Gå til innhold

Spm om b230FK-bygg igjen

Ranger emnet


Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg bygger om til b230FK i min 240 nå og har følgende spørsmål:

 

-Er det riktig at ledningen fra hjernen skal på den midterste kontakten i formotstanden, altså ikke gjennom rørene?

 

-På innsuget er det en haug med små slanger, og jeg lurer på hva av dette jeg egentlig trenger. De to over spjellet fikk jeg vite at jeg kunne tette, så dette er gjort på samme måte som Lars_B har gjort i guiden sin. Det er snakk om 2 store og noen små slanger, hva skal de til?

 

-Jeg mangler spjellkontakt på innsuget mitt, er dette dyrt nytt eller lønner det seg å stikke en tur på huggeren? Evt. må det være fra en turbomaskin?

 

-Kan noen forklare meg hvor tomgangsregulatoren er på b230FK?

 

-Jeg må skjære til plass til svinghjulssensoren i girkassa mi(m45), har noen et bilde av hvordan det skal se ut?

 

-Jeg har speedowire på bilen min, og dette er tatt ifra girkassa, hvis jeg bytter bakaksling til en med kontakt, kan jeg da få speedometersignal fra bakakslingen til hjernen, men fortsatt bruke wire til instrumentpanelet? Evt. hvor skal man koble på speedometersignalet til hjernen?

 

-Jeg har ikke behov for noe 3" JT anlegg, og tenkte jeg heller skulle ha originalt, som skulle være 2,5".Er det noen som selger dette bortsett fra volvo? Eller er det like greit å kjøpe 3" JT?

 

Takk for svar

 

 

Mvh. Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Jeg bygger om til b230FK i min 240 nå og har følgende spørsmål:

 

-Er det riktig at ledningen fra hjernen skal på den midterste kontakten i formotstanden, altså ikke gjennom rørene? Husker ikke hvor i kontakten den står, men du ser at det er en ledning som går "gjennom" motstandene og fordeler seg på baksiden, Den ledningen skal til hjernene, De fire andre som er loddet på vær sin motstand skal til dysene, ledingen merket med gult skal til hjernene

DSC01398merket.jpg

 

 

-På innsuget er det en haug med små slanger, og jeg lurer på hva av dette jeg egentlig trenger. De to over spjellet fikk jeg vite at jeg kunne tette, så dette er gjort på samme måte som Lars_B har gjort i guiden sin. Det er snakk om 2 store og noen små slanger, hva skal de til? Den store i midten er til tomgangslufta, middelsstore på siden er til bremsekraftforstærker, husk enveisventil, De små på toppen er til dumpventil, trykkmåler osv. her skal ikke alle nødvendivis brukes, tett de du ikke trenger. Lille på siden skal til bensintrykkregulator.

Bilde010fiksa.jpg

 

-Jeg mangler spjellkontakt på innsuget mitt, er dette dyrt nytt eller lønner det seg å stikke en tur på huggeren? Evt. må det være fra en turbomaskin? Må ikke være fra turbo, samme på alle F-motorene

 

-Kan noen forklare meg hvor tomgangsregulatoren er på b230FK? Sitter under innsuget. En ca 10cm lang sylinder med en kontakt og to tjukke slanger på.

 

-Jeg må skjære til plass til svinghjulssensoren i girkassa mi(m45), har noen et bilde av hvordan det skal se ut? Vinkelsliper, bilde viser orginal utskjæring, kapp slik at sensoren får plass, det er alt

clhuskapp.jpg

 

-Jeg har speedowire på bilen min, og dette er tatt ifra girkassa, hvis jeg bytter bakaksling til en med kontakt, kan jeg da få speedometersignal fra bakakslingen til hjernen, men fortsatt bruke wire til instrumentpanelet? Evt. hvor skal man koble på speedometersignalet til hjernen? Koble ledningen fra speedo hit, men dersom motoren kommer fra ABS-bil kan det bli kluss, bare å prøve, men funker uten oxo. (-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer)

 

-Jeg har ikke behov for noe 3" JT anlegg, og tenkte jeg heller skulle ha originalt, som skulle være 2,5".Er det noen som selger dette bortsett fra volvo? Eller er det like greit å kjøpe 3" JT?

Kjøp 3", kommer garantert til å trimme motoren litt senere, bare vent.

 

Takk for svar

 

 

Mvh. Mathias

a

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva som er originalt da.

Virker som om tomgangsregulatoren mangler på innsuget mitt, plukke fra F-motor?

 

BCB selger turbo 2,5" anlegg til 240 som "sport" men de selger også 3" JT. Hvordan er disse lydmessig i forhold til hverandre?

Blir det 3" JT lønner det seg vel 2 lyddempere?

Hører mye snakk om at det er vanskelig å få dette til å passe skikkelig, gjerne at det henger alt for lavt, innvendinger?

Originaleksosen er vel bare å kaste uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsmotoren sitter ikke direkte på innsuget, men på et stag som går mellom innsuget og motorfeste.

 

Orginaleksos er bare dritt ja. Kjøp JT med 1 lyddemper, 1 er mer enn nok. Anleggene passer fint de. Grunnen til at de henger lavt er fordi de er tilpasset B21ET motorer med garrett T3 turbo. FT/FK turboene har eksosutløpet noe lavere enn en T3, dermed henger anlegget lavt. Blir det irriterende lavt kan man kappe og sveise litt på downpipen,

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår