Gå til innhold

Problemer med turbotrykk på Golf 1,9TDK

Ranger emnet


TL3518

Anbefalte innlegg

Hei

Etter jeg monterte turbotrykksmåler i golfen fant jeg ut at den lader alt for lite. På maks tynings i 2gir lader den 0,3bar.

Fant fram boka på bilen på jobben idag, å der står det at den skal lade ca 0,6bar orginalt.

 

Tenkte at kanskje biltema måleren ikke målte trykket nøyaktig, så kobla på en måler vi har på jobben, men den viste det samme.

 

Mens jeg kobla og testa masse rart fikk jeg dratt av en slange som går ned til turboen, og når jeg dro den av så jeg at staget på turboen fløtta seg en god del mot høyre. Tok en prøvetur, og trykket endra seg til 0,65bar. Men det rare var at bilens ytelse var nøyaktig ligt som når jeg kjørte med 0,3 bar...

 

 

Har vært inne på tanken å kjøpe ny turbo og wastegate, å teste for moro skyld. Hva tror dere, noe vits?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kjøre uten slange mellom turbo/WG er ikke så veldig lurt, da gir turboen fullt ladetrykk(noe som reduserer levetiden betraktelig på en turbo+motor. Jeg kjørte med nær maks ladetrykk i lengre tid på min mercedes 300tdt som har gått 630 000, men det er ikke lurt.

 

Bilen din vil heller ikke gå bedre om du ikke kompanserer med å justere opp dieselpumpe/alda-ventil. Så sånn sett er det normalt at den ikke gikk bedre.

 

Forresten så skal turbotrykket testes i høygir...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at det ikke er bra, men hvorfor lader turboen mye mindre enn den skal med slangen på? For slakk fjør i WG'en?

Og maks turbotrykk bør jo være mer enn 0,65bar?

 

ok, ja det er en mulighet..ryker den noe forferdelig når du starter den opp når det er kaldt(hvit røyk)? den bør lade langt ca 1.7 tipper jeg på maks trykk.. har du prøvd den i høygir? dra den litt på full gass i høygir, så ser du når du passerer 3000omdr om den lader mer da... hvor har du forresten montert måleren? hvor henter du trykk ifa?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ryker nesten ikkeno.

 

Lå i 4gir på rundt 2.5-3k, maks 0,2 med slangen på, maks 0,6 med slangen av.

 

Kobler meg inn på vacumslangen som går fra dieselpumpa til turboen (slangen som ligger over toppdekslet). Står i rep boka at det er der man skal koble seg inn hvertfall.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo fjæra i WG som krever større trykk for å åpne ventilen både på en justerbar boostcontrol eller hvis du drar slangen helt av, det har samme effekten. Så om han hadde hatt boostcontroller så ville det ikke vært noe forskjell fra om ha dro den helt av, det har samme effekten.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen på jobben som skjønner noe særlig heller.

Hvis ingen ser noen anna løsning, så bestiller jeg ny turbo og wg imorra. 7200kr med 15% rabatt....

 

du vil ikke prøve å skaffe noe brukt da? som har samme flens o.l tenkte jeg på? blir en del billigere trur jeg..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet bare at det er trangt på disse bilene. manifoilden har jo tyskerne funnet på å plassere bak mot torpedoveggen. glupingene :crazysant:

 

det er jo pga at motoren er tverrstilt som i de fleste fwd. Hvor ville du ha plassert manifoilen om motoren din var tverrstilt? på taket?

 

bra at alt fungerer nå til trådstarter.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår