Kaasin Skrevet Desember 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2008 Hei Jeg lurte på i forbildelse med eksamenslesing her, er det kontraheringsplikt i Norge? Kan f.eks en butikkeier erklære at han ikke vil handle med en person, uten å risikere søksmål? Mvh Kristoffer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2008 HeiJeg lurte på i forbildelse med eksamenslesing her, er det kontraheringsplikt i Norge? Kan f.eks en butikkeier erklære at han ikke vil handle med en person, uten å risikere søksmål? Mvh Kristoffer I forbindelse med mitt yrke - offentlige anskaffelser og kontraktsforvaltning - var jeg på et kurs om avtalerett. Jeg spurte kursholderen om det fantes noe i lovverket som ga kjøperen en kjøpsrett, altså en rett til å gjøre et kjøp i butikken, eller om butikkinnehaver kunne nekte å selge til de han fant det for godt. Kursholderen, en jurist med avtalerett som spesialfelt bekreftet at det kunne avledes en kjøpsrett slik jeg skisserte, og han henviste til en eller annen paragraf i en lov jeg dessverre har glemt. Poenget er imidlertid at jeg ikke kunne finne en slik rett hjemlet i den loven han henviste til da jeg senere sjekket dette. Et Google-søk på kontraheringsplikt ga mange treff, men et tilsvarende søk på kjøpsrett ble forstyrret av mange treff som omhandlet kjøpsretten (i motsetning til f eks strafferetten), og ikke retten til å kjøpe. Prøvde også å søke på salgsplikt, men heller ikke her fikk jeg opp treff som ga meg ro i sinnet. Det skal derfor bli spennende å høre hva du kommer fram til. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleGu Skrevet Desember 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2008 http://www.regjeringen.no/nn/dep/hod/Dokument/NOU-ar/2000/NOU-2000-23/10/8.html?id=360915 Litt uklart regelverk her muligens, men forsikringsselskapene kan nekte kunder rett til å kjøpe forsikringspoliser hvis di finner at kunden ikke holder enn hvis standard med hensyn til helse. Kan jo også nevne følgende eksempel: En 18 åring ringer et valgfritt forsikringsselskap for å forsikre for eksempel en splitter ny Ferrari, vil nok muligens forsikringsselskapet nekte kunden å kjøpe en forsikringspolise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaasin Skrevet Desember 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2008 Jeg tror jeg har kommet frem til en konklusjon nå, men skal forhøre meg med fagpersonell senere. Dette kommer under avtalefriheten vi har i Norge. Vi har mulighet til å inngå avtaler om nesten alt, og la være å inngå avtaler om nesten alt. Ellers har jeg ikke funnet noe i hverken avtaleloven eller kjøpsloven som jeg har som pensum denne gangen. Mvh Kristoffer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Mondeo Skrevet Desember 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2008 http://www.regjeringen.no/nn/dep/hod/Dokument/NOU-ar/2000/NOU-2000-23/10/8.html?id=360915Litt uklart regelverk her muligens, men forsikringsselskapene kan nekte kunder rett til å kjøpe forsikringspoliser hvis di finner at kunden ikke holder enn hvis standard med hensyn til helse. Kan jo også nevne følgende eksempel: En 18 åring ringer et valgfritt forsikringsselskap for å forsikre for eksempel en splitter ny Ferrari, vil nok muligens forsikringsselskapet nekte kunden å kjøpe en forsikringspolise. Forsikringsselskapene kan ikke nekte noen å tegne ansvarsforsikring, men de kan selv bestemme hvor høy premien blir, og på den måten "nekte" folk forsikring. Ansvarsforsikring er en lovpålagt forsikring som ingen forsikringsselskap kan nekte kundene. Siter --------------------------------------------- Mvh. Marius. =) 1998 Volvo V70 1983 VW Golf "Einser" 1,6 D*prosjekt* + MASSE tidligere biler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg