Gå til innhold

Nybegynnerspm om brukt Audi A4

Ranger emnet

partysnatcher

Anbefalte innlegg

Hei, er en fyr i 30-årene som har bestemt seg for å gå over fra sports-MC til bil (endelig). Lurte på om det går an å spørre noen Audi-guruer et par nybegynner spm.

Selv om Audiene koster såpass mye mer enn andre modeller, er jeg en stor fan av interiør og gjennomføringen på bilene, og sitter og drømmer litt om å lukke døren på min egen A4 og cruise av gårde med noe fet musikk i bakgrunnen.

Jeg har rundt 130.000-150.000 å bruke på bruktbil. Det jeg lurer på:

1) Blir det for dumt å vurdere 1.6-modellene?

2) Blir det for dumt å vurdere Audi i det hele tatt for en sånn sum? Dvs vil jeg uansett bare få et utslitt vrak?

3) De fleste Audiene på Finn.no har kjørt mye. Har noen noen tanker om A4ere som har gått 150.000 km og mer? Er det mye dyrt som ryker etter hvert? Merker en på "feelingen" at en kjører med en såpass langkjørt bil?

4) Motorkraft er gode ting, men for meg lokker også som sagt kvaliteten og interiøret på Audiene litt. Er det stor forskjell på modellene i perioden 2001-2004?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg har ikke plass til stasjonsvogn der jeg parkerer, og kjører mye i by. Har ikke unger eller dame for tiden heller, så da vil jeg helst ha en sedan..

Jeg har funnet en 1.9 TDI, men den har gått 150.000 km. Den andre jeg ser på, er en 1.6 2004-modell som har gått 90.000.

Hva ville dere valgt der?

Det jeg egentlig lurer på, som bil-newbie, er kort fortalt hva som er kjipest med langkjørte biler, for det er det jeg må tåle når jeg kjøper meg Audi nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe forskjell på størrelse på sedan og avant annet enn at den er litt høyere bak.

Kjøp avant eller angre deg . hehe

haha ok, det var en rimelig klar anbefaling. Skal definitivt vurderes.

men har du noe syn på en 1.9TDI 150.000 km mot en 1.6 90.000 km?

Er sikkert et idiotisk spm for folk som er bilinteressert. Og selvfølgelig, hvis jeg visste 1.9TDIen var i samme stand som 1.6en, ville valget vært veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ok, det var en rimelig klar anbefaling. Skal definitivt vurderes.

men har du noe syn på en 1.9TDI 150.000 km mot en 1.6 90.000 km?

Er sikkert et idiotisk spm for folk som er bilinteressert. Og selvfølgelig, hvis jeg visste 1.9TDIen var i samme stand som 1.6en, ville valget vært veldig enkelt.

hehe klar tale ja :)

1.9Tdi som har gått 150.000 er ingen verdens ting.

I mine øyne så har km stand veldig lite å si så lenge bilen har hatt jevnlig oljeskift og bærer preg av å ha blitt passet på.

1.6 vil jeg tro blir veldig "dau" siden A4 faktisk er en ganske tung bil. Jeg hadde før en 97 modell a4 med 1.8 og den var "dau" den også.

Spørs jo helt hva du er ute etter selv også.

Klarer du deg med en 1.6 så er det jo ikke noe å lure på.

Men prøv det før du bestemmer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du litt våken kan du gjøre bra kjøp, kjøpte meg for noen dager siden en 2002mod A4 1.6 avant (sort) for 80 000,- hadde gått 200 000 men bilen bærer ikke preg av det, alt av servicer var fulgt og netopp byttet reg reim osv. Man kan ha litt flaks.

89 Corrado G60 (driver å bygger opp)

69 Bobble Rodster cab (havarert motor)

83 Golf 1 GTI (til slags) STJELT I NARVIK :(http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=115813

93 Golf VR6 (bruksbilen) http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=107217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei regel er at "Alt som går rundt, går sundt". Så km har selvfølgelig litt å si. men det virker som Audi eldes veldig bra, med litt kjærlighet. Er enig i at 150K på en 1,9 knapt kan kalles innkjørt :)

Valget er (heldigvis) ditt. Men hadde jeg vært i denne situasjonen, ville jeg ikke SETT på en sedan engang. Avanten er bare så utrolig mye mer pen å se på. Og når det gjelder motor, så er jeg personlig veldig fan av diesel. Mest pga momentet og forbruket, i tilegg til en tilsynelatende høyere driftsikkerhet. I tilegg er jo quattro en høydare, men det koster..

Men dette svarte vel egentlig ikke på noe av de spørsmålene du har lista opp :)

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! :D

Kikker på A6 også nå, selv om det er først og fremst A4 jeg har i kikkerten.. dersom km teller såpass lite (så lenge jeg faktisk får kjørt bilen og sjekket at det ikke er noe merkelige tendenser), så er dette veldig bra ut.

Bilene er jo helt vanvittig lekre så, enten Avant eller Sedan.. Må kikke mer på A4 Avantene..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider