Gå til innhold

Spørsmål om Mid-Bass

Ranger emnet

Rummelhoff

Anbefalte innlegg

ser litt rundt på midbass. I HiFi verdenen så har man midbass til og hjelpe til mellom subwoofer og mellomtone. så det blir litt mere punch og ikke bare "buldring".

skal bygge SQ stereo i bilen og lurer på om jeg behølver en midbass også.

åssen blir det om man f-eks setter disse i en bandpass kasse i bagasjerommet. skal ha sub i bandpass, så lyurte på om jeg kan lage en kasse til midbass og sub.. så klart i egne kabinett.. men greit og finne ut dette føre jeg begynner og bygge

skal ha morel elate 10" sub og soundstream fc60 frontsett.

http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=749

tenkte på noe sånt

eller hva med disse:

Morel ADMW10 - 10" woofer med delefilter - HP/LP 150Hz

eller har jeg misforstått det hele?^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midbass er bra hvis du kan få dem til å spille sammen med de andre elementene i systemet ditt.

Midbass er også bra dersom du vil unngå å få for mye faseforskyvning.

For å unngå de verste "faseforskyvningsproblemene" så bør høyttalersystemet ditt fremme i bilen, spille ned til ca. 40Hz.

Med et sett med Morel Elate 6 i 6 liter portet kasse vil spille ned mot 65Hz så du bør ha god plass til kabinetter eller en god DSP for å få disse elementene (eller noen andre 6,5") til å spille ned mot 40Hz.

Større basselementer kan brukes men disse krever også større kasser enn mindre elementer (generelt sett).

Kanskje et element kan være lettere å bygge kasse til fremme i bilen din. Fido bygger kabinettet i gulvet på sin bil. Jeg har selv tenkt denne tanken før og jeg støtter idèen.

Morel Elate 9 kan være et godt alternativ til denne typen montering. Portet kasse på 27,5 liter vil gi en F3 på ca. 49,5Hz.

Porten er da 75mm i diameter og 120mm lang.

Dette til informasjon.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider