Gå til innhold

Dump Ventil - Lyyyyd????

Ranger emnet


Full_fres

Anbefalte innlegg

Originally posted by Full_fres

Er det ikke normalt at ventilen slipper ut luft på tomgang? Da det ikke er tilstrekkelig trykk til å lukke ventilen? min er i alle fall sånn nå...

 

Det er vel ikke så uvanlig det. Eller VAR ikke så uvanlig kanskje.

Gå for noe kjent japansk (trust, hks, blitz, apex'i, etc) så får man hvertfall ventiler som ikke lekker på tomgang.

 

Originally posted by Full_fres

har ikke luftmengdemåler. er ikke noe fantasier her.

har trigger på veiva. Er mappet ut i fra luftmengde som spjellet gir og rpm...

 

That's it?

Ikke noe MAP-sensor engang? Bare 'trigger' på veiva og gasspjeldposisjon?

Hvordan skal ecu da vite belastning? Hva med lufttettheten?

Jeg ser ikke hvordan det skulle funket noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å mappe en motor med aggressiv kam kun etter map-sensor, så kommer du til å ønske at det var en spjeldposisjons funksjon. ;)

 

Det er nesten umulig å få kvasskam motorer til å funke på lave turtall uten denne funksjonen.

Det vil være veldig lite undertrykk i manifolden på tomgang, så mapsensoren tror motoren skal ha mye benz.

 

Men det er vel ganske uvanlig å kun gå etter TPS.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Originally posted by arildh

Hvis det lekker luft og dumpen står etter LMM blir det fet blanding.

 

Vil det ikke bli motsatt?

Hvis dumpen lekker når du lader og har overtrykk er jeg jo enig.

Men når bilen står på tomgang og du har masse undertrykk i innsuget så vil vel bilen få falskluft og lade for magert?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by funkes

 

Vil det ikke bli motsatt?

Hvis dumpen lekker når du lader og har overtrykk er jeg jo enig.

Men når bilen står på tomgang og du har masse undertrykk i innsuget så vil vel bilen få falskluft og lade for magert?

 

Jo, det må bli motsatt. Beklager.

 

En annen ting er vel at når bilen går på tomgang går ECU i closed loop og bruker Lambda verdien til å justere bensin like mye som LMM/MAF/VAF/MAP.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår