Gå til innhold

Turtall ujevnt på tomgang

Ranger emnet


Petterj

Anbefalte innlegg

Har nylig skiftet turbo på b200ft motorn i min 240. Problemet som har oppstått etter dette er veldig ujevn tenning, jager opp og ned på turtallet. Om jeg gir bånn bass og slipper blir bare motoren kvalt og stopper. Irriterende hver gang jeg stopper i lyskryss, da dette skjer veldig ofte.. :(

Fått tips at det kan være luftmassemåleren som må flyttes, står nå mellom luftfilteret og turbo..

Har prøvd å trykke inn dumpventilen mens den står på tomgang, og da hører jeg at tenninga går jevnt et par sekunder og så bare jager den opp ned videre..

 

Takker for alle kloke svar! :)

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen står standard justert som er 1 bar. Men den har ikke full effekt nå akkurat.. Hoster iblant, og ujevnt på turtall.. :( Er nok et falskluft type problem av en sort ja..

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har flytta luftmassemåleren over til den andre siden nå, ved røret der som dumpventilen stod, har fjerna dumpen også..

Funket fint rett etter det var bytta.. Men nå har den begynt å jage igjen opp og ned på turtall :(

Hva er problemet?

På tirsdag skal jeg til biltilsynet på forvaltningskontroll pga dette var planlagt. Få stemplet motor i vognkortet..

 

Noen kloke huer som kan svare på det her?

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

folka på volvo sa det var defekt lamdasone, bytta denne i en ny fra biltema. Funket fint en liten stund, men nå jager motoren igjen, tom trøbbel med å få start på motoren når den har stått kald en stund.. off, veit ikke helt hva problemet er nå.. kanskje prøve å sette luftmassemåleren tilbake der den stod, mellom turbo og luftfilter..?

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt usikker, kan jo være et falskluft problem..

men idag fant jeg ut noe spesielt, en kabel som var kobla til en svart plugg av et slag ved innsuget den var bare løs i andre enden, hang ned ved siden av motoren..?! Har ikke lagt merke til dette før nå...! Noen som vet hva denne pluggen er til? og hvor den skal kobles hen... ?

DSC00446.JPG

 

:)

Endret av Volvopetter

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår