Gå til innhold

smidde stempler

Ranger emnet


goliathpower

Anbefalte innlegg

hei folkens, ny på dette forumet og trenger noen svar.

 

skal forsterke min motor (passat 1.8t 99mod) for å tåle litt mer hester. vurderer å ha 350-400 hk når alt er ferdig. men må somsagt forsterke den. skal sette inn smidde stempler og smidde råder.samt kraftigere ventiler, topp pakkning, mulig kamdrev osv.

 

men mitt spørsmål er:

 

hvilke smidde stempler skal jeg bruke? skal jeg ha lavere eller høyere komp?(skal ha bedre aks) skal det være skål,dome eller flatt stempel? og hva er størrelsen på 1.8t sylinder. Jobber på mekanisk verksted så jeg har cnc maskiner kan jeg bare dreie de selv.? har noen forslag på sider (helst i utlandet) på gode stempler. har leta litt selv men finner egentlig ingen sider som viser hvor mange hk stemplene tåler.

 

takk for svar hvis dere vet noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ett svar til spm ditt, men jeg syns jeg må nevne det, da veldig mange spørr om lignende spørsmål over alt.

Jeg skal ikke skryte på meg for mye kunnskaper om stempler, for det har jeg ikke, MEN;

Smidde stempler er fint det, men hvor mye de tåler kommer helt ann på temparaturen til forbrenninga i motoren, dvs hvilken blanding du legger deg på mtp bensin/luft. Blir denne feil, kan selv de beste stempler ryke før du aner ordet av det.

 

Men, dette vet du sikkert... og dette var forsåvidt litt off-topic og :P

 

MEn, siden det er til en PAssat, må det da være artigere å skaffe seg en Audi S6-motor (2,7 Biturbo, er det ikke?) og smokke på istedenfor en turtalls-veps av en 1,8 liter som aldri vil holde mer enn 2 runder på rudskogen? Det er jo helt fette likt under panseret på A6 og Passat på det chassi der.. ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en motor som har en nesten ubrukelig dreiemomentkurve og yter 400hk på rødmerking er jo valget enkelt. Turbolade slike småmotorer kan gi deg mye hk på toppen av turtallet. Men er det virkelig så gøy å kun ha disse kreftene tilgjengelig på 2000 rpm..

 

Rundt 100.000 er nok ikke en usannhet hvis man skal anslå totalpris for å bygge om og tune en motor seriøst. At den norske kronen er rekordsvak er ikke akkurat positivt heller.

 

Om du er CNC operatør eller ikke, det virker ikke som du har særlig peiling på stempler iallfall. Da ville ikke jeg kastet meg ut på en jobb med å fabrikere stempler. De legeringene er ikke lett å jobbe med. Fulle av silisium. Og formen på stemplene? De er nøye avstemt med resten av motoren.

 

Kjøp deg heller noen smidde stempler. Du skal ha lavere kompresjon. 9:1 blir ofte brukt..

 

Merk at grunneffekten på motoren din vil synke drastisk med en slik kompresjon. Og de kreftene må du leve med til turboen begynner å spole. På en slik liten motor og 400hk som du snakke rom, skulle ikke forundre meg 5500 rpm - 6000rpm før det begynner å dra.

 

Vurder dette nøye, om det er noe du vil ha og satse på.

 

hei folkens, ny på dette forumet og trenger noen svar.

 

skal forsterke min motor (passat 1.8t 99mod) for å tåle litt mer hester. vurderer å ha 350-400 hk når alt er ferdig. men må somsagt forsterke den. skal sette inn smidde stempler og smidde råder.samt kraftigere ventiler, topp pakkning, mulig kamdrev osv.

 

men mitt spørsmål er:

 

hvilke smidde stempler skal jeg bruke? skal jeg ha lavere eller høyere komp?(skal ha bedre aks) skal det være skål,dome eller flatt stempel? og hva er størrelsen på 1.8t sylinder. Jobber på mekanisk verksted så jeg har cnc maskiner kan jeg bare dreie de selv.? har noen forslag på sider (helst i utlandet) på gode stempler. har leta litt selv men finner egentlig ingen sider som viser hvor mange hk stemplene tåler.

 

takk for svar hvis dere vet noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å¨bytte til en turbo som gjør slik at du får trykket veeeldig kjapt? på mindre turtall liksom...kan jo kjøre opp trykket. er jo ikke turtallet du tjener på.. er bunndraget det i bunn og grunn du kommer til å ha nytte av. er masse arbeid å bytte til turbo om du skal ha 400hk... luft og bensin og tenning og alskens duppeditter som skal stemme overens da... men om en legger lista litt lavere med kun chip, større turbotrykk og effektanlegg så kommer du langt på vei med det orginale liksom....

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarer sikkrt å tyne orginalmotor med orginal innmat ett godt stykke.. på min bora 1.6 kan jeg kjøre opp trykket til en effekt på 180hk på orginal innmat.. stor forbedring fra de 101hk som er orginalt:) hehe

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en motor som har en nesten ubrukelig dreiemomentkurve og yter 400hk på rødmerking er jo valget enkelt. Turbolade slike småmotorer kan gi deg mye hk på toppen av turtallet. Men er det virkelig så gøy å kun ha disse kreftene tilgjengelig på 2000 rpm..

 

Rundt 100.000 er nok ikke en usannhet hvis man skal anslå totalpris for å bygge om og tune en motor seriøst. At den norske kronen er rekordsvak er ikke akkurat positivt heller.

 

Kjøp deg heller noen smidde stempler. Du skal ha lavere kompresjon. 9:1 blir ofte brukt..

 

Nå er det ikke noe problem å få tak i Hardware kit til rundt 20.000,- som funker bra til 400 hk på 1,8T. Det så for 25.000,- pluss dyser og chip så er du der.

 

Kan jo ev kjøpe GT3071 som gir spool rundt 3000 rpm på 1,8T.

 

Orginalstemplene har 9,5:1 i komp og holder lenge til 400 hk, blir ikke så stor forskjell i med 9:1 off-boost

 

94 oct Pump gas @ 24 psi Stock Passenger Side intake - Stock TB vs SEM LP Intake - 80mm TB on AEB Head

 

8m62l0ezru.jpg

 

Ladetrykk

34s00lnuyk.gif

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dreiemomentkurven går i taket og flater seg ut ved ca 4700rpm ved 7000rpm er det slutt. Da har du litt over 2000rpm å morre deg med. VELDIG slitsomt å kjøre med.

 

Hente ut 400hk av en stock 1.8 liter, be my guest. Du leser masse om prosjekt der folk skryter av sitt effekthysteri (masse hk), hvor mye de hk de har fått på dyno. Slike effektjippo er vanlig blandt ricere, Honda spesielt.

 

Det du derimot hører lite om, er prosjektene som faktisk VARER og FUNGERER uten å skru motor i ukesvis.

 

Det ER forskjell på 400hk, tatt ut fra en 3 liter kontra 1.8 liter.

 

Å hente ut 400hk og sette dem på FWD er også noe man bør tenke NØYE igjennom. Uten LSD er det bare å GLEMME. Clutch? drivaksler?bensinpumper? ecu? bredbåndslambda? Ikke sikkert FWD er tilfellet i denne saken, men er også et viktig moment å tenke på.

 

Kjøp heller en annen bil/motor. Ta med ALT hva du trenger i regnestykket. Spar deg selv og ikke kjøp deg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serriøst Alexander (Hondaen)! Du har jo tydelighvis NULL peiling på Audi, så hvorfor ikke bare holde kjeft.

 

Og til trådstarter, søk på VACN forumet, der er det nok tatt opp veldig mange ganger før. Anntallet VAG 1.8t motorer med 400 motor hk er veldig høyt her i Norge, så det burde ikke være noe problem å finne plenty med info om hva som trengs. Men Polo Classic har jo hjulpet deg godt på vei nå da.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skriver forteller nok mer om deg enn om meg. Du kan jo ta den janteloven din og holde holde smella selv.

 

400hk fra en 1.8 liter, det blir en slitsom turtallsveps enten det er honda eller audi.

 

Serriøst Alexander (Hondaen)! Du har jo tydelighvis NULL peiling på Audi, så hvorfor ikke bare holde kjeft.

 

Og til trådstarter, søk på VACN forumet, der er det nok tatt opp veldig mange ganger før. Anntallet VAG 1.8t motorer med 400 motor hk er veldig høyt her i Norge, så det burde ikke være noe problem å finne plenty med info om hva som trengs. Men Polo Classic har jo hjulpet deg godt på vei nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400hk fra en 1.8 liter, det blir en slitsom turtallsveps enten det er honda eller audi.

 

Nå er det jo ganske annen "power delivery" på 1,8T motoren og tilsvarende Honda motor. Det er to hovedgrunner til dette. Valve area og forholdet mellom borring og slaglengde. 20v motoren har større valve area og meget bra flow på lave løft ift Honda motoren, som pga mye bedre utforming av kanaler har mye bedre flow på høyt turtall. Dette gjør at 1,8T har bedre dreiemoment langt nede (vel noe av det hjelper den lille turboen med, er jo knapt lag med knappenåls størrelsen på turboen). 1,8T motoren har bare 81mm borring mot, hva er det 86(?) eller noe? Sammen med lengere slag, blir dette to helt forskjellige motorer........

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske annen "power delivery" på 1,8T motoren og tilsvarende Honda motor. Det er to hovedgrunner til dette. Valve area og forholdet mellom borring og slaglengde. 20v motoren har større valve area og meget bra flow på lave løft ift Honda motoren, som pga mye bedre utforming av kanaler har mye bedre flow på høyt turtall. Dette gjør at 1,8T har bedre dreiemoment langt nede (vel noe av det hjelper den lille turboen med, er jo knapt lag med knappenåls størrelsen på turboen). 1,8T motoren har bare 81mm borring mot, hva er det 86(?) eller noe? Sammen med lengere slag, blir dette to helt forskjellige motorer........

Mye fløde på lavt løft er ikke det samme som automatisk mye krutt i kjelleren.. Mye fløde på lave løft er sjelden gunstig uansett,såfremt motoren ikke er helt handikappet flødesmessig og man må ta det man får,noe hverken 1.8T'en eller Hondaen sliter med. Kamtider og innsuglengder er nok en stor del av greia her. Og evt. turbostørrelse..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår