Gå til innhold

Motortemp, Polo 6N2 TDI

Ranger emnet

cubic

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Har den siste tiden hatt tilfelle med litt sporadisk motortemperatur. Kanskje noen av dere har opplevd noe i samme dur, eller kan ha et tips om hva det kan skyldes?

Det oppleves hovedsaklig i form av at nåla for temperatur synker fra normal gjennomvarm temperatur (90grader) dersom jeg kjører rolig (dvs, landeveiskjøring, flat vei eller nedover, turtall på 2000 eller under osv). Den synker så vidt jeg vet aldri under 70 grader, men slik burde det vel ikke være? Ved større påkjenning igjen øker den opp til 90 igjen, og aldri over dette.

Har også en følelse av at den også tar noe lang tid på å bli varm, men det har den igrunn gjort helt siden jeg kjøpte den (1 år siden), men har igrunn bare slått meg til ro med at diesel bruker litt lengre tid på å nå optimal motortemp. Den har likevel aldri sunket i temp tidligere.

Vil legge til at jeg er ganske påpasselig med bilen og dens bruk, og den er godt vedlikeholdt. Kjøleveskenivået er normalt og kan ikke se noen tegn til lekasje. Det ble installert defa motor+kupevarmer for halvannen måned siden, men det er først de siste par dagene jeg mener dette problemet har oppstått. Ville trodd det er en sak som nå har blitt mer tydelig nå som det kalde klimaet har kommet.

Noe lang post.. men bedre med mye enn lite info tenkte jeg. Bærer dette preg av et klassisk "sliten termostat"-problem, eller kan det være andre ting som det er verdt å undersøke?

Bilen er av 2001 årgang og har nettopp passert 100,000km.

På forhånd takk til tips som måtte dukke opp.

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heeelt normalt ;) Dieselmotoren forbrenner kaldere enn bensin, sånn den fungerer.. når du kjører roligere og temperaturen synker, er det fordi motoren ikke produserer nok varme til å holde tempen oppe. Mye varme blir sikkert brukt til å holde varme i bilen bl.a ;) Også er det mye bedre kjøling når det er kaldt, så derfor du merker det bedre nå :)

Med engang det er under null grader, kan jeg kjøre til nærmeste "byn" her (15min kjøring), og kjører jeg da rolig hele veien kommer den såvidt opp i 70grader, og i løpet av de siste 7-800 meterne med 50sone synker tempen og legger seg på bunn igjen :) Ulempen er at en MÅ kjøre penere også. Ikke noe grisekjøring eller tømming av gir uten varm motor! :nono:

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting..

Siden sist vinter har jeg gjort 2 forandringer på motor og lufting. Den halvveis lukkede lakkerte originalgrillen er byttet ut med GTI-utgaven's "honeycumb" grill - en nesten helt åpen løsning i forhold til den gamle. Luftfilterboksen har også blitt fjernet og byttet ut til fordel for et åpent konfilter av typen Green.

Kan disse forandringene ha noen potensiell påvirkningskraft av særlig grad, når det gjelder motorens temperatur i kaldt miljø? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke kan huske å merke noen variasjon i motortemp forrige vinter.

Undrer av ren nysgjerrighet. Fakta eller synspunkt mottas med takk.

'01 VW Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med åpent filter de tre siste vinterne, ikke kjørt uten.. Har også hatt GTI grillen hele tiden.. Hadde green kit fram til i sommer men er byttet ut nå mot stålfilter og syrefast innsugsrør.. Det KAN vel hende at den "åpne" grillen og filteret slipper inn mere kald luft, men samtidig så drar det jo inn mere varm luft som samler seg i motorrommet som org ikke ville gjort. Org filterboks tar friskluft fra den boksen som sitter under der hvor org filterboksen sitter, bak fangeren :) kommer opp i filterboksen som et rør, som du sikkert så.. Her skal du nå ha det flexirøret som fulgte med i kitet fra og opp til filteret for å få, nettopp, kald, frisk luft :)

Men jeg tror egentlig ikke det skal ha noe særlig påvirkning... Har du gjort noe annet siden sist vinter? chippet f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenkrise :) Men chip kan påvirke tempen. Motor går nå mye mere optimalisert, og dermed med annen luft/diesel blanding blant annet.. mindre diesel eller mer luft fører til kaldere forbrenning :) som igjen gir kaldere motortemp :) er mye som kan spille inn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider