Gå til innhold

Reklamasjon bruktbil - ikke godkjent biltilsynet

Ranger emnet

Colargol66

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min bil for et par måneder siden.

Det var en '91 Mercedes som var senket med et lovlig senkesett. Godkjennelsen på senkesettet fulgte med bilen.

Men den var ikke godkjent biltilsynet, noe jeg ikke visste da jeg kjøpte bilen. Regnet med at godkjenningen på senkesettet var den nødvendige godkjenningen.

Da jeg solgte den, så fortalte jeg kjøper at den var senket med et godkjent senkesett, og at godkjenningen fulgte med.

Noen dager før salget var bilen lånt bort til en kompis, og han ble stoppet av politiet, og fikk mangel på senkesettet (bilen er senket fra fabrikk, men senket ytterligere ved hjelp av det godkjente senkesettet). Men det glemte kompisen å fortelle meg. Så dette visste jeg ikke da jeg solgte bilen.

Nå har kjøper fått beskjed om å vise vilen, ellers blir den avskiltet. Og dette har kjøper bedt meg om å dekke.

Kan kjøper kreve at jeg dekker dette, siden jeg ikke visste om det?

Sa jo heller ingenting om at senkingen var godkjent hos biltilsynet, men det er vel bare en detalj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du visste og ikke visste er ikke det avgjørende punkt.

Det som teller er om den bilen kjøper har fått er som forventet i forhold til pris, teknisk tilstand og lignende. Så her vil jeg si at kjøper har et berettiget krav om at avskiltingsbegjæringen blir trukket tilbake. Kostnadene ved det bør du dekke.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som teller er om den bilen kjøper har fått er som forventet i forhold til pris, teknisk tilstand og lignende. Så her vil jeg si at kjøper har et berettiget krav om at avskiltingsbegjæringen blir trukket tilbake. Kostnadene ved det bør du dekke.

Støtter denne. Du visste jo tross alt at den ikke var godkjent hos Biltilsynet da du solgte bilen.

For øvrig bør du stramme opp kompisen din litt, som "glemte" å fortelle at han ble stoppa med din bil :rolleyes:

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du visste og ikke visste er ikke det avgjørende punkt.

Greit og lese tråden, den er ikke begjørt avskiltet men vil bli det om den ikke vises hos Biltilsynet.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at man får trukket tilbake kravet om og vise bilen pga. eierskifte.

Her bør selger legge seg flat, dekke visning hos Biltilsynet og krysse fingre og tær på at senkinga blir godkjent.

Det kan ikke være store summen det er snakk om, få det ut av verden.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit og lese tråden, den er ikke begjørt avskiltet men vil bli det om den ikke vises hos Biltilsynet.

Du er jo full som vanlig, eller så vet du ikke hvordan dette foregår.

Eier har nå fått tilsendt begjæring om avskilting fordi han har oversittet fristen for å fjernet mangellappene. Bilen vil bli avskiltet på stedet, hvis den blir stoppet og kontrollert av politiet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo full som vanlig, eller så vet du ikke hvordan dette foregår.

Eier har nå fått tilsendt begjæring om avskilting fordi han har oversittet fristen for å fjernet mangellappene. Bilen vil bli avskiltet på stedet, hvis den blir stoppet og kontrollert av politiet.

Hvordan i all verden kan jeg gjette meg til det utifra gitt info:

Nå har kjøper fått beskjed om å vise vilen, ellers blir den avskiltet. Og dette har kjøper bedt meg om å dekke.

Innlegget var skrevet i 6 tida, i går Søndag ettermiddag, jeg tviler på at biltilsynet sender ut begjæringer om avskilting på Søndagsskveldene. Lurer på hvem som har drekki her.

I denne tråden finner du rutinene for kontroll av senkesett.:

http://www.bilforumet.no/opplysningen/75238-godkjenning-senking.html

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke møter til første visning får du automatisk utsettelse en gang eller to før avskiltningsbegjæring utstedes. Ergo har ny eier neppe avskiltningsbegjæring allerede, han har simpelthen kun en ny frist for å vise bilen.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få et lokalt verksted til å kontrollere lys og hjulstillinger. Har du kjørt med dette over tid vet du jo selv om det blender folk og/eller sliter dekk. Er alt som det skal være blir det ikke noe skruing, og ei heller ekstra påløpt tid.

Cluet for deg blir jo å få en grei pris på disse papirene. De fleste verksted tar fastpris; f.eks 150kr for lyskontroll og 700-2.500kr for firehjulskontroll. Dyre papirer. :(

Når du har ryddet opp kan du vise alle regningene til kompisen din og spørre hva han synes om det. Slår han seg vrang vet du hvor du har han til senere. (Låne bort bil og andre tjenester.)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider