Gå til innhold

VR6 koker, olje i vannet.. HJELP!?

Ranger emnet


krokodille

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

I dag gikk golfen min fryktelig varm, kokte i vannet så det sprutet vann ut på siden av ekspansjonstanken, viker ikke som vannet sirkulerer, da det fortsatt er vann i beholderen og vanntemp står på 70-80grader, oljetemperatur steg til over 120grader på tomgang. og nå er det et lag med hvit/grått slim i ekspansjonstanken... :S. Hva kan dette komme av? Toppakning? Vannpunpe? Blir vel fort dyrt dette :(.. Uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er topp pakningen som er røket. eg byttet pumpe på min vr6 for eg syntes den begynte å bli varmere enn normalt å jævligt trykk i slangene.

når eg byttet pumpa var det enormt med tæring på skovlene i pumpa.

tror det var ca500kr den kostet

etterpå ble den kaldere å mindre trykk.

din kan jo være gåen å ikke sirkulerer vannet som den skal eller noe er tett. men du må av med toppen.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at oljekjøleren er som et offerstykke på vw.

 

I forbindelse med tæring på VR6 12v, så ble det gjort mange forsøk på å stoppe denne. Bl.a med Ny frostvæske. For å ytterligere stoppe tæringen, så ble det òg satt i plastikkskovler i vannpumpe, istedenfor lettmetall.

 

Disse tåler mindre juling før de sprekker, så det kan være lurt å få sjekket vannpumpa, i og med at deler kan forsvinne inn i kanalene.

 

Ontopic: Sjekk oljekjøler og toppen.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rimelig lite lurt å la oljetempen gå opp i 120 grader uansett da.. burde ringe en bjelle langt for den tempen..

 

eg ser ikke det store problemet med at oljen blir 120grader. dem fleste oljer har gode smøre egenskaper til godt over 200grader.

men da har jo motoren rast for lenge siden.

på min lå den på ca75 med rolig kjøring men med en gang det ble kapkjøring over tid så steg den til 110. men eg har vært mer opptat av å se på veien å hefter meg ikke med ka olje tempen er;)

foreksempel på en bil med turbo er jo ikke 120 grader noe unormalt. olje igjenom en rød turbo må jo bli varmt.

 

men at det kan bli tering i olje kjøleren viste eg ikke. da vile eg ha set lit på den før eg hadde løftet av toppen. det er den biligste plasen å begynne

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg ser ikke det store problemet med at oljen blir 120grader. dem fleste oljer har gode smøre egenskaper til godt over 200grader.

men da har jo motoren rast for lenge siden.

på min lå den på ca75 med rolig kjøring men med en gang det ble kapkjøring over tid så steg den til 110. men eg har vært mer opptat av å se på veien å hefter meg ikke med ka olje tempen er;)

foreksempel på en bil med turbo er jo ikke 120 grader noe unormalt. olje igjenom en rød turbo må jo bli varmt.

 

men at det kan bli tering i olje kjøleren viste eg ikke. da vile eg ha set lit på den før eg hadde løftet av toppen. det er den biligste plasen å begynne

 

 

Oljetemp på tomgang på 120 grader uten hardkjøring hører uansett ingensteder hjemme. Og tering i oljekjøleren som sitter der orginalt kan forekomme pga den er vannavkjølt med kjøleveske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker masse for svar!

 

Hmm.. Har ikke skrudd fryktelig mye, men er det veldig komplisert å bytte toppaknng & vannpumpe da? koster vel flesk å sette den bort for å fikse dette...?

 

Ser ikke ut til at det har minket noe særlig med olje på bilen da... Ikke virker det som det er vamm i olja heller... vet ikke om det har noe å si jeg... hvor burde jeg begynne å lete etter feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker masse for svar!

 

Hmm.. Har ikke skrudd fryktelig mye, men er det veldig komplisert å bytte toppaknng & vannpumpe da? koster vel flesk å sette den bort for å fikse dette...?

 

Ser ikke ut til at det har minket noe særlig med olje på bilen da... Ikke virker det som det er vamm i olja heller... vet ikke om det har noe å si jeg... hvor burde jeg begynne å lete etter feil da?

 

 

da må eg spør om du har byttet reg reim på noe som helst før?

eller topp pakning.'

vist du ikke har gjort noen av delene tror eg det er best du enten får med en kamerat eller betaler noen svart som kan fikse dette for deg. vist du ikke har så mye penger.

vannpumpa er lett som bare det å får du ikke til den så glem resten

men koker den enda vist du prøver å kjøre med den?

vist tempen er normal igjend å olja på peile pinner ikke er går. kan du nok flytte bilen over en mindre strekning men ville vært forsiktig. du kan gjøre mer skade.

 

men alle kan bake en kake vist dem følger oppskriften men det betyr ikke at den blir god.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår