Gå til innhold

Hva er lov med import..?

Ranger emnet

CZT

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Er helt ny på forumet så beklager hvis jeg gjør noe "feil".

Er på "hugget" med import av bil og valget falt på en 97 og nyere 200SX S14. Det jeg lurer på er det lov og kjøre en bil på norske prøveskilter (klister typen) som ikke er førstegangs registrert her?

Har tenkt på og kjøpe bil nå og vente til våren med registrering og bare bygge bilen litt om i mellomtiden.:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ;)

Vil ikke tro det er noen forskjell på Dagsprøvekjennemerker og Årsprøvekjennemerker, når det gjelder hvilken biltypen du får bruke dem på. For sikkerhetsskyld kan du jo ringe til Bilsiltrynet og spørre, men det går nå f.eks en Toyota Supra her på forumet på slike skilter så vidt jeg har sett, så det er nok ikke no problem :D

Avgiftene skifter med registreringsår, ja.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at bilen blir regnet som 1 år eldre den datoen den ble registrert i tyskland.. Hvis bilen din f.eks ble registrert 29 juni må du tolle inn bilen din etter den datoen for at den regnes som 1 år eldre(tror jeg da). Ellers så ville jeg vært veldig forsiktig m ombygging av bilen før den blir registrert. Biltilsynet er ekstremt nøye ved førstegangsregistrering. Du burde ta kontakt m d biltilsynet du har planer om å registrere bilen din hos, og spørre litt hva de godtar/ikke godtar. D er dessverre veldig stor forskjell på hva de ulike biltilsynene krever av dokumentasjon og hva de synes er ok.. *sukk* Har du derimot parpirer på det som byttes/endres så kan du sjekke med vegdirektoratet om de tilfredstiller norske krav. Gjør de d så kan ikke biltilsynet nekte å godkjenne bilen din..

Lykke til :D

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen må "momses" inn asap etter import (mva på salgsum+fraktkostnad).

Så fort dette er ordnet så kan du få dagprøvekjennemerke som det kalles... men du må ta med tollpapirene til biltilsynet tror jeg, prøveskiltet registreres på rammenummeret.

Jeg importerte akkurat en 911 fra USA, og måtte få dokumentasjon fra den norske porsche importøren på bilens data. I dokumentasjonen så var de nødvendige EU modifikasjoner beskrevet...bytte av frontlykter/ montering av sideblinkl etc.. obs obs.... sikkerhetsbelter skal være E-merket, beregn mange 1000kr for å bytte ut disse dersom de ikke har e-merket.

NB! når momsen betales inn så blir samtidig bilen registrert inn i et system som heter autosys(tror jeg). Det skapte litt problem for meg da de sære amerikanerene benytter sitt eget system mht ramme/ identifikasjonsnummer. På en nyere(?) amerikansk registrert bil så kan man lese av det amerikanske id-nummeret på innsiden av vinduet.

Siden pårsjens amerikanske "title" (registreringspapirer) benytter det amerikanske id nummeret, så var det dette som ble registrert inn i autosys.... selvfølgelig så ble det problemer på biltilsynet når det viste seg at chassisnummeret ikke var identisk med det amerikanske id-nummeret ( den første delen av nummeret er byttet ut for å passe det amerikanske systemet).

Det løste seg tilslutt (under tvil) ved at porsche importøren/ porsche fabrikken bekreftet at disse to nummerene hørte sammen.

Ja, og så er det stor forskjell på modellår og dato for førstegang registrering. Dersom du ikke kan dokumentere riktig dato for første gangs registrering så vil de hersens blodsugerene sett 1ste gangsregistrering til 1/1 det påfølgende året...

Porsche fabrikken hostet opp dokumentasjon på dette også.. forhandlerene melder inn slike ting til fabrikken.

good luck---- evt. vurder å flytte til et annet land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by 964C2

Bilen må "momses" inn asap etter import (mva på salgsum+fraktkostnad).

Ble ikke dette endret i 2001 ? evt fra 01.01.02 ? Eller gjelder det bare registrerte bilforhandlere kanskje?

Det skulle iaf komme en endring på dette slik at bilen ikke måtte momses før den skulle registreres.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mye styr å kjøpe prøveskilt annen hver dag da,men jeg kjøper så å si hver helg.Men husk at d kun er ansvar i skiltene ingenting annet,ikke tyveri eller brann eller noenting.Ellers kunne jeg kjørt prøveskilter hele sommeren.Jeg har forsikra i tilegg til prøveskilt (42000kr i året!!!!!).Men hvis d skal skje noe når du kjører m prøveskilt så stiller du på bar bakke.

Jeg fikk 2 dager på meg til å betale Momsen på bilen.Eller så kan du drite i å stoppe i tolla og bare peise på hjem,men d er ikke å anbefale.Kan by på litt problem når du senere skal tolle,men hvis du ikke har importert bil før så kan du jo bare spille litt dum"å faen jeg viste ikke at jeg måtte kjøre innom grena sorry meg".

1994 M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider