esbandos Skrevet Desember 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Hei. Så på gundersen motorsport at dem har turtallsperre man kobler på coilen.. Er visst justerbar itillegg.. Noen som har prøvd dette? Funker det på en forgassermotor f.eks? Og er sperren justerbar? Isåfall, i hvilket turtallsområde? 6-7000rpm eller 2-7000rpm f.eks? Link: http://gundersenmotorsport.no/turtallsperre.htm Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Desember 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Det er jo bare å lese det: http://gundersenmotorsport.no/turtallsperre/shiftlight_instruction.pdf Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Leste gjennom alt det der, men det stod ingenting om det jeg lurte på her i tråden.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Desember 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Beklager, du har rett i at ikke alt står der. Jeg har ikke prøvd dette, men jeg kan ikke forstå annet enn at det burde fungere bra. Det kutter tenningen så det fungerer på forgassermotor. På gamle biler (min 928 f.eks) så kuttes tenningen som turtallssperre. Jeg har hørt at dette KAN gi smell i eksos men har ikke erfaring med dette. Derimot har jeg hørt at systemer som kutter bensin kan gi tenningsbank. Det står i instruksjonen at du skal ruse opp bilen til halve turtallet hvor du ønsker at shiftlight skal tennes og sette det. På samme måte ruser du motoren til halve turtallet hvor du ønsker turtallssperre og setter det. Maks turtall 15000rpm på 4 sylindret, jeg regner med at min er lavere enn tomgang. Det er nok en kontant sperre, ikke såkalt softsperre som kutter halvparten av tenningspulsene først. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2008 Ah.. Jeg har per dags dato turtallsperre i fordeleren. Såkalt rotorsperre.. Den sperrer omtrent slik: Vil den jeg linket til i post #1 sperre likt, med tanke på lyden, eller vil den sperre omtrent slik: De fleste turtallsperrene på turbomotorer er jo på tenninga, enkelte skrur tenninga helt av, mens andre skrur den av pulsvis, slik som i den første linken i denne posten.. Er ute etter en justerbar tenning, som sperrer omtrent slik den jeg har.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Desember 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2008 Ja da tror jeg dette skal funke perfekt. Tror grunnen til at turbobiler må kutte tenning og ikke bensin er som jeg nevnte, tynn blanding og høyt trykk i forbrenningsrom = detonasjon. Det var jo skikkelig smell i eksosen på den første videoen der ja! Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2008 Ah.. Da skjønner jeg.. Da er det bare å anskaffe seg ei slik sperre.. Var jo genialt at den var justerbar da.. Men skulle jo ha visst turtallsområdet som sagt.. Det beste er jo om den går fra ca tomgang og helt til 15.000rpm.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Desember 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2008 Det står i beskrivelsen at turtallsperra er justerbar opp til 15.000rpm på firesylindret motor! Det burde vel holde for de fleste av oss...:D Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.