Gå til innhold

Noen som har prøvd slik turtallsperre?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Så på gundersen motorsport at dem har turtallsperre man kobler på coilen.. Er visst justerbar itillegg.. Noen som har prøvd dette? Funker det på en forgassermotor f.eks? Og er sperren justerbar? Isåfall, i hvilket turtallsområde? 6-7000rpm eller 2-7000rpm f.eks?

 

Link:

http://gundersenmotorsport.no/turtallsperre.htm

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, du har rett i at ikke alt står der.

 

Jeg har ikke prøvd dette, men jeg kan ikke forstå annet enn at det burde fungere bra. Det kutter tenningen så det fungerer på forgassermotor. På gamle biler (min 928 f.eks) så kuttes tenningen som turtallssperre. Jeg har hørt at dette KAN gi smell i eksos men har ikke erfaring med dette. Derimot har jeg hørt at systemer som kutter bensin kan gi tenningsbank.

 

Det står i instruksjonen at du skal ruse opp bilen til halve turtallet hvor du ønsker at shiftlight skal tennes og sette det. På samme måte ruser du motoren til halve turtallet hvor du ønsker turtallssperre og setter det.

 

Maks turtall 15000rpm på 4 sylindret, jeg regner med at min er lavere enn tomgang.

 

Det er nok en kontant sperre, ikke såkalt softsperre som kutter halvparten av tenningspulsene først.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Jeg har per dags dato turtallsperre i fordeleren. Såkalt rotorsperre.. Den sperrer omtrent slik:

 

Vil den jeg linket til i post #1 sperre likt, med tanke på lyden, eller vil den sperre omtrent slik:

 

De fleste turtallsperrene på turbomotorer er jo på tenninga, enkelte skrur tenninga helt av, mens andre skrur den av pulsvis, slik som i den første linken i denne posten..

 

Er ute etter en justerbar tenning, som sperrer omtrent slik den jeg har..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da tror jeg dette skal funke perfekt.

 

Tror grunnen til at turbobiler må kutte tenning og ikke bensin er som jeg nevnte, tynn blanding og høyt trykk i forbrenningsrom = detonasjon.

 

Det var jo skikkelig smell i eksosen på den første videoen der ja!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da skjønner jeg.. Da er det bare å anskaffe seg ei slik sperre.. Var jo genialt at den var justerbar da.. Men skulle jo ha visst turtallsområdet som sagt.. Det beste er jo om den går fra ca tomgang og helt til 15.000rpm..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i beskrivelsen at turtallsperra er justerbar opp til 15.000rpm på firesylindret motor! Det burde vel holde for de fleste av oss...:D

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår