Gå til innhold

Defekt kupevifte

Ranger emnet

Clueless

Anbefalte innlegg

Har skjedd noe muffens med kupevifta, den virker ganske enkelt ikke, på ingen av nivåene. Har sjekka sikringen, den er ok. I ent tid før dette skjedde hørte jeg tidvis lave gnisselyder fra vifta. Tror dere ganske enkelt det er vifta som er kaputt? Kan det være motstandsdelen, eller ville den da ha virket på noen av nivåene? Når jeg skrur den på nå hører jeg kun en veldig lav summelyd, that's it. Noen som vet? Bilen er en Citröen Xsara 98 mod. Takker for alle svar.

-Clueless

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta di blir ikke styrt av motstandsdel slik som på gamle biler, det er jeg nokså sikker på. Og siden jeg har en 406 pøgg, så er jeg nokså sikker på at det er omtrent samme prinsippa som på min.

406 sine kupevifter slutter også å virke. Mi har aldri svikta meg, men jeg vet det er en normal feil på disse, og dermed også antagelig på citroen sine også. Det som er - og det stemmer overens med gnisselydene du har hørt - er at børstene på motoren slites relativt fort ut - fransk elektronikk vettu - noe dritt i grunnen... Men du kan bytte børster eller bytte vifta. Samme greiene, og siden bilen din er 10 år gammal så finner du vel kanskje litt av disse hos høggeren med ei vifte som fungerer.

Tror som sagt ikke det er noe galt med styringa di, men selve motoren som er i ustand. Dersom du har webasto kupevarmer i bilen så kan denne virke inn på styringa. Når den utvikler nok varme så setter den turtallet på vifta helt ned til sin instilling, uansett om du har vifta på fra før. Så om vifta står på fullt og du setter på webastoen så går det en liten stund så kan det virke som om vifta skrus av... men det er nok ikke dette i ditt tilfelle, siden du antageligvis ikke har svev på vifta i det hele tatt.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 years later...