Gå til innhold

Ingen på vestlandet som kan lyd, og kan gi anlegget mitt ein diagnose?

Ranger emnet

thamule

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har kjøpt litt forskjellig lydutstyr som eg har i bilen min. Men eg har aldri vore fornøgd med lyden nokon gong. Og no er eg lei av å ikkje vere fornøgd.

Utstysliste:

Phoenix Gold ZX350 forsterkar

PG driver 2 stk Morel Elate 10"

Sinfoni 45.2x forsterkar

Sinfoni driv Seas Lotus Performance Frontsett 6,5"

Signalkabel, høgtalarkablar og straumkabel(16 kvadrat) frå biltema.

JVC cd-spelar. 3 år gammal kanskje. Den har ikkje lydutgang med høg spenning.

Eg treng rett og slett noken andre sine øyrer som kan høyre og hjelpe meg med å finne ut kva i all verden eg skal gjere for å få skappelig lyd. I dag når eg prøvde å skru litt synst eg til og med at basselementa mine spelte ulikt. Eg synst det såg ut som det eine slo meir enn det andre. Då gav eg berre opp og eg trur eg må ha litt hjelp.

Eg søker noken som har litt SQ-peiling og som har lyst å hjelpe ein stakkar. Eg bur på vestlandet så reknar ikkje med det er å altformange i nærheita. Eg skal til Haugesund på mandag og er ofte i Bergen, men bur i ytre Sogn. Om nødvendig kan eg kjøre nokre timar for eg er lei av at lyden ikkje er slik eg vil ha den. Kanskje er eg for kravstor, kanskje er utstyret for dårlig eller kanskje det er strømmen som er problemet. Det er godt mulig det er lett å finne ut av, men eg gir snart opp.

Alle svar mottas med stor takk!

Mvh

Christian :volvopower:

EDIT:

Eg kom på at eg ikkje har skifta straumledning mellom batteri og dynamo, samt dynamo og chassi og batteri og chassi enda. Vil det ha noko å sei på lyden i seg sjølv eller vil det kun på verke "blinking" i lysa?

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert og bytte spiller? Ser ut som du kvalitetskomponenter ellers. Kanskje en litt mer avansert spiller gjør susen?

Og kabler? Kanskje det er bare meg, men 16 kvadrat kabel hørtes lite ut. Men der har jeg ikke så mye peiling, får overlate konklusjonen til noen andre.

Bare stussa på alle fine komponentene du hadde, også kabler fra biltema og en 3 år gammel JVC spiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Spelaren burde byttast. Men eg er litt redd for å invistere meir før eg veit kva som er "problemet". Men det er kanskje ikkje så lett å finne problemet uten å rett og slett prøve å kjøpe nye ting.

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det er litt rart at eg må helt bort på 0,2V på gainen for å få noke lyd ut av bassane mine. Samtidig ser det ut som det eine elementet spelar annaleis enn det andre, men eg har jo begge plussane til begge elementa på eine plussen på forsterkarenog begge minusane på eine minusen på forsterkaren:

123ue2.th.jpg

Eg synst eg til tider har gromsete bass når eg skrur opp.. Lyden er mykje bedre(les: bassen er tilstede)når eg får skrudd opp volumet, men ikkje noke å skryte av på lavt volum. Dette er spesielt bassen. Frontsettet trur eg spelar greit. Lite bass her og egentlig, men dørene er jo ikkje dempa.

Eg har ein 60 ampere sikring på anlegget mitt og den har aldri gått for å sei det slik så ekkefta ut kan ikkje vere så voldsom at det skal bli masse tap i kabelen(16 kvadrat).

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det er litt rart at eg må helt bort på 0,2V på gainen for å få noke lyd ut av bassane mine. Samtidig ser det ut som det eine elementet spelar annaleis enn det andre, men eg har jo begge plussane til begge elementa på eine plussen på forsterkarenog begge minusane på eine minusen på forsterkaren:

123ue2.th.jpg

Eg synst eg til tider har gromsete bass når eg skrur opp.. Lyden er mykje bedre(les: bassen er tilstede)når eg får skrudd opp volumet, men ikkje noke å skryte av på lavt volum. Dette er spesielt bassen. Frontsettet trur eg spelar greit. Lite bass her og egentlig, men dørene er jo ikkje dempa.

Eg har ein 60 ampere sikring på anlegget mitt og den har aldri gått for å sei det slik så ekkefta ut kan ikkje vere så voldsom at det skal bli masse tap i kabelen(16 kvadrat).

er ikke helt sikker men om du setter begge plussene og minusene på samme blir ikke volumen gå ned med 3db? eller noe sånt... ikke helt sikker men tror det er sånn.. så det skal dobbelt så mye strøm fra forsterkern i alle fall.. hva med og ta minus polen på den ene på pluss polen på den andre.. sånn att de kommer i serie.. ? kanskje det hjelper.. men hør med noen andre her sånn at du ikke sprenger sub/forsterker.. er nemlig ikke helt sikker:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt sikker men om du setter begge plussene og minusene på samme blir ikke volumen gå ned med 3db? eller noe sånt... ikke helt sikker men tror det er sånn.. så det skal dobbelt så mye strøm fra forsterkern i alle fall.. hva med og ta minus polen på den ene på pluss polen på den andre.. sånn att de kommer i serie.. ? kanskje det hjelper.. men hør med noen andre her sånn at du ikke sprenger sub/forsterker.. er nemlig ikke helt sikker:P

det er omvendt... altså når du setter elementen i serie så vil maximal effekten "deles på 2" men i parallel skal teorisk dobles effekten da det skal gå like mye strøm i hver spole og siden det er 2 i parallel så må den totale strømmen dobles=dobelt effekt eller +3Db... ;)

zx350 er en stereo forsterker, har du brokoblet den eller kjører du en kanal på hver element... en svakhet på disse ZX serien er faktisk potmetrene til delefiltre kan bli ustabile og da vil du få en sånn syptom: den ene utgangen låter forkjelige fra den andre før du vrir over en hvis nivå/punkt. Finn det ut.

ellers er jo bedre med en spiller som har dedikerte linje utganger MEN ingen nødvendighet å ha høy utgangs spenning=4volt eller tilsvarende...

husk at pg også krever riktig innstilling i de forkjellige brytterne da dette endrer delefiltren. ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at pg også krever riktig innstilling i de forkjellige brytterne da dette endrer delefiltren. ;)

Korleis skal eg stille den inn då? Delefilter på ca 100 Hz, stille gain til eg har passelig volum og så "lytte til" med bassinstillinga?

Eg synst lyden kjem seg voldsomt når eg får litt volum, då viser bassen seg skikkelig.(lurer derfor på om kanskje eg burde hatt høgare spenning på signalet. Blir ikkje spenninga høgare når eg skrur på volumet på cd-spelaren?),men samtidig blir det litt groms i bassen(dette kan selvfølgelig ha med innstillingar å gjere). Det er ikkje lenger så rein og fin lyd og på "kjappe" parti høyrest det ut som bassen kan henge etter.

Så det er rett og slett for lite på lavt volum, men for masse bass til at det er kontroll på elementa når eg har høgt volum.

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har også en bassbost på den som øker basen ved 45Hz og hvis den er justert for høyt vil self ampen ha mindre effekt å gi ved høyere volum ;) at du får "mindre bass" ved lav volum kan også henge sammen på hvordan du har plasert kassen, om det er inne i bagasjeromet eller noe slik. mange faktorer som spiller inn ;) derfor du må beskrive bedre eller nærmenre på hvordan den er montert -type kasse og hvordan den er lagt osv.

99,99% av forsterkerne på marked takler fint signaler mellom 0,2 volt og opptil 6-8volt -men ingen krav at signal kilden må ha over 2 volt for å spille "bedre" Høy utgangs spenning hjelper først og fremst mot støy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så spelaren skal vere "god nok" til at eg skal få bra guffe i anlegget altså.

Eg har ein kase på 2x30 liter med ein 3" port på 23cm i kvart kammer. Kassen står i ei stasjonsvogn med både element og portar festa i same plate peikande bakover. Kassen ser slik ut:

123po0.th.png

Korleis brukar eg bassbosten då? Er det nokon mal for det?

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke husker feil så er det 50liter det som anbefales til portet kasse til Elate 10... husk at dette er en høy kvalitets bass element=SQ ikke for å spille høyt, men når du har så liten volume vil self kassen ikke låte optimal -i verste fall kan du fort bånne elementen og skadde spolen... se i sidene til morel.no, der er en liste med anbefalte volumer og dimensjoner på porten. Regner med at det er separerte kasser også? jjeg bruker selv 4 stk Elate 10 som drives av en SoundStream 1600.2 og ingen problem å spille høyt nok men med 100% SQ :)

Ang den bassbost ville jeg ikke anbefalt å bruke siden du har en ikke optimal kasse men i lukket kasse vil så absolut fungere veldig bra. Den justeres noenlunde så du får litt extra bass i de laveste tonene men bruk en cd med mye subb informasjon skru heller for lite enn for mye... personlig bruker jeg den bare på flat eller 0dB ;) anyway, den fungerer så den gir en topp ved 45Hz og demper med rundt 12dB under 45 Hz -meningen er å skåne elementene i portede kasser som har sin tunings frekvens rundt 45 Hz men i ditt tilfelle er ikke sikker på hvor den "ligger" derfor ikke bruk den.

Jeg tror at du har en feil i et av potmetrene i ampene -vanlig feil på de modellene da vil du få en merkelig oppførsel i forhold til inngangs nivå -prøv med å spille på normal nivå og skru sakte på disse potmetrene så vil du høre en brått endring av nivå/frekvens -da er den defekt ;)

nopp, du trenger ikke utgangs spenning over 2volt egentlig... som sagt dette er mest relevant mot støy.

hvor er "lavik" som står i profilen din? eller skriveleif? jeg har bodd i LARVIK før...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. eg justerte litt på delefilteret og skrudde nesten helt av basbosten som du sa. Fungerar greit no trur eg.

Angåande potmetera so trur eg dei er ok, prøvde å gjere som du sa, men fant ingen feil, eller så har eg ikkje sett godt nok etter. Men no virka lyden ok, så eg får prøve å kjøre litt slik ei stund og sjå ka eg synst.

Angåande kassen er den akkurat på centimetern og literen etter anbefalte kassevolum og portar som Norsk elektroakustikk har anbefalt, og eg fikk beskjed om at 50 var optimalt, men det burde fungere aldelse utmerket slik som eg har det no, so trur ikkje det er noko problem med kassen. Den er tuna til 46 Hz i følge denne tabellen. Er det forresten mulig å tune den lavare uten å bygge ny kasse?

Det er sannsynligvis eg som ikkje helt har fått til å finne riktige innstilingar på forsterkaren min som gjer at lyden har vore litt slapp. Men uten bassboost kom den seg, stilte opp delefilteret og gainen litt i staden.

Men litt om spenning og strøm:

Eg leser desse spenningane av med voltmeter:

Alle målingar er gjort når bassen slår

Over batteriet uten musikk: 13,5

Over batteriet med høg musikk med bass når bassen slår: 13,3-13,4

Over forsterkar med høg musikk når bassen slår: 12,9-13,0

Kva kan ein sei om tilstrekkelig kabling ut frå dette? Og er det mulig å måle kor mykje straum som går gjennom anlegget med eit amperemeter?

Takk for masse gode svar forresten matador. Bra vi har slike kompetente personar som deg her inne:thanks

Eg bur her :)

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt mer interesant med interesante spørsmål ;)

Ang bassbosten så kan jo ha vært den som var stilt for høyt med og da kan være vanskelig å få til å spille riktig mot fornsettet og nivå på bassen blir strka mye høyere en ellers når du skrur litt i volumen men godt det ordnet seg :) du har jo gode komponenter men samtidig krever at du kan justere og forstår hva som hender når du bruker de forskjellige innstillinger. PG er litt mer avansert enn delefiltren som er i Sinfonien ;) har du prøvd elatene med å tette igjen bassportene?.... prøvd det siden du har nok volum til lukket kasse og da vil den spille dypere og penere -muligens, men som sagt lett å prøve :)

ang spenningen er egentlig normal, siden du bare har en enkelt batteri foran... da blir noe spenningsfall i kablen men noe over 30kvadrat burde vært det minste du brukte. PG har en uregulert strømsforsyning dvs at det øker effekten med bat spenningen ;) så det er en fordel med høyere spenning -åsen batt. type er det du har? de fleste gele typer krever høyere laddespenning -gjerne mellom 14,3 opptil 14,7 og aldri over 14,9volt -da vil du få mer effekt utav PGn. Beste løsning er et extra bateri bak -husk å bruke samme type batterier om du skal koble i paralell men aldri en vanlig syre med en gele type ;). da trenger du forresten ikke så stor tversnitt i kablen heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider