærlys, og de har de mest bulka bilene jeg vet om. Hva tyder det på?

:)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for du mente jeg satt og stirra inn i lysene på møtende biler, når det jeg sa var at jeg telte biler som kjørte med/uten tåkelys ved et par anledninger bare for å se hvor mange av de med tåkelys som kjørte med dem på.

I tillegg til vogntog kjører også mange taxi`er med tåkelys.

Hvorfor lastebilsjåfører ofte kjører med tåkelys har jeg ingen god forklaring på, men det jeg vet er at mange lastebiler blender noe vanvittig!

Men det er sikkert viktig for dem som kjører så mye og langt å ha god oversikt hele tiden. Iogmed at mange av dem driter i hviletidsbestemmelsene så burde de egentlig hatt et eget felt over alt der de ferdes der asfalten var knusktørr og flombelyst.

Men når man tenker sjåfører i personbiler står jeg fast ved at det er generellt dårlige sjåfører som kjører med tåkelys/nærlys.

Mange nye landsmenn i Bmw`er kjører med tåkelys/nærlys, og de har de mest bulka bilene jeg vet om. Hva tyder det på?

:)

Du må jo stirre inn i lysa for å bli så vannvittig blendet av to 55W pærer som lyser maks 10 m

Ja, hva kan det komme av at de to yrkesgruppene som kjører mest bil bruker mest mulig lys tro?

Hva kebabtrallene angår så har jeg aldri hørt om at tåkelys har vært årsaken til noen ulykke....:D

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider