Gå til innhold

Hopper fra 14,4 til 13,4 volt? Lys blinker

Ranger emnet


limtopp

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har tidligere nevnt at jeg har hatt problemer med at lysa mine blinker i takt med musikken.. ista målte jeg spenninga over batteriet og forstkern, og det var på 14,4 Volt. både bake med forsktern og framme, men når jeg druste opp anlegget hoppa spenninga ned til ca 13,2 Volt, hver gang bassen slo skikklig (altså da lysa blinker). Hva er dette ett tegn på? Dårli batteri?

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var ute å målte nå, og batteriet er på 12,8 Volt uten att motoren er igang, og målte bake på forsterkern også og der fikk jeg akkurat det samme.

 

Så hva kan grunnen være til at lysa blinker? Det kan vel ikke være så enkelt at i bruksanvisninga til forsterkern står det oppgitt at sikringen etter batteriet må være på 120 Amp, men jeg har bare en på 50-60? Er nok helt ute på jorde med den teorien vil jeg tro:P men noen ideer?

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange annbefaler kondensator, til og med en elektro lærer jeg prata med sa at det kan hjelpe mot blinking.. men de fleste her inne på forumet sier det ikke hjelper i det hele tatt, og de fleste her snakker jo av erfaring. Så vet ikke om det er noe å satse på eller ikke.

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal det egentlig være da? Trodde det skulle være rundt 12 volt så lenge biln sto still jeg.. :P

 

Såg litt på dette der med å skifte kabler i motorrommet.. Tror ikke Ford Mondeo er den enkleste biln å utføre dette på.. motorrommet er så tettpakka at jeg ikke engang ser dynamon :P Blir en stor jobb i vertfall.

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke begynne noen diskusjoner her, er alt gjort:

http://www.bilforumet.no/bilstereo/94197-kondensator-guiden.html

 

Ble skikkelig krøll på hans tråd.

For å ikke være uenig med noen:

 

-Er klokt sagt av peugot når han sier bedre/flere batterier.

-Ladekrets(Dynamo, regulator osv.)

-Kabling er viktig

-Kondensator skader ikke

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skal sette opp ett ekstra batteri, har det noe å si hvilket batteri dette er? Har sett mange småe bilstereo battateri, og jeg skulle nå tro at det er nok til å gi meg det lille ekstra jeg trenger. For da er det vel bare å koble de kablene jeg har til forsterkern på det nye batteriet (21mm2, skal vel vøre rikelig for å holde ett batterie med strøm) og legge opp nye kanskje enda større kabler derfra jenn til forsterker. For nå begynner jeg rett og slett å bli drit lei denne svake romlinga jeg får utav suben:P Blir vel mest sannsynlig bedre lyd også med ekstra batteri og kanskje en kondensator i tilegg.

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjeldent det trengs to batterier. Et godt hovedbatteri og gode kabler bakover til forsterker vil sannsynlig løse problemet. Ekstra batteri blir lett mer stress enn det er verdt.

 

Sikringer som er for små iforhold til strømmen som skal gå gjennom har en slik flott funksjon at de ryker. :)

 

Kondensatorer kan levere "toppen" når bassen skal trekke mye, men det krever at strømmen kan leveres fra batteriet/dynamo.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere batteri gjør bare at du kan stå lengre å spille uten at bilen er i gang... større batteri, tjukkere kabler mellom dynamo og batteri, større dynamo og en stor kondensator... 1Farad pr 1000watt effekt.... da slutter nok en del av blinkinga... åja... kondensator hjelper myyye!!! den tar sg av de verste toppene om man trenger mere power... de som kan litt elektro vet hva en kondensator gjør... kjør på med kondensator så forsvinner en del av blinkinga og gradvis oppgrader kabling i motorrom.. lykke til..

 

bilstereobatteri hjelper også litt da det har en dypere utladning enn vanlige batterier...

om batteri eller dynamo er dårlig vil du også få blinking da de ikke klare å levere nok strøm/spenning....har liten antydning til blinking på min og jeg har bra lading og nesten nytt batteri....

 

uansett....1 volt i forskjell klarer du ikke å få bort 100% uansett... vil bestandig trekke strøm anlegget vettu.. om du ska bli kvitt blinkinga så må du ta ut anlegget:)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at det ikkje er batteriet som leverer strøm til anlegget. (når bilen er på) Det er dynamoen! 13,2v er høgare spenning enn batteriet klarer å levera. Dette tyder på at det er dynamoen og/eller kablene som er problemet. Klarer du å måle på dynamoen, so er det ikkje vanskeligt å finne feilen.

 

Er det spenningsfall imellom dynamo og batteri, er det kablene du må gjera noke med. Eg rekner med at (som med resten av kablene i bil) at kablene imellom batteri og dynamo ikkje akkurat er overdimensjonert!

 

Hugs at kablene imellom dynamo og batteri skal håndtere all strømmen i bilen. So desse skal (etter min meining) væra tjukkere enn strømkabelen til bilstereoen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår