Gå til innhold

Bensinforbruk på Audi 80 2.0 - 92mod?

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan er et normalt bensinforbruk på en Audi 80 2.0?

Syns nemlig min drar utrolig mye bensin, fyller på 10 liter og kjører 5-6 mil på de 10 litrene. (snakker ikke langkjøring nå)

Har en mistanke om at releet til bensinpumpa kan være årsaken til dette, da den fjusker/hopper til tider og at dette skal skylles releet. Før den begynte å hoppe/fjuske dro den ikke så mye bensin.

Hva sier dere? :)

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk til alle som har bidratt i denne tråden.

Temperaturen mener jeg å huske er ganske lav, faktisk så tror jeg den ligger på rundt 70 som Aleksander nevner her.

Skal ta en dobbelsjekk når jeg skal kjøre meg en tur litt senere idag.

Hva betyr det at da feilen er? Hakke så god peiling på bil må jeg innrømme.

Og til deg oddparity, syns 1,2 hørtes mye ut også jeg... Burde vel dra mindre? Så selv for meg 1liter jeg?!

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis temperaturen er for lav er det vel sannsynligvis termostaten som må byttes?

Marsjtemp på min nå om vinteren ligger forsåvidt også rundt 70 så fort bilen er i bevegelse, men rundt 90 når bilen står stille. Leste et sted at det var vanlig på disse bilene at måleren gikk nedover i kald vind, og at man ikke trengte å bekymre seg så lenge det var varme i varmeapparatet. Noen her som kan bekrefte/avkrefte det? En ny termostat koster jo såvidt jeg kan se ikke mer enn rundt 200 kr, så det er jo greit å bytte hvis det kan hjelpe på forbruket.

Ang. 1,2l/mil så er det en stasjonsvogn vi har, så den bruker kanskje litt mer pga ekstra vekt? Søkte rundt litt tidligere for å finne ut av hva som er vanlig på disse bilene, og de fleste jeg så lå rundt 0,7 på langkjøring og opp til 1,2 på bykjøring, så det virker ikke unormalt i alle fall. Kommer jo litt an på hvordan trafikken er der du bor også, det står ofte ganske stille her, og da blir jo forbruket deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått testet bilen skikkelig enda, da jeg kjører veldig lite :) Men uansett.. Kjørte meg en tur igår, var ute i ca 15 minutter. Termostaten viste ca 80 grader under kjøringen da...

Men termostaten skal da vel ikke ha noe stor betydning for drivstoff forbruket?

Hender seg at bilen min står å går litt på tomgang da det er veldig kaldt ute og jeg syns det er bedre å sette seg i en god å varm bil... Men på tomgang skal da ikke bilen sluke så mye? Eller hva? Har hørt at en viss tid på tomgang tilsvarer viss antall km, husker bare ikke hva :P

Etter sist påfylling kan jeg bemerke følgende:

15-20 minutter på tomgang.

5,5mil kjøring i sentrum her jeg bor.

Dette på 10 liter bensin.

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis temperaturen er for lav er det vel sannsynligvis termostaten som må byttes?

Mest sannsynlig ja.

Marsjtemp på min nå om vinteren ligger forsåvidt også rundt 70 så fort bilen er i bevegelse, men rundt 90 når bilen står stille.

70 grader er for lavt. At temperaturen synker en del (20 grader) under kjøring kontra når man står stille, er symptom på defekt termostat.

Leste et sted at det var vanlig på disse bilene at måleren gikk nedover i kald vind, og at man ikke trengte å bekymre seg så lenge det var varme i varmeapparatet. Noen her som kan bekrefte/avkrefte det?

Ned noen grader er normalt, snakker da om opp til 5 grader. Men at alt er ok så lenge man har varmluft i varmeapparatet er tull! Til det trenger man ikke mer enn 40-50 grader på motoren, altså ikke ok!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men termostaten skal da vel ikke ha noe stor betydning for drivstoff forbruket?

Jo, det har den. Dette fordi motorens temperatur bestemmer hvor mye bensin den skal ha/trenger. En motor med monojet/monomotronic skal fint klare 0,8 pr mil på landeveiskjøring/langkjøring, noen 1.8 ned i 0,6 pr mil!

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 grader er for lavt. At temperaturen synker en del (20 grader) under kjøring kontra når man står stille, er symptom på defekt termostat.

Ned noen grader er normalt, snakker da om opp til 5 grader. Men at alt er ok så lenge man har varmluft i varmeapparatet er tull! Til det trenger man ikke mer enn 40-50 grader på motoren, altså ikke ok!

Hei! Takk skal du ha, det er greit å få det avkreftet da! :) Hadde alt vurdert å bytte den, men siden jeg så andre sa deres 80er brukte omtrent like mye bensin slo jeg det fra meg. Men da blir det termostatskifte og forhåpentligvis rimeligere bilhold fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en -94 2.0E og den bruker 0.85 så og si uansett (1 uke blanda kjøring).

Jepp, min og!

0,75 på langtur fra østfold til lofoten fullasted med takboks, kone og bikje.

Min e30 320i med defekt termostat brukte 2-3L på mila med gåen termostad :-)

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens :)

Godt å se at det var liv i denne tråden..!

Nå i det siste har jeg kjørt en del, mye langkjøring.

Fylte opp tanken, rettere sakt 60 liter, fylte opp tanken igjen når det var igjenn ca 10 liter.

DVS: På 50 liter kjørte jeg ca 40 mil. Dårlig beregnet! Men faktisk syns jeg at jeg har kjørt langt nå iforhold til tiliere, men har ungått mye tomgang da :P

Termostaten min viser nøyaktig 60 grader under kjøring. Så her må det vel byttes termostat som dere sier.

Vil takke for all hjelp! Nå blir det forhåpentligvis langt billigere å kjøre..

Stor takk til deg Quattro73 !

Og ang. kjøp av termostat: Man kan vel kjøpe det på mekonomen? Ser for meg det kanskje er dyrt hos forhandler :P

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til deg Quattro73 !

Og ang. kjøp av termostat: Man kan vel kjøpe det på mekonomen? Ser for meg det kanskje er dyrt hos forhandler :P

Bare hyggelig, er derfor vi er her :)

Ang. termostaten så vil jeg tro prisen er nokså lik hos VW/Audi-forhandler som hos Mekonomen. Den koster uansett ikke mange kronene. Faktisk får man deler hos merkeforhandler som er billigere enn Mekonomen, Meca osv ;) Styr unna Biltema sine termostater!

Som nevnt, det er motortemperaturen (vha termostaten) og temperaturen på innsugsluften som er med på å bestemme doseringen av bensinmengden. Måling av motortemperaturen til motorstyringen er via blå temp-føler. Denne skal ha ca 270Ω ved 20 grader og ca 3kΩ ved 90 grader. Fort å sjekke om denne er ok, men skift termostaten først.

BTW. Skift ut avataren din ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 2.0e coupe med chip. Jeg kjørte fra molde til stavanger ca 65mil, på en halv tank! Den brukte meget lite da... En annen gang kjørte jeg den så tom jeg turte, for så og fylle på den 5liter, bare for å se hvor langt jeg kunne kjøre. Etter at jeg hadde kjørt nesten 13mil, turte jeg ikke kjøre lenger^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider