Gå til innhold

Problemer med turbotrykk på Golf 1,9TDK

Ranger emnet


TL3518

Anbefalte innlegg

det er jo pga at motoren er tverrstilt som i de fleste fwd. Hvor ville du ha plassert manifoilen om motoren din var tverrstilt? på taket?

 

bra at alt fungerer nå til trådstarter.

 

på taket? haha, morsomt.

 

nei, jeg ville plassert den i fronten som på samtlige andre feilhjulstrekkbiler jeg har hatt.

(om du må ha det inn med teskje så er det mellom radiatoren og motoren da) tog du ann?:doh

 

etit: bra at du har fått ordnet problemet trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på taket? haha, morsomt.

 

nei, jeg ville plassert den i fronten som på samtlige andre feilhjulstrekkbiler jeg har hatt.

(om du må ha det inn med teskje så er det mellom radiatoren og motoren da) tog du ann?:doh

 

etit: bra at du har fått ordnet problemet trådstarter

 

da er du vel like langt om du skal bytte innsugsmanifold eller noe på den. så tror ikke det spiller så veldig stor rolle.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en boost controller og justerte opp litt trøkk, men nå suser det som faen når jeg gir gass. Hva kommer det av?

Og når jeg har kjørt en stund, stopper bilen, så kommer det en lyd som minner om noen som slipper lufta ut av en metallgjenstand med trykkluft inni. :P

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en boost controller og justerte opp litt trøkk, men nå suser det som faen når jeg gir gass. Hva kommer det av?

Og når jeg har kjørt en stund, stopper bilen, så kommer det en lyd som minner om noen som slipper lufta ut av en metallgjenstand med trykkluft inni. :P

 

tilbakeslag i luftfilteret?! eller stopper bilen ordrett? isåfall kan det jo være toppakning, da den blir noe mer belastet når du skrur opp trykket(mer luft som skal inn)..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på taket? haha, morsomt.

 

nei, jeg ville plassert den i fronten som på samtlige andre feilhjulstrekkbiler jeg har hatt.

(om du må ha det inn med teskje så er det mellom radiatoren og motoren da) tog du ann?:doh

 

etit: bra at du har fått ordnet problemet trådstarter

 

ja, veit at honda civic og escort og flere har det, men i dette tilfellet er det ikke slik, som tydeligvis en måtte ha inn med teskje tidligere i tråden;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbakeslag i luftfilteret?! eller stopper bilen ordrett? isåfall kan det jo være toppakning, da den blir noe mer belastet når du skrur opp trykket(mer luft som skal inn)..

Sikkert bare tilbakeslag i luftfiltret da. Lyden kommer når jeg vrir om nøkkelen for å stoppe bilen.

 

Bilen er jo litt slitsom å kjøre, for når jeg gir gass så suser det skikkelig. Men kan vel ha noe med å gjøre at jeg "blør" wastegaten?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

mer effekt fra TDK ?

- minst mulig påkost: juster turbotrykket til 1,2 bar ( max ) dette gjøres med staget på wastegate. eller med slik justeringsventil. (Har testet med mer enn 1,2 bar, og har derfor byttet endel turbo.)

deretter, modifiseres boost pinnen i toppen av dieselpumpa. Slipes med vinkelsliper går greitt. men vær forsiktig. Se på pinnen. en liten forhøyning. På oversiden skal det slipes. slik at når pinnen går ned blir den tynnere, sett fra det stedet som føleren sitter. Hvor føleren sitter ser du faktisk på pinnen når du tar den ut. litt oljesøl med ei stripe i. der er virkeområdet til denne. Evt legge den i posten til meg.

Og nytt eksosrør etter katalysator. 2,5"

 

- litt mer påkost: intercooler. Enkelt å bruke komplett fra TDI.

mangler da bare en kort 2" rør ved innsuget. I dette tilfellet litt mer agressiv sliping av boostpinne.

 

- neste steg: bytte til gammel T3 turbo fra 1,6, eller noe i samme størrelse. T25 er vel ideel om du kjøper ny. Og ekstra oljekjøler. Ny downpipe 2,5". Har i det siste kjørt med VNT-15 fra TDI 110 hk. Denne gir deg mulighet til å justere til passe størrelse, eller installere vacuum system. På tur til å bygge dette om til trykkstyrt.( mer stabilt trykk håper jeg) Har i samme slengen bestillt sinterclutch. Orginal orker ikke dette.

 

- dyrt: ny kulelagerturbo. GT-28, ny dieselpumpe, stor intercooler. 2,2 bar trykk, 220 hk og endel dreiemoment. ikke testet selv ennå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med sliping av boost pinne. Jeg løsna bare en mutter og skrudde inn dieselmengdeskruen 0,5omdr. Røyka godt og svart da.

Men wastegaten min var defekt, så orka ikke mer enn 0,65bar turbotrykk på maks.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med sliping av boost pinne. Jeg løsna bare en mutter og skrudde inn dieselmengdeskruen 0,5omdr. Røyka godt og svart da.

Men wastegaten min var defekt, så orka ikke mer enn 0,65bar turbotrykk på maks.

 

Jeg tror boost pinnen er røykbegrensningsventilen på dieselpumpa. Tror nok det er den samme ventilen som Merce folka kaller for alda ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår